Αριθμ. ΔΕΦΚ Α 5018658 ΕΞ - 24/04/2012 - Οροι και διατυπώσεις για την επανεισαγωγή στη φορολογική αποθήκη...

Αριθμ. ΔΕΦΚ Α 5018658 ΕΞ - 24/04/2012 - Οροι και διατυπώσεις για την επανεισαγωγή στη φορολογική αποθήκη...

ΘΕΜΑ: Οροι και διατυπώσεις για την επανεισαγωγή στη φορολογική αποθήκη για ανακύκλωση ενεργειακών προϊόντων που έχουν καταστεί ακατάλληλα να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό που προορίζονταν και για τα οποία έχει καταβληθεί ο Ε.Φ.Κ.

(ΦΕΚ Β' 1458/02-05-2012)
 
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
 
Έχοντας υπόψη:
 
1. Τις διατάξεις του άρθρου 77 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265/Α΄) Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και ειδικότερα την παράγραφο 2 του άρθρου αυτού
 
2. Τις διατάξεις των άρθρων 2, 3, 5, 7, 13, 16, 19, 21, 25 και 54 παρ.6 του ν.2859/2000 «Κύρωση Κώδικα ΦΠΑ»
 
3. Τις διατάξεις των άρθρων 11 και 12 του Π.Δ. 186/1992 (ΦΕΚ 84/Α΄) Κώδικας Βιβλίων και Στοιχείων (Κ.Β.Σ.)
 
4. Τις διατάξεις του ν.3054/02 περί Οργάνωσης της Αγοράς Πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις
 
5. Τις διατάξεις της αρ. Φ.639/447/14.08.2002 ΑΥΟ (ΦΕΚ 1109/Β΄) με τίτλο «Σύσταση και λειτουργία φορολογικών αποθηκών», όπως τροποποιήθηκε και ισχύει
 
6. Τις διατάξεις της αρ. Φ.254/167/22.3.2001 ΑΥΟ (ΦΕΚ 356/Β΄) με τίτλο «Καθιέρωση εντύπου με την ονομασία ‘Δήλωση Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και λοιπών φορολογιών»
 
7. Τις διατάξεις του άρθρου 90 παράγραφος 2 του Κώδικα Νομοθεσίας για την κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του Π.Δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α΄) «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα».
 
8. Το Π.Δ. 185/2009 (ΦΕΚ 213/Α΄) περί ανασύστασης του Υπουργείου Οικονομικών και το Π.Δ. 189/2009 (ΦΕΚ 221/Α΄) «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων».
 
9. Τις διατάξεις της αριθμ. Υ 25/6−12−2011 (ΦΕΚ 2792/Β΄) Απόφασης του Πρωθυπουργού για τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη και Παντελή Οικονόμου.
 
10. Την ανάγκη καθορισμού των όρων και διατυπώσεων αναφορικά με την επανεισαγωγή στη φορολογική αποθήκη για ανακύκλωση ενεργειακών προϊόντων που έχουν μολυνθεί ή έχουν αναμιχθεί τυχαία και συνεπεία του γεγονότος αυτού κατέστησαν ακατάλληλα να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό που προορίζονταν και για τα οποία έχει καταβληθεί ο Ε.Φ.Κ.
 
11. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, 
 
αποφασίζουμε:
 
Καθορίζουμε κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 77 του ν. 2960/2001 τους όρους και τις διατυπώσεις για την ανακύκλωση ενεργειακών προϊόντων που έχουν μολυνθεί ή έχουν αναμιχθεί τυχαία και συνεπεία του γεγονότος αυτού κατέστησαν ακατάλληλα να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό που προορίζονταν, για τα οποία έχει καταβληθεί ο ΕΦΚ, καθώς και τους όρους και διατυπώσεις για τον συμψηφισμό του ΕΦΚ.
 

Άρθρο 1: Προϋποθέσεις για την ανακύκλωση ενεργειακών προϊόντων − Αρμόδια αρχή

1. Η ανακύκλωση αφορά ενεργειακά προϊόντα για τα οποία έχουν ήδη καταβληθεί οι αναλογούσες φορολογικές επιβαρύνσεις αλλά έχουν μολυνθεί ή αναμιχθεί τυχαία με συνέπεια να καθίστανται ακατάλληλα να χρησιμοποιηθούν για το σκοπό που προορίζονταν.
 
2. Αίτηση για ανακύκλωση ενεργειακών προϊόντων (σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 1) δύνανται να υποβάλλουν μόνο τα πρόσωπα, που προβλέπονται από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 5 του ν. 3054/2002, όπως ισχύουν, στα οποία διατίθενται ενεργειακά προϊόντα, από τους κατόχους Άδειας Διύλισης Πετρελαιοειδών προϊόντων. Η ανακύκλωση λαμβάνει χώρα μόνο σε εγκαταστάσεις−φορολογικές αποθήκες, νομικών προσώπων που διαθέτουν Άδεια Διύλισης, όπως προβλέπεται στην παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3054/2002 (Διυλιστήρια).
 
3. Αρμόδια αρχή για την παρακολούθηση και τον έλεγχο των διαδικασιών της ανακύκλωσης των προϊόντων της ως άνω παραγράφου 1 είναι η Τελωνειακή Αρχή ελέγχου και εποπτείας του Διυλιστηρίου, στις εγκαταστάσεις του οποίου λαμβάνει χώρα η ανακύκλωση.
 

Άρθρο 2: Υποχρεώσεις των ενδιαφερομένων που διαθέτουν ενεργειακά προϊόντα για ανακύκλωση − Απαιτούμενα δικαιολογητικά

1. Προκειμένου τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα να διαθέσουν ενεργειακά προϊόντα προς ανακύκλωση υποβάλλουν αίτηση στην αρμόδια Τελωνειακή αρχή, όπως αυτή ορίζεται στο άρθρο 1, της παρούσας, η οποία συντάσσεται σε τρία αντίτυπα τα οποία προορίζονται:
 
− ένα αντίτυπο για τον διαθέτη,
 
− ένα αντίτυπο για το Διυλιστήριο,
 
− ένα αντίτυπο για την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή
 
Στην ως άνω αίτηση εκτός από την επωνυμία ή ονοματεπώνυμο κατά περίπτωση, ΑΦΜ και διεύθυνση έδρας του αιτούντος, αναφέρονται ο αριθμός κυκλοφορίας του βυτιοφόρου οχήματος με το οποίο μεταφέρεται το προς ανακύκλωση μίγμα, η συνολική ποσότητα αυτού, οι επιμέρους ποσότητες των προϊόντων από τις οποίες αποτελείται το μίγμα εφόσον είναι δυνατός ο προσδιορισμός τους, καθώς και πληροφορίες για τις ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες πραγματοποιήθηκε η ανάμιξη, ένεκα των οποίων τα προϊόντα αυτά κατέστησαν ακατάλληλα προς χρήση. Η ανωτέρω αίτηση πριν την υποβολή της στην αρμόδια Τελωνειακή αρχή, προσκομίζεται από τον ενδιαφερόμενο στο Διυλιστήριο για έγκριση και αποδοχή. Σχετική πράξη έγκρισης και αποδοχής συντάσσεται επί του σώματος της αίτησης και σε όλα τα αντίτυπα, από τον εκπρόσωπο του Διυλιστηρίου.
 
2. Η ως άνω αίτηση επί της οποίας έχει συνταχθεί η προαναφερθείσα σχετική πράξη του Διυλιστηρίου περί αποδοχής της, συνοδευόμενη από Υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/86, στην οποία δηλώνονται σαφώς ότι: πρόκειται για προϊόντα τα οποία έχουν μολυνθεί ή αναμιχθεί τυχαία, ότι έχει καταβληθεί ο Ε.Φ.Κ. και οι λοιπές φορολογικές επιβαρύνσεις και ότι η είσοδος στη φορολογική αποθήκη του Διυλιστηρίου αποσκοπεί αποκλειστικά στην ανακύκλωση του μίγματος προκειμένου να παραληφθεί νέο προϊόν, υπό τους όρους και προϋποθέσεις της παρούσας απόφασης, υποβάλλεται από τον ενδιαφερόμενο, στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή.
 
3. Η Τελωνειακή Αρχή εποπτείας του Διυλιστηρίου διατηρεί το δικαίωμα να ζητήσει από τον ενδιαφερόμενο, πρόσθετα στοιχεία για την καταβολή των φορολογικών και λοιπών επιβαρύνσεων της ποσότητας του μίγματος που διατίθεται προς ανακύκλωση καθώς και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο κριθεί αναγκαίο.
 
4. Τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα, διακινούν το προς ανακύκλωση μίγμα μέχρι τις εγκαταστάσεις του Διυλιστηρίου, με δελτίο αποστολής, που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Κ.Β.Σ. (Π.Δ. 186/1992).
 
Στα εκδιδόμενα δελτία αποστολής, κατά τα ανωτέρω, αναγράφονται, πέραν των οριζομένων στις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου του Κ.Β.Σ. και τα εξής:
 
α) στο πρώτο αντίτυπο, που αποτελεί συνοδευτικό μεταφοράς, ο αριθμός κυκλοφορίας κάθε βυτιοφόρου οχήματος που πραγματοποιεί την μεταφορά του μίγματος.
 
β) τα είδη που αποτελούν το μίγμα και η ποσότητα ενός εκάστου εξ’ αυτών, εφόσον είναι δυνατός ο προσδιορισμός τους.
 
Τα ως άνω δελτία αποστολής, προσκομίζονται στην αρμόδια Τελωνειακή Αρχή και συσχετίζονται με την αίτηση ανακύκλωσης, που έχει υποβληθεί από τον ενδιαφερόμενο.
 
5. Το Διυλιστήριο μετά την παραλαβή του προς ανακύκλωση μίγματος, εκδίδει πιστωτικό τιμολόγιο, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 12 του Κ.Β.Σ. και κατά την έξοδο του τελικού μετά την ανακύκλωση προϊόντος, τα απαιτούμενα φορολογικά στοιχεία διακίνησης και αξίας προς τον παραλήπτη του προϊόντος.
 

Άρθρο 3: Διαδικασία ανακύκλωσης

1. Μετά την υποβολή της αίτησης κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 1 και 2 της παρούσης από τα ενδιαφερόμενα πρόσωπα και κατόπιν ενημέρωσής του αρμόδιου τελωνείου για την άφιξη και παραλαβή του προς ανακύκλωση μίγματος από το Διυλιστήριο, ο αρμόδιος Προϊστάμενος της Τελωνειακής Αρχής ελέγχου και εποπτείας συγκροτεί Επιτροπή αποτελούμενη από ένα τελωνειακό υπάλληλο, ένα χημικό της αρμόδιας υπηρεσίας του Γ.Χ.Κ. και ένα εκπρόσωπο του Διυλιστηρίου.
 
2. Η Επιτροπή καταμετρά και διασφαλίζει την ποσότητα του μίγματος και στη συνέχεια λαμβάνει δείγμα προκειμένου να το υποβάλει στην αρμόδια υπηρεσία του Γ.Χ.Κ. για την έκδοση του Δελτίου Χημικής Ανάλυσης (Δ.Χ.Α.).
 
Μετά την έκδοση του Δ.Χ.Α. καταρτίζεται πρακτικό από την ανωτέρω Επιτροπή, στο οποίο καταγράφονται τα στοιχεία της αίτησης ανακύκλωσης, τα αποτελέσματα ελέγχου της Επιτροπής, τα αποτελέσματα της χημικής ανάλυσης, η ποσότητα του τελικού μετά την ανακύκλωση προϊόντος καθώς και οι αναλογούσες σε αυτή φορολογικές επιβαρύνσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις ρυθμίσεις του επόμενου εδαφίου. Βάσει αυτού, η Επιτροπή εισηγείται αναλόγως, την έγκριση ή μη, ανακύκλωσης του μίγματος. Στην συνέχεια ο Προϊστάμενος της Τελωνειακής Αρχής εγκρίνει ή απορρίπτει αναλόγως το αίτημα συντάσσοντας σχετική πράξη επί του σώματος της αίτησης και σε όλα τα αντίτυπα αυτής.
 
Στην περίπτωση που τα προς ανακύκλωση προϊόντα τα οποία εισήχθησαν στο Διυλιστήριο αποτελούν μίγμα περισσότερων του ενός ενεργειακών προϊόντων, τότε παραδίδεται στο δικαιούχο ένα και μόνο είδος ενεργειακού προϊόντος από το προαναφερόμενο μίγμα και δη αυτό με τη χαμηλότερη φορολογική επιβάρυνση.
 
Η ποσότητα του τελικού προϊόντος μετά την ανακύκλωση θα είναι ίση με την ποσότητα του μίγματος που καταμετρήθηκε από την τριμελή Επιτροπή, όπως ορίζεται ανωτέρω. Στην καταμέτρηση της ποσότητας θα πρέπει να έχει αφαιρεθεί η ποσότητα τυχόν ξένων προσμίξεων (π.χ. ύπαρξη νερού).
 
Οι ως άνω ρυθμίσεις ισχύουν και για ένα μόνο ενεργειακό προϊόν, το οποίο τυγχάνει να είναι εκτός προδιαγραφών των σχετικών Αποφάσεων του Ανωτάτου Χημικού Συμβουλίου.
 
3. Μετά την ανακύκλωση και προκειμένου να χρεωθεί η οικεία φορολογική αποθήκη του Διυλιστηρίου με το τελικό προϊόν, όπως αυτό προκύπτει από το ανωτέρω πρακτικό, υποβάλλεται από τον εκπρόσωπο του Διυλιστηρίου «Αίτηση Επανεισαγωγής», σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα (υπόδειγμα 2), η οποία και καταχωρείται στο υποσύστημα Ε.Φ.Κ. του μηχανογραφικού συστήματος Ο.Π.Σ.Τ.
 

Άρθρο 4: Διαδικασία παράδοσης του τελικού μετά την ανακύκλωση προϊόντος στα δικαιούχα πρόσωπα

1. Το προϊόν που προκύπτει μετά την ανακύκλωση τίθεται σε ανάλωση με κατάθεση Δήλωσης Ε.Φ.Κ. (Δ.Ε.Φ.Κ.), από το πρόσωπο που έχει υποβάλλει την αίτηση ανακύκλωσης.
 
Στη Δήλωση Ε.Φ.Κ. προσαρτώνται το Δελτίο Χημικής Ανάλυσης που εκδίδεται μετά την ανακύκλωση του μίγματος, φωτοαντίγραφο του πρακτικού της Επιτροπής, το Τιμολόγιο Παροχής Υπηρεσιών του Διυλιστηρίου για την εν λόγω ανακύκλωση καθώς και αντίγραφο της προβλεπομένης από το άρθρο 3 της παρούσας, Αίτησης Επανεισαγωγής.
 
2. Επί της Δ.Ε.Φ.Κ. βεβαιώνεται και εισπράττεται από την Τελωνειακή Αρχή μόνον ο ΦΠΑ που αναλογεί στην αξία του τελικού προϊόντος, με βάση την τιμή που αυτό έχει την ημέρα εξόδου του από τη φορολογική αποθήκη του Διυλιστηρίου.
 
Στη Δήλωση αυτή γίνεται πράξη συμψηφισμού μόνο ως προς τον ΕΦΚ και με την καταχώρησή της στο μηχανογραφικό σύστημα Ο.Π.Σ.Τ. πιστώνεται η φορολογική αποθήκη του Διυλιστηρίου στην οποία χρεώθηκε το προϊόν της ανακύκλωσης.
 

Άρθρο 5: Υποχρεώσεις των Διυλιστηρίων που ανακυκλώνουν ενεργειακά προϊόντα

Τα Διυλιστήρια που ανακυκλώνουν ενεργειακά προϊόντα οφείλουν:
 
1. Να καταχωρούν με χρονολογική σειρά και ανά αίτηση, σε ειδικό γραμμογραφημένο Βιβλίο, θεωρημένο από την αρμόδια Τελωνειακή Αρχή ελέγχου, χωρίς ελλείψεις, διακοπές ή ξέσματα τα εξής:
 
− την ποσότητα του μίγματος ενεργειακών προϊόντων που μολύνθηκε ή αναμίχθηκε τυχαία, τα προϊόντα που αναμίχθηκαν και τα στοιχεία του μεταφορικού μέσου
 
− την ποσότητα και το είδος του τελικού προϊόντος μετά την ανακύκλωση, τον αριθμό και την ημερομηνία καταχώρησης της «Αίτησης Επανεισαγωγής», τον αριθμό και την ημερομηνία καταχώρησης της Δ.Ε.Φ.Κ.
 
− τα εκδοθέντα κατά τον Κ.Β.Σ. φορολογικά στοιχεία
 
Το παραπάνω Βιβλίο δύναται να υποκατασταθεί και από το επίσημο τηρούμενο βιβλίο αποθήκης της επιχείρησης, που προβλέπεται από τον Κ.Β.Σ., ή από το Βιβλίο αποθήκης της φορολογικής αποθήκης της αρ. Φ.639/447/14.08.2002 ΑΥΟ, εφόσον σε αυτά αναγράφονται σε ιδιαίτερη μερίδα όλα τα προαναφερθέντα στοιχεία.
 

Άρθρο 6: Έλεγχοι μετά την ανακύκλωση

1. Η Τελωνειακή Αρχή ελέγχου της παρ. 3 του άρθρου 1, στα πλαίσια των διενεργουμένων ελέγχων, επαληθεύει τις λογιστικές εγγραφές όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 5 της παρούσας. Το Διυλιστήριο οφείλει να διευκολύνει τους εν λόγω ελέγχους και να επιδεικνύει τα σχετικά βιβλία και στοιχεία.
 
2. Λογιστικούς και φυσικούς ελέγχους διεξάγουν οι αρμόδιες Αρχές ελέγχου σε όλα τα εμπλεκόμενα στις διαδικασίες ανακύκλωσης πρόσωπα.
 
3. Για τους ελέγχους των παραγράφων 1 και 2 του παρόντος άρθρου συντάσσεται Ειδική Έκθεση Ελέγχου.
 
Σε περίπτωση που διαπιστωθεί διαφυγή δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων η αρμόδια Τελωνειακή Αρχή προβαίνει άμεσα στη βεβαίωση και είσπραξη αυτών, επιφυλασσομένων των διατάξεων περί λαθρεμπορίας του ν. 2960/2001, εφόσον συντρέχει προς τούτο περίπτωση.
 

Άρθρο 7: Έναρξη ισχύος

1. Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
 
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως
 
 
Αθήνα, 24 Απριλίου 2012
 
 
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ