ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - 2009

ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ - 2009

ΘΕΜΑ: «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ».

Σύγχρονες υποδομές για μία ανταγωνιστική βιομηχανία
Το σχέδιο νόμου αφορά τη ρύθμιση θεμάτων ίδρυσης και λειτουργίας Επιχειρηματικών Πάρκων (Ε.Π.). Με το νέο σχέδιο νόμου, υλοποιείται μία από τις κύριες πολιτικές επιλογές της Κυβέρνησης: η ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας, με σύγχρονους όρους, που διευκολύνουν και ενθαρρύνουν τον επιχειρηματία, σέβονται την τοπική κοινωνία και προστατεύουν το περιβάλλον.
Ειδικότερα στοχεύουν:
•    στη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δράσης και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και
•    στην αναβάθμιση των επιχειρηματικών υποδομών  συμβάλλοντας στην προστασία του περιβάλλοντος και υλοποιώντας το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού, αναφορικά με τους οργανωμένους υποδοχείς για την εγκατάσταση επιχειρήσεων, οργανώνοντας την άναρχη και διάσπαρτη χωροθέτηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
Το νέο νομοσχέδιο αντικαθιστά το Νόμο 2545/1997 για τις Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές Περιοχές. Αφενός περιέχει συμπληρώσεις του παλιού νόμου, διευκρινίζοντας μία σειρά θεμάτων, τα οποία παρέμεναν αρρύθμιστα με αυτόν, και αφετέρου ενσωματώνει διατάξεις με βάση την εμπειρία που αποκτήθηκε από την εφαρμογή του αλλά και τις παρατηρήσεις των εμπλεκόμενων φορέων μετά από την ανοικτή δημόσια διαβούλευση που προηγήθηκε.
Τα θέματα τα οποία ρυθμίζονται με το νέο νομοσχέδιο, σε σύγκριση με ότι ισχύει μέχρι σήμερα καθώς και τις διαφοροποιήσεις που θα επέλθουν από τον νέο Νόμο κωδικοποιούνται σε 10 σημεία:
1.    Διευρύνεται το φάσμα των κατηγοριών των επιχειρήσεων που επιτρέπεται να εγκατασταθούν εντός των Επιχειρηματικών Πάρκων: πλέον εντός των Επιχειρηματικών Πάρκων επιτρέπεται να εγκαθίστανται εκτός των μεταποιητικών επιχειρήσεων και επιχειρήσεις του τριτογενούς τομέα όπως τα logistics, οι ερευνητικές δραστηριότητες (Τεχνοπόλεις) και το εμπόριο.
2.    Απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης των Επιχειρηματικών Πάρκων με μείωση του απαιτούμενου χρόνου μέσω της θέσπισης υπηρεσιών μίας στάσης (one stοp shop). Πλέον το σύνολο των διαδικασιών ίδρυσης, ανάπτυξης των έργων υποδομής και λειτουργίας του Επιχειρηματικού Πάρκου ολοκληρώνεται μέσω μιας μόνο υπηρεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης, αντίθετα με ότι ίσχυε στο παρελθόν.
3.    Διακρίνεται η διαδικασία θεσμοθέτησης των Ε.Π. σε δύο διακριτά τμήματα – στάδια: 1) την Αρχική έγκριση ανάπτυξης Ε.Π. & 2) την Τελική Έγκριση ανάπτυξης Ε.Π.  ώστε  να αποφεύγονται τυχόν καθυστερήσεις στις διοικητικές διαδικασίες.
4.    Μειώνεται η εισφορά σε γη από 30% σε 25% και αυξάνεται η εισφορά σε χρήμα από 10% σε 15%. Με τον τρόπο αυτό αυξάνεται η ρευστότητα και διευκολύνεται η χρηματοδότηση υλοποίησης του έργου.
5.    Μειώνεται ο χρόνος υλοποίησης μελετών και κατασκευής έργων, με την την επίβλεψη των μελετών και των έργων από τον ίδιο τον Φορέα Ανάπτυξης
6.    Ρυθμίζονται θέματα κυριότητας χώρων, εγκαταστάσεων και υποδομών στα Ε.Π.  τα οποία δεν προβλέπονταν στο Ν. 2545/97. Με το παρόν σχέδιο νόμου η κυριότητα των κοινοχρήστων χώρων και υποδομών δίδεται μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής τους στο φορέα διοίκησης και  διαχείρισης.
7.    Θεσμοθετείται η δυνατότητα ίδρυσης Ε.Π. νέων κατηγοριών: Στις περιοχές βιομηχανικών συγκεντρώσεων που παρουσιάζουν αυξημένη συγκέντρωση δραστηριοτήτων, έλλειψη υποδομών, πολεοδομικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά προβλήματα. Οι νέες κατηγορίες Επιχειρηματικών Πάρκων περιλαμβάνουν τα Ε.Π. ΤΥΠΟΥ Α,Β,Γ (ανάλογα με το βαθμό όχλησης) & Ε.Π. ΕΙΔΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (Ε.Π. ΕΞΥΓΙΑΝΣΗΣ, Ε.Π. ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ, Ε.Π. ΕΝΔΙΑΜΕΣΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ). Με τους νέους τύπους επιχειρηματικών Πάρκων επιχειρείται η εξυγίανση των περιοχών όπου υπάρχουν άτυπες βιομηχανικές συγκεντρώσεις, όπως και ο χαρακτηρισμός περιοχών εγκατάστασης μεγάλων βιομηχανικών μονάδων ως Επιχειρηματικά Πάρκα, γεγονός που παρέμενε αρρύθμιστο με τον προηγούμενο νόμο.
8.    Εκσυγχρονίζονται οι διαδικασίες διοίκησης & διαχείρισης των Ε.Π.: Οι διαδικασίες που προέβλεπε ο νόμος 2545/97 οδήγησαν στην απαξίωση των υποδομών των Ε.Π. λόγω έλλειψης συντήρησης καθώς και σε πολλά λειτουργικά προβλήματα. Το σχέδιο νόμου προβλέπει τη δυνατότητα ανάληψης της διοίκησης και διαχείρισης τόσο των νεοϊδρυόμενων ΕΠ όσο και των παλαιών ΒΙΠΕ από φορέα των εγκατεστημένων επιχειρήσεων ή και από τρίτο νομικό πρόσωπο ή ΟΤΑ Α΄ βαθμού της περιοχής, ο οποίος κατέχει και την απαραίτητη τεχνογνωσία.
9.    Προωθείται η εγκατάσταση των επιχειρήσεων σε Ε.Π. μέσω της κατάργησης των παρεκκλίσεων σε όρους δόμησης προκειμένου να αποθαρρυνθεί σταδιακά η εκτός σχεδίου δόμηση και ωθηθούν οι επιχειρήσεις στην εγκατάσταση σε Επιχειρηματικά Πάρκα, σύμφωνα και με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού για τη βιομηχανία.
10.    Προβλέπεται περίοδος ένταξης για τις βιομηχανικές περιοχές που έχουν οργανωθεί στο πλαίσιο του Ν. 2545/1997 και του Ν. 4458/1965, αλλά και για όσες επρόκειτο να οργανωθούν με βάση τον προηγούμενο νόμο, με στόχο την ομαλή μετάβαση

Η χωροταξική και πολεοδομική νομοθεσία και οι σύγχρονες βιομηχανικές, βιοτεχνικές και εμπορικές δραστηριότητες επιβάλλουν την ανάπτυξη και λειτουργία οργανωμένων χώρων. Η ενθάρρυνση και η παροχή κινήτρων είναι αυτό που πρωτίστως ζητούν οι επιχειρήσεις, προκειμένου να μετεγκατασταθούν σε οργανωμένους χώρους.
Το Σχέδιο Νόμου για την «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΑΡΚΩΝ» παρέχει ένα σύγχρονο πλαίσιο σχεδιασμού, οργάνωσης και λειτουργίας των Ε.Π. το οποίο σε συνδυασμό με τα αυξημένα κίνητρα που παρέχονται μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου για τις επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε Επιχειρηματικά Πάρκα καθώς και τα φορολογικά κίνητρα, δημιουργούν ένα εξαιρετικά ελκυστικό περιβάλλον για μετεγκατάσταση των επιχειρήσεων.
Παράλληλα το Υπουργείο Ανάπτυξης έχει ήδη προκηρύξει το πρόγραμμα «Μετεγκατάσταση 2009» στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος Επιχειρηματικότητα και Ανταγωνιστικότητα που στοχεύει στην παροχή κινήτρων σε επιχειρήσεις για την μετεγκατάστασή τους σε  ΒΙΠΕ, ΒΙΠΑ ΒΙΟΠΑ ή άλλες μορφές ΒΕΠΕ, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο πλέγμα κινήτρων.