Κ.Υ.Α. αριθ. 48514 - 27/12/2012 - Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2013

Κ.Υ.Α. αριθ. 48514 - 27/12/2012 - Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2013

ΘΕΜΑ: Κατάρτιση και υποβολή προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2013.

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1) Τις διατάξεις του άρθρου 260 του ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης» (ΦΕΚ 87/Α'), καθώς επίσης αυτές του άρθρου 268 του ίδιου νόμου, όπως συμπληρώθηκαν με την παρ. 4.α. του άρθρου 43 «Ρυθμίσεις οικονομικών θεμάτων Ο.Τ.Α.» του ν. 3979/2011 «Για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και λοιπές διατάξεις» (ΦΕΚ 138/Α') και ισχύουν.

2) Τις διατάξεις του π.δ. 30/1996 «κωδικοποίηση σε ενιαίο κείμενο νόμου με τίτλο «Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης κ.λπ.» (ΦΕΚ 21/Α') και του άρθρου 5 του ν.2672/1998, το οποίο ρυθμίζει θέματα προϋπολογισμού των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.

3) Τις διατάξεις του ν.δ. 496/1974 «περί λογιστικού Ν.Π.Δ.Δ.» (ΦΕΚ 204/Α') όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε.

4) Την από 18.11.2012 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 228/Α') «Δημοσιονομικοί κανόνες και άλλες διατάξεις».

5) Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (ΦΕΚ 98/Α').

6) Την αριθ. Υ48/9-7-2012 (ΦΕΚ 2105/Β') απόφαση «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα».

7) Το γεγονός ότι με την απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, ούτε σε βάρος του προϋπολογισμού των περιφερειών,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1:Ισοσκελισμένος προϋπολογισμός

1. Στον προϋπολογισμό εγγράφονται όλες οι δαπάνες και τα έσοδα της περιφέρειας.

2. Ο προϋπολογισμός καταρτίζεται και υποβάλλεται ισοσκελισμένος.
Η υπερεκτίμηση των εσόδων ή η εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν οδηγεί ουσιαστικά στην κατάρτιση ελλειμματικού, μη ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.

3. Στα έσοδα συνυπολογίζονται ποσά από αδιάθετα ταμειακά υπόλοιπα προηγούμενων ετών αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων:

α) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετα υπόλοιπα έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία συνεχίζονται.

Στο σκέλος των εξόδων θα εγγράφεται ισόποση πίστωση στους αντίστοιχους ΚΑΕ που αφορούν το έργο στις Υποκατηγορίες 9300-9400 «ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΕΚΤΕΛΟΥΜΕΝΕΣ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ».

β) Όταν αυτά προέρχονται από αδιάθετες πιστώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους που προορίζονται για δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες και μπορεί να διατεθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων.

γ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους εντός των ετών αυτών.

Στο σκέλος των εξόδων θα εγγράφεται στους αντίστοιχους ΚΑΕ το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους. Για λόγους παρακολούθησης κάθε ΚΑΕ που περιλαμβάνει και υποχρεώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους, τα ποσά διαχωρίζονται σε δύο (2) υποσύνολα ως εξής:

α) Στο ποσό που αφορά την πίστωση για το τρέχον έτος, με διάκριση σε (α) ή (01)

β) Στο ποσό που αφορά την πίστωση για τα παρελθόντα έτη, με διάκριση σε (β) ή (02).

Οι Περιφέρειες υποχρεούνται να εξοφλήσουν κατά προτεραιότητα και με ιεραρχημένο τρόπο το σύνολο των απλήρωτων υποχρεώσεων του προηγούμενου οικονομικού έτους (άρθρο 21 παρ. 8 και άρθρο 22 Α' παρ. 3 (ε) του ν. 2362/1995, άρθρο 4 παρ. 5 του π.δ. 113/2010).

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβαση των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που είχαν εγκρίνει ή συμπράξει στην εκτέλεση της δαπάνης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν. 2362/1995 και του άρθρου 10 του π.δ. 113/2010.

4. Κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού, το σύνολο των εσόδων που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 εκτιμώνται με τη μεθοδολογία που ορίζεται στην παράγραφο αυτή. Εκτιμήσεις που αποκλίνουν της μεθοδολογίας αυτής συνιστούν υπερεκτίμηση των εσόδων ή εγγραφή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν.

5. Η τήρηση των ανωτέρω και των επιμέρους οδηγιών που ορίζονται στην παρούσα ελέγχεται από τον Ελεγκτή Νομιμότητας ή τον Γεν. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον η σχετική αρμοδιότητα δεν έχει αναληφθεί, κατά τις διατάξεις του άρθρου 268 παρ. 8 του ν. 3852/2010 και η παραβίασή τους μπορεί να οδηγήσει στην αναπομπή του προϋπολογισμού στο περιφερειακό συμβούλιο.

6. Εάν με την έκθεση αποτελεσμάτων εκτέλεσης του προϋπολογισμού του δεύτερου και τρίτου τριμήνου του οικονομικού έτους (Ιανουάριος-Ιούνιος ή Ιανουάριος-Σεπτέμβριος) διαπιστωθεί ότι το σύνολο των εγγεγραμμένων εσόδων των επιμέρους Ομάδων Α και Β που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 5 εμφανίζει υστέρηση κατά ποσοστό μεγαλύτερο του 10% έναντι του στόχου που τέθηκε από την Περιφέρεια για την περίοδο που αντιστοιχεί μέχρι τη λήξη του αντίστοιχου τριμήνου, το Περιφερειακό Συμβούλιο υποχρεωτικά προβαίνει σε αναμόρφωση αυτού εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών, μειώνοντας στο πραγματικό τους ύψος τους επιμέρους κωδικούς και αντιστοίχως το σκέλος των δαπανών, ώστε να μην καταστεί σε καμία περίπτωση ελλειμματικός ο προϋπολογισμός.

Η απόφαση αναμόρφωσης του προϋπολογισμού επίσης υποβάλλεται στον Ελεγκτή Νομιμότητας ή τον Γεν. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον η σχετική αρμοδιότητα δεν έχει αναληφθεί, για έλεγχο.

Άρθρο 2
Σύνταξη του προϋπολογισμού

1. Μέχρι την έκδοση της προβλεπόμενης από τη διάταξη της παρ. 13 του άρθρου 268 του ν. 3852/2010 απόφασης, περί καθορισμού του τύπου του προϋπολογισμού των Περιφερειών, για τον τύπο και το περιεχόμενο του προϋπολογισμού αυτών εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του π.δ. 30/1996.

2. Σε ειδικό παράρτημα του προϋπολογισμού αναφέρονται οι δράσεις καθώς και λειτουργικές και επενδυτικές δαπάνες που αφορούν τις μητροπολιτικές λειτουργίες της Περιφέρειας Αττικής, τις αντίστοιχες της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και τις περιφερειακές ενότητες.

3. Η σύνταξη του προσχεδίου του Ετήσιου Προγράμματος Δράσης (Ε.Π.Δ.) και του προϋπολογισμού, οι διαδικασίες διαβούλευσης και η ψήφιση του προϋπολογισμού έτους 2013, από το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι 31-1-2013. Σε περίπτωση μη έγκρισης του προϋπολογισμού, εκτός εάν αυτό οφείλεται σε αποχρώντες αντικειμενικούς λόγους που γνωστοποιούνται αμελλητί στον Υπουργό Οικονομικών και αναγνωρίζονται ως τέτοιοι με απόφασή του, καμία δαπάνη, πλην των πληρωμών των αποδοχών του προσωπικού και απόδοσης των επ' αυτών κρατήσεων, δεν θεωρείται νόμιμη (άρθρο 1, παρ.3 της από 18.11.2012
Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου (Α' 228) «Δημοσιονομικοί κανόνες και άλλες διατάξεις»).

Μέχρι την κατάρτιση και ψήφιση του νέου προϋπολογισμού και πάντως όχι αργότερα από τις 31-1-2013, εκτελείται ο προϋπολογισμός του προηγούμενου έτους, όπως αυτός έχει τελικώς διαμορφωθεί κατά την 31-12-2012. Σε κάθε περίπτωση ο προϋπολογισμός των Περιφερειών για το έτος 2013, θα πρέπει να είναι συμμορφωμένος με τις οδηγίες της παρούσας. Η συμμόρφωση με τις οδηγίες θα αποτυπώνεται στη σχετική απόφαση των αρμοδίων για την έγκριση του προϋπολογισμού των Περιφερειών οργάνων.

 

Άρθρο 2Α:Εναρμόνιση Οικονομικής Πληροφορίας

1. Ενόψει της λειτουργίας του Κόμβου Διαλειτουργικό τητας για την συλλογή των οικονομικών στοιχείων των ΟΤΑ β' βαθμού μέσω της βάσης δεδομένων «Οικονομικά στοιχεία Περιφερειών» (η υπ' αριθ. 74713/29-12-2010 (ΦΕΚ 2043/Β'/30-12-2010) απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει), θα πρέπει οι Προϊστάμενοι των Οικονομικών Υπηρεσιών να μεριμνήσουν έτσι ώστε η εγγραφή εσόδων και εξόδων στους Κωδικούς Αριθμούς (εφ'εξής ΚΑ) του προϋπολογισμού να γίνει στους ορθούς-κατάλληλους ΚΑ που έχουν οριστεί. Με τον τρόπο αυτό θα δοθεί μία ομοιόμορφη εικόνα από τους προϋπολογισμούς των ΟΤΑ β' βαθμού και θα επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή ομοιογένεια στην δημοσιονομική πληροφορία που θα παράγεται.

2. Οι αρμόδιες για τον έλεγχο νομιμότητας υπηρεσίες θα πρέπει κατά τον έλεγχο του προϋπολογισμού να εξασφαλίσουν ότι η εγγραφή των εσόδων και των εξόδων σε αυτόν γίνεται στους κατάλληλους ΚΑ, μη επιτρέποντας αποκλίσεις και άρα εξασφαλίζοντας την ομοιόμορφη παρουσίαση και κατ' επέκταση άντληση αξιόπιστων δημοσιονομικών στοιχείων.

3. Η εγγραφή εσόδων και εξόδων σε αναπτυγμένη μορφή (δηλαδή σε κωδικούς κατώτερου βαθμού) των τεταρτοβάθμιων κωδικών που καθορίζονται είναι δυνατή, αρκεί να μην προβλέπονται ήδη συγκεκριμένοι, ειδικοί κωδικοί που να καλύπτουν τη σχετική ανάγκη. Όσον αφορά στην εγγραφή κονδυλίων του προϋπολογισμού για τους οποίους δεν προβλέπεται Κ.Α. με βάση τα συναφή νομοθετήματα, θα πρέπει να αντιμετωπίζονται μηχανογραφικά κατά τρόπο που να μην επιτρέπει την άθροιση  συμπερίληψη αυτών στις υφιστάμενες ομάδες εσόδων/ εξόδων (δεν μπορεί να ξεκινά με 0 έως 9, καθώς επιφέρει άθροιση των σχετικών ποσών στους υφιστάμενους ΚΑ εσόδων/ εξόδων  π.χ. η πρόβλεψη Κ.Α. «8999» για την παρακολούθηση του Ταμειακού Υπολοίπου επιφέρει λανθασμένη άθροιση στην ομάδα εσόδων «8000 Έσοδα από παρελθόντα έτη»).

Ενόψει της έναρξης λειτουργίας του Κόμβου Διαλειτουργικότητας και της αναγκαιότητας που ανακύπτει για ομοιογενή, εναρμονισμένη πληροφορία θα πρέπει να οριστούν, με ανάλογη τροποποίηση των ήδη προβλεπόμενων Κ.Α, οι κατωτέρω Κ.Α. Εσόδων για την παρακολούθηση του Ταμειακού Υπολοίπου και του Αποθεματικού και την αναγραφή των αντίστοιχων ποσών στους σχετικούς πίνακες που προσαρτώνται στην παρούσα.

Κ.Α

1. Ταμειακό Υπόλοιπο (σύνολο)

Τ100

-Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε. ή έργων ΣΑΝΑ, κατά τα οριζόμενα στις περ. (α) και (β) της παραγράφου 3 του άρθρου 1

Τ110

-Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη  υποχρεώσεων παρελθόντων ετών, κατά τα οριζόμενα στην περ. (γ) της παραγράφου 3 του άρθρου 1

Τ120

2. Αποθεματικό

Α100

-Τακτικό

Α110

-Έκτακτο

Α120

-Ειδικό

Α130

 

Άρθρο 3:Διαδικασίες κατάρτισης, ελέγχου και δημοσιότητας του προϋπολογισμού

1. Η εκτελεστική επιτροπή, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού και του ετήσιου προγράμματος δράσης, συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών της Περιφέρειας, καθώς και της επιτροπής διαβούλευσης, για τον προϋπολογισμό και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, και εισηγείται το προσχέδιο του ετήσιου προγράμματος δράσης και του προϋπολογισμού προς την οικονομική επιτροπή.

2. Η οικονομική επιτροπή καταρτίζει τον προϋπολογισμό της Περιφέρειας και υποβάλλει το σχέδιο προϋπολογισμού, αιτιολογώντας κάθε εγγραφή, για συζήτηση και απόφαση στο περιφερειακό συμβούλιο.

3. Το περιφερειακό συμβούλιο ψηφίζει τον προϋπολογισμό και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης.

4. Ο ισοσκελισμένος προϋπολογισμός, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης, η εισηγητική έκθεση της οικονομικής επιτροπής, και οι αποφάσεις του περιφερειακού συμβουλίου που αφορούν στην επιβολή των φόρων, τελών, δικαιωμάτων και εισφορών υποβάλλονται στον Ελεγκτή Νομιμότητας ή τον Γεν. Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, εφόσον η σχετική αρμοδιότητα δεν έχει αναληφθεί, για έλεγχο.

Τα ανωτέρω συνοδεύονται από έκθεση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου.

Αν διαπιστωθεί, κατά τον έλεγχο, ότι συντρέχει έστω και μία από τις κάτωθι περιπτώσεις:
-α) δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό οι υποχρεωτικές δαπάνες,
-β) δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό έσοδα που επιβάλλονται από το νόμο,
-γ) έχουν εγγραφεί έσοδα ή έξοδα τα οποία δεν προβλέπονται από το νόμο,
δ) έχουν εγγραφεί υπερεκτιμημένα έσοδα ή έσοδα που δεν πρόκειται να εισπραχθούν κατά τα αναφερόμενα στην παρούσα,
ο Ελεγκτής Νομιμότητας καλεί το περιφερειακό συμβούλιο να αναμορφώσει κατάλληλα τον προϋπολογισμό μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών.

5. Συνοπτική οικονομική κατάσταση του προϋπολογισμού, όπως τελικώς ψηφίσθηκε από το περιφερειακό συμβούλιο, αναρτάται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα της οικείας περιφέρειας και δημοσιεύεται σε μία (1) τουλάχιστον ημερήσια ή εβδομαδιαία εφημερίδα που εκδίδεται στα διοικητικά όρια της περιφέρειας. Η παράλειψη της ανωτέρω δημοσίευσης δεν επηρεάζει το κύρος της απόφασης του περιφερειακού συμβουλίου με την οποία ψηφίστηκε ο προϋπολογισμός. Η απόφαση πρέπει να αναρτηθεί στο διαδίκτυο, όπως προβλέπεται στην παρ. 4 του άρθρου 2 του ν. 3861/2010 «Πρόγραμμα Διαύγεια», διαφορετικά στερείται εκτελεστότητας.

 

Άρθρο 4:Βασικοί στόχοι κατάρτισης του προϋπολογισμού

Οι βασικοί στόχοι για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των περιφερειών, οικονομικού έτους 2013, είναι:
-η ορθολογική και ρεαλιστική κατάρτισή του, με εγγραφή εσόδων που αναμένεται ότι θα εισπραχθούν και ανάλογη εγγραφή δαπανών,
-η συγκράτηση των δαπανών και η ορθολογική διαχείριση των πόρων,
-η βελτίωση της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας της δημοσιονομικής διαχείρισης με όσο το δυνατό μικρότερη δέσμευση οικονομικών πόρων,
-η περαιτέρω ενίσχυση των παραγωγικών επενδύσεων και η επίτευξη επαρκών ρυθμών ανάπτυξης με παράλληλο στόχο τη μείωση του ελλείμματος της Γενικής Κυβέρνησης,
-η εναρμόνισή του προς τις γενικές οδηγίες κατάρτισης του κρατικού προϋπολογισμού του οικονομικού έτους 2013.

 

Άρθρο 5:Γενικές οδηγίες κατάρτισης του προϋπολογισμού έτους 2013

1. Στους προϋπολογισμούς εγγράφονται μόνο νομοθετημένα έσοδα και το ύψος τους προσδιορίζεται με βάση τα πραγματικά στοιχεία απόδοσης κάθε εσόδου λαμβάνοντας κυρίως υπόψη τα διαχειριστικά αποτελέσματα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ειδικότερα τα ποσά που εισπράχθηκαν, σύμφωνα με τις οδηγίες που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του παρόντος. Η παράλειψη εγγραφής θεσμοθετημένων εσόδων από φόρους, τέλη, δικαιώματα και εισφορές που υποχρεωτικά επιβάλλονται και εισπράττονται βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας συνιστά αδράνεια είσπραξης εσόδων κατά την έννοια του άρθρου 277, παρ.1 του ν.3852/2010, όπως ισχύει.

2. Για τον προσδιορισμό του ύψους των εξόδων λαμβάνονται υπόψη τα διαχειριστικά αποτελέσματα του προηγούμενου οικονομικού έτους και ειδικότερα τα ποσά που έχουν ενταλθεί σε συνδυασμό με τα έσοδα που εκτιμάται ότι θα εισπραχθούν κατά τα αναφερόμενα στην παρούσα.

3. α) Το άθροισμα των ποσών που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του 2013 για τις ομάδες εσόδων που υπάγονται στην κάτωθι αναφερόμενη «Ομάδα Α» δεν μπορεί να υπερβαίνει κατά περισσότερο από 30% το αντίστοιχο άθροισμα, που εκτιμάται ότι προκύπτει για το έτος 2012.

ΟΜΑΔΑ Α.: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ (Κ.Α.) Τίτλος Κ.Α.
-(1100) Φόροι
-[(1200) Έσοδα από Τέλη και Δικαιώματα μείον (1250) Έσοδα από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους]
-(3000) Έσοδα από Επιχειρηματική Δραστηριότητα
-(4000) Προσαυξήσεις, πρόστιμα, χρηματικές ποινές και παράβολα
-(5100) Απολήψεις ανταποδοτικού χαρακτήρα
-(5400) Έσοδα από δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες
-(5500) Επιστροφές χρημάτων
-(5600) Έσοδα από λοιπές περιπτώσεις
-(6200) Φόροι  Τέλη  Δικαιώματα
-(6400) Έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα
-(6500) Προσαυξήσεις, πρόστιμα, χρηματικές ποινές και παράβολα
-[(6600) Λοιπά έσοδα μείον (6620) Έσοδα υπέρ δημοσίου και τρίτων μείον (6630) Έσοδα από συνεισφορές υπαλλήλων και συνταξιούχων για την υγειονομική περίθαλψη τους και των μελών των οικογενειών τους]
-(7200) Έσοδα προερχόμενα από την επιστροφή δανείων που χορηγήθηκαν

ΟΜΑΔΑ Β.: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΤΩΝ (Κ.Α) Τίτλος Κ.Α
-(8200) Φόροι, τέλη και δικαιώματα
-(8400) Έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα
-(8500) Προσαυξήσεις, πρόστιμα, χρηματικές ποινές και παρ
-[(8600) Λοιπά έσοδα μείον (8620) Έσοδα υπέρ δημοσίου και τρίτων μείον (8630) Έσοδα από συνεισφορές υπαλλήλων και συνταξιούχων για την υγειονομική περίθαλψη τους και των μελών των οικογενειών τους]
-(8720) Έσοδα προερχόμενα από επιστροφή χορηγηθέντων δανείων

Για την εκτίμηση του αθροίσματος αυτού λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του έτους 2012 (εισπραχθέντα έσοδα) μέχρι τον αντίστοιχο μήνα κατάρτισης του σχεδίου του προϋπολογισμού του 2013 (π.χ Ιανουάριος  Σεπτέμβριος 2012, όταν ο προϋπολογισμός του έτους 2013 συντάσσεται τον Οκτώβριο 2012), τα οποία ανάγονται στο σύνολο του έτους 2012. Η αναγωγή γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τα ποσά που εισπράχθηκαν από τις ανωτέρω ομάδες εσόδων το έτος 2011 και με εφαρμογή του ποσοστού συμμετοχής των εισπράξεων της προαναφερθείσας περιόδου (δηλ. εισπράξεις των ανωτέρω ομάδων την περίοδο Ιαν.-Σεπτ.2011) στις αντίστοιχες ετήσιες εισπράξεις (δηλ. εισπράξεις των ανωτέρω ομάδων το έτος 2011). Η αναγωγή μπορεί επίσης να γίνει και με την εφαρμογή χρονολογικού ποσοστού, το οποίο αντικατοπτρίζει την ποσοστιαία συμμετοχή των προαναφερθέντων μηνών του έτους κατάρτισης του προϋπολογισμού στο δωδεκάμηνο (εάν για την εκτίμηση του αθροίσματος του έτους 2012 λαμβάνονται υπόψη τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2012, το χρονολογικό ποσοστό που εφαρμόζεται για την εκτίμηση του αθροίσματος του έτους 2012 είναι 9/12, δηλαδή 75%»).

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ:

Σύνταξη προϋπολογισμού έτους 2013 το μήνα Οκτώβριο

α) άθροισμα εισπραχθέντων εσόδων των ανωτέρω Κ.Α. την περίοδο Ιαν.-Σεπτ. 2012: 800 εκ.

β) άθροισμα εισπραχθέντων εσόδων των ανωτέρω Κ.Α. την περίοδο Ιαν.-Σεπτ. 2011: 700 εκ..

γ) άθροισμα εισπραχθέντων εσόδων των ανωτέρω Κ.Α. το έτος 2011: 950 εκ..

Επομένως, ποσοστό για την αναγωγή 700 / 950 = 74% (0,74) και εκτίμηση είσπραξης εσόδων για το σύνολο του έτους 2012 : 800 / 0,74 = 1.081 εκ.

Με την εφαρμογή χρονολογικού ποσοστού, η αντίστοιχη εκτίμηση για το σύνολο του έτους 2012 είναι 800 / 0,75 = 1.067 εκ (Ιαν-Σεπτ.= 9 μήνες / 12 μήνες = 75%) Συνεπώς:

-Το συνολικό άθροισμα των ανωτέρω Κ.Α. που εγγράφεται στον προϋπολογισμό του έτους 2013 δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 1.243 εκ. ευρώ (1.081 εκ + 30% = 1.405 εκ.)

-και εφόσον έχει εφαρμοστεί για την αναγωγή χρονολογικό ποσοστό, το ποσό των 1.387 εκ. (1.067 εκ. + 30%).

β) Το άθροισμα των ποσών που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του 2013 για τις ομάδες ιδίων εσόδων που υπάγονται στην «Ομάδα Β» δεν μπορεί να υπερβαίνει κατά περισσότερο από 30% το αντίστοιχο άθροισμα των εισπραχθέντων εσόδων που εκτιμάται ότι προκύπτει για το έτος 2012. Για την εκτίμηση του αθροίσματος αυτού εφαρμόζεται η μεθοδολογία που αναφέρεται στην περίπτωση (α) της παραγράφου αυτής.

γ) Κατά την αναμόρφωση του προϋπολογισμού στη διάρκεια του έτους δεν επιτρέπεται η υπέρβαση του αθροίσματος των ποσών που εγγράφηκαν κατά τη σύνταξή του στις ανωτέρω ομάδες εσόδων Α και Β, παρά μόνο εάν κατά την εκτέλεση του τα συνολικώς εισπραχθέντα έσοδα των ομάδων αυτών (άθροισμα Κ.Α. Ομάδας Α και άθροισμα Κ.Α. Ομάδας) υπερβούν το εγγεγραμμένο άθροισμα του ετήσιου προϋπολογισμού. Τηρούμενου του ανωτέρω αθροίσματος, τα ποσά των επιμέρους ομάδων εσόδων και των Κ.Α.Ε που τις απαρτίζουν μπορεί να μεταβάλλονται με αναμόρφωση του προϋπολογισμού, αυξητικά όταν τα εισπραχθέντα έσοδα υπερβαίνουν τις αντίστοιχες εγγραφές και μειωτικά όταν από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού προκύπτει υπερεκτίμηση αυτών. Το άθροισμα της Ομάδας Α και της Ομάδας Β υποχρεωτικά αναμορφώνεται μειούμενο κατά τα αναφερόμενα στην παράγραφο 5 του άρθρου 1.

4. Η πίστωση που θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ) θα είναι αυτή που έλαβε κάθε περιφέρεια κατά το έτος 2012. Τυχόν διαφορά που θα προκύψει μετά την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού και τον ακριβή προσδιορισμό των ΚΑΠ του έτους 2013, θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση.

5. Τυχόν αδιάθετα υπόλοιπα που απομένουν από το μέρος των ΚΑΠ που λαμβάνει έκαστη περιφέρεια για την κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών, καθώς και αδιάθετα υπόλοιπα από ίδια έσοδα που δεν προορίζονται για ειδικό σκοπό, μπορεί να διατεθούν από την ίδια περιφέρεια για την κάλυψη δαπανών από συνεχιζόμενα έργα που χρηματοδοτούνται από το μέρος των ΚΑΠ που προορίζονται για επενδύσεις.

6. Οι περιφέρειες, σύμφωνα με το άρθρο 264 του ν.3852/2010, μπορούν να συνομολογούν δάνεια με αναγνωρισμένα πιστωτικά ιδρύματα ή χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς της Ελλάδας και του εξωτερικού, αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση επενδύσεων και για τη χρηματοδότηση χρεών τους. Δεν είναι δυνατή, κατά συνέπεια, από την δημοσίευση του ν. 3852/2010 και εφεξής, η λήψη δανείου από περιφέρεια για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών (εξαιρούνται έσοδα από δάνεια που τυχόν θα συνομολογηθούν είτε στο πλαίσιο της υπαγωγής της περιφέρειας στο ειδικό πρόγραμμα εξυγίανσης είτε κατ' εφαρμογή άλλης ειδικής διάταξης).

7. Η λήψη δανείου είναι δυνατή εφόσον συντρέχουν, σωρευτικά, οι προϋποθέσεις της ανωτέρω διάταξης και της υπ' αριθμ. 22634/6-6-2012 (ΑΔΑ: Β413ΝΠΕΕ) απόφασης του Υπουργού Εσωτερικών «Καθορισμός του ανώτατου ορίου του συνολικού χρέους περιφέρειας που προβαίνει σε δανεισμό, ως ποσοστού των συνολικών εσόδων της».

8. Τυχόν πρόβλεψη πιστώσεων για πρόσληψη προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου προς κάλυψη παροδικών αναγκών και για απασχόληση προσωπικού με συμβάσεις μίσθωσης έργου, γίνεται εφόσον υφίσταται σχετική για αυτό το σκοπό έγκριση, ενώ θα πρέπει να είναι απολύτως αιτιολογημένες και να βεβαιώνεται η δυνατότητα της οικείας περιφέρειας να ανταποκριθεί στη μισθοδοσία του προσωπικού αυτού χωρίς την παρεμπόδιση άλλων λειτουργιών - δραστηριοτήτων της.

9. Στους προϋπολογισμούς εγγράφονται υποχρεωτικά οι τοκοχρεωλυτικές δόσεις των δανείων που έχουν συναφθεί με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και λοιπούς πιστωτικούς οργανισμούς. Σε όσες περιπτώσεις επιμηκύνεται η διάρκεια αποπληρωμής χορηγηθέντων δανείων, είτε στο πλαίσιο διμερούς συμφωνίας μεταξύ οφειλέτη και πιστωτικού οργανισμού, είτε κατ' εφαρμογή διάταξης νόμου (όπως αυτή της υποπαραγράφου Γ.5. «Ρύθμιση θεμάτων αποπληρωμής δανείων ΟΤΑ α' και β' βαθμού και λοιπών φορέων τους στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων» της παραγράφου Γ. «Ρυθμίσεις θεμάτων Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής» του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 [ΦΕΚ 222 Α] «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016  Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016»), με αποτέλεσμα να μειώνεται η ετήσια δαπάνη της περιφέρειας για την πληρωμή τοκοχρεωλυτικών δόσεων, οι σχετικές εγγραφές θα είναι μειωμένες κατά το αντίστοιχο ποσό.

10. Ενόψει της υποχρέωσης των περιφερειών για ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς, και των περιορισμών στην πιστοληπτική πολιτική των περιφερειών με την αδυναμία άντλησης δανεισμού για λειτουργικές δαπάνες, είναι αναγκαία η άσκηση περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα. Δαπάνες, για τις οποίες δίνονται παγίως οδηγίες, και στις οποίες μπορεί να υπάρξει περιορισμός είναι, ενδεικτικά:

-τυχόν δαπάνες συμμετοχής σε συλλογικά όργανα, ιδίως όταν είναι δυνατόν το έργο τέτοιων οργάνων να αντιμετωπισθεί στα πλαίσια των προβλεπόμενων καθηκόντων του προσωπικού,

-τυχόν δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας,

-οι δαπάνες υπηρεσιακών μετακινήσεων, προμηθειών, τηλεφωνικών συνδιαλέξεων (κινητή τηλεφωνία κ.λπ.), κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος και δημοσίων σχέσεων, συμμετοχή-διοργάνωση εκθέσεων στο εσωτερικό-εξωτερικό, συνδιοργάνωση εκδηλώσεων, εκτυπώσεις-εκδόσεις λευκωμάτων κ.λπ., ενισχύσεις συλλόγων κ.ο.κ.

11. Τα χρηματικά ποσά που έχουν αιτηθεί οι Περιφέρειες ως έκτακτη χρηματοδότηση για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων έως 31-12-2011 προς τρίτους, σύμφωνα με την υπ' αριθμ. 2/86954/ΔΠΓΚ/29.11.2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και τις οδηγίες που παρασχέθηκαν με τις εγκυκλίους υπ' αριθμ. 2/21967/0094/13-3-2012 (ΑΔΑ:Β44ΥΗ7ΧΘ) του Υπουργείου Οικονομικών και 10/9866/16-3-2012 (ΑΔΑ: Β44ΔΝ ΒΟΧ) του Υπουργείου μας, εγγράφονται στο σκέλος των εσόδων του προϋπολογισμού, στον Κ.Α. 6118 « Έκτακτη επιχορήγηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της υποπαραγράφου Γ2 του άρθρου Πρώτου του ν.4093/2012», ο οποίος δημιουργήθηκε με την υπ' αριθμ. οικ. 2/90172/ΔΠΓΚ/14-12-12 (ΑΔΑ Β4Μ7Η 0Μ8) απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών, εφόσον το σύνολο του αιτηθέντος ποσού είναι μικρότερο ή ίσο με τις υφιστάμενες κατά τις 30/9/2012 ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή οι υφιστάμενες στις 30/9/2012 ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις είναι λιγότερες από το αιτηθέν ποσό, τότε εγγράφεται το μικρότερο αυτό ποσό. Μετά την οριστικοποίηση του ύψους της χρηματοδότησης που θα λάβει η κάθε Περιφέρεια για την εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του, τυχόν διαφορά που θα προκύψει σε σχέση με το αιτηθέν ποσό, θα εγγραφεί στον προϋπολογισμό με αναμόρφωση.

Για την παρακολούθηση της εξόφλησης των υποχρεώσεων σύμφωνα με τα ανωτέρω, στο σκέλος των εξόδων τα ποσά των σχετικών ΚΑΕ πρέπει να αναλύονται ως εξής:
-(α) ή (01) τρέχον έτος
-(β) ή (02) παρελθόντα έτη και
-(γ) ή (03) τα ποσά που χρηματοδοτούνται από τον ΚΑ Εσόδου 6118

Με ευθύνη του Προϊσταμένου των Οικονομικών Υπηρεσιών, δύναται να μεταφέρονται τα συγκεκριμένα ποσά από τους (α) ή (01) και (β) ή (02) στον (γ) ή (03) χωρίς να απαιτείται η διαδικασία τροποποίησης του προϋπολογισμού τους

 

Άρθρο 6:Οδηγίες για τον τύπο του προϋπολογισμού

Για τον τύπο του προϋπολογισμού των περιφερειών εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 116 του π.δ. 30/1996, με αντιστοίχιση των όρων σύμφωνα με τα οριζόμενα στη παρ. 14 του άρθρου 268 του ν. 3852/2010.

Ο προϋπολογισμός συντάσσεται κατά φορέα και Κ.Α.Ε.

-Ως προς τα έσοδα η ανάλυση των κονδυλίων θα γίνει σύμφωνα με τον κώδικα κατάταξης εσόδων ν.π.δ.δ. (εγκύκλιος υπ' αρ. 2/47285/0094/2.8.2001).

-Ως προς τα έξοδα ακολουθείται ο κώδικας κατάταξης εξόδων του κρατικού προϋπολογισμού (εγκύκλιος υπ' αρ. 2/50418/0020/17.9.2002), εκτός από ορισμένες κατηγορίες και υποκατηγορίες εξόδων που λόγω της φύσεώς τους εγγράφονται σε κωδικούς αριθμούς του κώδικα κατάταξης των ν.π.δ.δ.

Όλα τα κονδύλια εσόδων και εξόδων θα αθροίζονται σε υποσύνολα κατά κατηγορίες (ανά χιλιάδα π.χ. 0000) και υποκατηγορίες (ανά εκατοντάδα π.χ. 0700) των εν λόγω κωδικών.

Ο προϋπολογισμός θα αναπτύσσεται και στα δύο σκέλη του σε πέντε (5) στήλες, όπου θα αναγράφονται:
-στην 1η ο Κωδικός Αριθμός (Κ.Α.),
-στην 2η η ονομασία του,
-στην 3η οι προβλέψεις για το 2013,
-στην 4η οι διαμορφωθείσες πιστώσεις των εσόδων και εξόδων κατά το 2012 (αρχικός προϋπολογισμός ± τροποποιήσεις), και
-στην 5η τα απολογιστικά στοιχεία εσόδων και εξόδων οικ. έτους 2011.

Έσοδα

α) Από κρατική επιχορήγηση.

Οι προβλέψεις εσόδων από κρατική επιχορήγηση, που θα σχηματισθούν στους κωδικούς αριθμούς της υποκατηγορίας εσόδων 0100 «Επιχορηγήσεις από τακτικό προϋπολογισμό», θα πρέπει να υπολογιστούν στο ύψος των απολύτως αναγκαίων πιστώσεων για την εξυπηρέτηση των σκοπών για τους οποίους προβλέπονται και σύμφωνα με τις σχετικές προτάσεις προς την Διεύθυνση Προϋπολογισμών της Γενικής Κυβέρνησης του Γ.Λ.Κ., για την κατάρτιση του κρατικού προϋπολογισμού οικ. έτους 2013. Από τις προβλέψεις αυτές θα πρέπει να αφαιρεθούν οι επιχορηγήσεις που κάλυψαν έκτακτες και απρόβλεπτες δαπάνες του έτους 2012.

Όλα τα ανωτέρω έσοδα προσαρμόζονται στο ύψος των αντίστοιχων εγγεγραμμένων, στον Κρατικό Προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2013, πιστώσεων.

β) Από κεντρικούς αυτοτελείς πόρους (ν. 3852/2010). Οι προβλέψεις εσόδων από Κ.Α.Π. θα υπολογιστούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 5 της παρούσας, ως τακτικό έσοδο και θα διατεθούν για την κάλυψη δαπανών που αφορούν:

• Επενδύσεις
• Λειτουργικές και λοιπές γενικές δαπάνες

Τα έσοδα αυτά θα εγγραφούν στον προϋπολογισμό σε χωριστούς κωδικούς αριθμούς ανάλογα με το σκοπό διάθεσής τους.

γ) Από λοιπά ίδια έσοδα.

Σε όσες περιφέρειες υπάρχουν πόροι από λοιπά ίδια έσοδα, αυτά θα προβλεφθούν σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 5.

δ) Έσοδα από ειδική χρηματοδότηση για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων

Τα έσοδα εγγράφονται στον κωδικό 6118 «Έκτακτη επιχορήγηση για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων της υποπαραγράφου Γ2 του άρθρου Πρώτου του ν.4093/2012», κατά τα οριζόμενα στην παράγραφο 11 του άρθρου 5. ε) Ταμειακά υπόλοιπα

Για την ισοσκέλιση εσόδων-εξόδων μπορούν να χρησιμοποιούνται τα προβλεπόμενα, με κάθε δυνατή ακρίβεια, ταμειακά υπόλοιπα των Περιφερειών, αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη των παρακάτω περιπτώσεων:

α) Αδιάθετα υπόλοιπα έργων του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων τα οποία συνεχίζονται και

β) Αδιάθετες πιστώσεις του προηγούμενου οικονομικού έτους προοριζόμενες για δημόσιες επενδύσεις, οι οποίες και μπορεί να διατεθούν για τη χρηματοδότηση νέων έργων.

γ) Για την εξόφληση υποχρεώσεων που δημιουργήθηκαν σε προηγούμενα έτη και δεν κατέστη δυνατή η εξόφλησή τους εντός των ετών αυτών.

Τα ταμειακά υπόλοιπα εμφανίζονται στον πίνακα ανακεφαλαίωσης εσόδων και εξόδων με τους Κ.Α. που αναφέρονται στην παράγραφο 3 του άρθρου 2Α ως εξής:

Τ100 - Ταμειακό υπόλοιπο
Τ110 - Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε. ή έργων ΣΑΝΑ
Τ120 Ταμειακό υπόλοιπο για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων οικονομικών ετών

Τα ταμειακά υπόλοιπα των περιφερειών που προέρχονται από κρατικές επιχορηγήσεις θα εμφανίζονται στους οικείους φορείς και τραπεζικούς λογαριασμούς από τους οποίους προήλθαν και για την ισοσκέλιση των εξόδων θα τροφοδοτούν τα αντίστοιχα κονδύλια του αυτού φορέα.

Με το κλείσιμο της χρήσης 2012 θα συνταχθεί επίσημη κατάσταση που θα συνοδεύεται από τα αντίγραφα κίνησης των λογαριασμών της Περιφέρειας που τηρεί η Τράπεζα και θα εμφανίζει το οριστικό ταμειακό υπόλοιπο.

Σε περίπτωση που τα οριστικά ταμειακά υπόλοιπα δεν καλύπτουν το έλλειμμα, θα γίνει ανάλογη περικοπή των δαπανών των Περιφερειών, προκειμένου να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός.

Έξοδα

α) Δαπάνες που χρηματοδοτούνται από κρατική επιχορήγηση.

Οι προβλέψεις των δαπανών αυτών δεν θα πρέπει να ξεπεράσουν ως ποσά τις αντίστοιχες εγγραφές του έτους 2012, προσαυξημένα με τα τυχόν υπάρχοντα ταμειακά υπόλοιπα.

Τα ποσά αυτά μπορούν να αναμορφώνονται σύμφωνα με την τελική διαμόρφωση της κρατικής επιχορήγησης.

β) Δαπάνες που χρηματοδοτούνται από κεντρικούς αυτοτελείς πόρους.

Από τις δαπάνες αυτές:

-Οι προβλέψεις δαπανών της υποκατηγορίας 0800 «Πληρωμές για λοιπές υπηρεσίες» και της κατηγορίας 1000 «Προμήθειες», θα πρέπει να περιορισθούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και πάντως όχι υψηλότερα από τις αντίστοιχες πιστώσεις του προϋπολογισμού του 2012,

-οι προβλέψεις δαπανών στις υποκατηγορίες 9700 - 9800 «Επενδύσεις εκτελούμενες από τα έσοδα Ν.Π.Δ.Δ.», 0500 «Πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές», 0700 «Πληρωμές για μετακινήσεις» και στον κωδικό αριθμό 0224 «Επίδομα δυσμενών και ειδικών συνθηκών εργασίας» να περιοριστούν στις απολύτως αναγκαίες πιστώσεις.

Τα ποσά αυτά μπορούν να αναμορφώνονται όταν προκύπτουν έκτακτες και επείγουσες ανάγκες, σε κάθε περίπτωση όμως να μην ξεπερνούν την τελική διαμόρφωση των αντίστοιχων εσόδων από κεντρικούς αυτοτελείς πόρους.

Στις δαπάνες που χρηματοδοτούνται από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (ΚΑΠ), εντάσσονται και:

• Η δαπάνη για την καταβολή αποζημιώσεων ειδικών συμβούλων, επιστημονικών συνεργατών, περιφερειακού συμπαραστάτη, εκτελεστικών γραμματέων ή δημοσιογράφων.

• Οι δαπάνες για την εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), την καταβολή διατροφικού επιδόματος και την εφαρμογή του προγράμματος δακοκτονίας.

Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων έβδομου και ένατου του νόμου «Κύρωση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου "Μεταφορά μαθητών για το σχολικό έτος 2012-2013'' (ΦΕΚ 171 Α') και άλλες διατάξεις»:

-Από την 1-7-2013, η δαπάνη της μεταφοράς μαθητών βαρύνει τους προϋπολογισμούς των περιφερειών.

-Για το έτος 2013, οι πιστώσεις για την κάλυψη της σχετικής δαπάνης, καθώς και των υφιστάμενων μέχρι την 1-7-2013 οφειλών των περιφερειών για τη μεταφορά μαθητών, μεταφέρονται στους ΚΑΠ των περιφερειών (με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών).

-Οι περιφέρειες δύνανται να εγγράφουν πίστωση στον προϋπολογισμό τους (και να προβαίνουν σε κάθε άλλη απαιτούμενη ενέργεια για την προετοιμασία της μεταφοράς μαθητών σχολικού έτους 2013-2014) και πριν την 1-7-2013

Ως εκ τούτου, θα πρέπει να γίνουν οι απαιτούμενες εγγραφές στον προϋπολογισμό έτους 2013, ώστε να καταστεί περαιτέρω δυνατό για τις περιφέρειες να κινήσουν έγκαιρα τις απαραίτητες διαδικασίες (όπως δημοπρατήσεις κ.ο.κ.) για την υλοποίηση του έργου της μεταφοράς μαθητών.

γ) Επενδύσεις

Οι δαπάνες επενδύσεων θα εκτιμηθούν σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Τα έσοδα και έξοδα επενδύσεων πρέπει να εμφανίζονται σε ξεχωριστό τμήμα του προϋπολογισμού.

δ) Δαπάνες για την πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων

Για τις δαπάνες που χρηματοδοτούνται και αφορούν στην πληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων κατά τα οριζόμενα στην υποπαράγραφο Γ2 του άρθρου Πρώτου του ν.4093/2012, τα ποσά των σχετικών Κ.Α. αναλύονται κατά τα αναφερόμενα στην παράγραφο 11 του άρθρου 5.

 

Άρθρο 7:Λειτουργία Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας Ο.Τ.Α - Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 3 της από 18.11.2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Δημοσιονομικοί κανόνες και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 228 Α').

Με τις διατάξεις του άρθρου 3 της από 18.11.2012 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Δημοσιονομικοί κανόνες και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 228 Α' ), συνιστάται στο Υπουργείο Εσωτερικών Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, με σκοπό την παρακολούθηση, σε μηνιαία βάση, της εκτέλεσης του προϋπολογισμού των ΟΤΑ και όσων εκ των νομικών τους προσώπων εντάσσονται στο Μητρώο των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης.

Στόχος του Παρατηρητηρίου είναι, μεταξύ άλλων, η επίτευξη ισοσκελισμένων προϋπολογισμών (καθώς και απολογισμών) των ΟΤΑ (παρ. 1).

Ειδικότερα, αρμοδιότητα του Παρατηρητηρίου είναι ο έλεγχος της ορθής εκτέλεσης του προϋπολογισμού και της εν γένει πορείας των οικονομικών των ΟΤΑ, καθώς και των νομικών τους προσώπων, όπως αυτές αποτυπώνονται στο «Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης» (ΟΠΔ). Το ΟΠΔ συνοψίζει το πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και το ετήσιο προϋπολογισμό του ΟΤΑ και των νομικών του προσώπων. Περιλαμβάνει υποχρεωτικά μηνιαίους και τριμηνιαίους στόχους, δράσεις και προθεσμίες και αποστέλλεται προς έγκριση στην αρμόδια για την εποπτεία του ΟΤΑ Αρχή. Η αρμόδια για την εποπτεία του ΟΤΑ αρχή αποστέλλει στο Παρατηρητήριο, σε ηλεκτρονική μορφή το ΟΠΔ, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών και του οικείου ΟΤΑ.

Το Παρατηρητήριο:

-Αξιολογεί τις προβλέψεις εσόδων που παρουσιάζουν οι ΟΤΑ και κάνει προτάσεις περί μείωσης των προβλεπόμενων εσόδων, όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο.

-Αξιολογεί και ελέγχει την πορεία της εκτέλεσης του προϋπολογισμού.

-Σε περίπτωση που διαπιστώσει απόκλιση από τους τριμηνιαίους δημοσιονομικούς στόχους άνω του 10%, επισημαίνει στον ΟΤΑ και στην εποπτεύουσα αρχή τα στοιχεία από τα οποία προκύπτει η απόκλιση αυτή.

- Παρέχει, ταυτόχρονα, οδηγίες και εισηγείται μεθόδους προς αποφυγή δημιουργίας ελλείμματος.

- Ο ΟΤΑ υποχρεούται να λάβει υπόψη του τις επισημάνσεις του Παρατηρητηρίου και τα αποτελέσματα της εφαρμογής τους λαμβάνονται υπόψη κατά τον τριμηνιαίο έλεγχο του προϋπολογισμού του.

- Εφόσον η εκτέλεση του προϋπολογισμού του ΟΤΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει για δύο συνεχόμενα τρίμηνα απόκλιση από τους τιθέμενους στόχους και διαπιστωθεί ότι δεν έχουν ληφθεί τα προσήκοντα μέτρα, με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, που εκδίδεται έπειτα από αιτιολογημένη εισήγηση του Παρατηρητηρίου, ο ΟΤΑ υπάγεται υποχρεωτικά σε Πρόγραμμα Εξυγίανσης, με την υποχρέωση εφαρμογής συγκεκριμένων παρεμβάσεων.

 

Άρθρο 8:Στοχοθεσία

Στο πλαίσιο εφαρμογής των δημοσιονομικών κανόνων και πρακτικών που διατυπώνονται στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) του προηγούμενου άρθρου, τα ποσά των εσόδων και δαπανών που εγγράφονται κατά την κατάρτιση του προϋπολογισμού των Περιφερειών αποτελούν και τους στόχους που μνημονεύονται στην ΠΝΠ, οι οποίοι αντίστοιχα αποτυπώνονται στο Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (ΟΠΔ).

Συγκεκριμένα στον Πίνακα 3 που επισυνάπτεται στην παρούσα αποτυπώνονται σε μηνιαία, τριμηνιαία και ετήσια βάση, ομάδες εσόδων και εξόδων (αθροίσματα συγκεκριμένων επιμέρους ΚΑ) οι οποίες αποτελούν τους επιμέρους στόχους που θέτει κάθε Περιφέρεια με την κατάρτιση του προϋπολογισμού της. Ο έλεγχος επίτευξης των στόχων που μνημονεύεται στην ΠΝΠ (μηνιαίοι και τριμηνιαίοι έλεγχοι) πραγματοποιείται επί τη βάσει των αναγραφομένων στον ανωτέρω πίνακα, ο οποίος περιλαμβάνεται στο ΟΠΔ.

Για τη χρονική κατανομή των ποσών-στόχων των ομάδων Κ.Α. σε μηνιαίο επίπεδο μπορεί να αξιοποιηθεί από τις Περιφέρειες η οικονομική πληροφόρηση που προκύπτει από την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού τους των ετών 2011 και 2012 (μηνιαία αναλογία είσπραξης εσόδων και πληρωμής δαπανών).

Η εκτέλεση του προϋπολογισμού παρακολουθείται από το Παρατηρητήριο σε μηνιαία βάση και η επίτευξη των στόχων εξετάζεται σωρευτικά σε τριμηνιαία βάση. (δηλ. με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης της περιόδου Ιανουάριος Μάρτιος, Ιανουάριος-Ιούνιος κλπ).
Στις στήλες και γραμμές του Πίνακα 3 αποτυπώνεται αναλυτικά, σε ομάδες Κ.Α. εσόδων και εξόδων, ο προϋπολογισμός της Περιφέρειας, ωστόσο δεν υπάγονται στη διαδικασία της στοχοθεσίας κατά τα αναφερόμενα ανωτέρω, οι ακόλουθες ομάδες Κ.Α:

1. Ομάδα 5 του Α' Τμήματος του Πίνακα «Στοχοθεσία Εσόδων» με τίτλο «Εισπράξεις υπέρ Δημοσίου και τρίτων»
2. Ομάδα 6 του Α' Τμήματος του Πίνακα «Στοχοθεσία Εσόδων» με τίτλο ««Έσοδα από χρηματοοικονομικές συναλλαγές».
3. Ομάδα 6 του Β' Τμήματος του Πίνακα «Στοχοθεσία Εξόδων» με τίτλο «Αποδόσεις εσόδων υπέρ Δημοσίου και τρίτων».

Στο Τμήμα Δ' του Πίνακα με τίτλο "Αποτύπωση ειδικών Κ.Α. εξόδων, τα ποσά των οποίων περιλαμβάνονται στο Τμήμα Β του Πίνακα" εμφανίζονται αναλυμένα σε δύο υποκατηγορίες υπό στοιχείο (1). και (2) τα αθροίσματα όλων των επιμέρους κωδικών εξόδων που αναλύονται με (β) ή (02) και (γ) ή (03) κατά τα αναφερόμενα στην παράγραφο 11 του άρθρου 5 και αφορούν αντίστοιχα, την κάλυψη υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών (ΠΟΕ) και τις πληρωμές που χρηματοδοτούνται από το Κ.Α. Εσόδου 6118. Τα συγκεκριμένα ποσά, παρότι περιλαμβάνονται στις Ομάδες Κωδικών Εξόδων του Τμήματος Β' του Πίνακα, πρέπει να παρατίθενται διακριτά στο Δ' Τμήμα.

Επισυνάπτεται ΠΙΝΑΚΑΣ 3

Άρθρο 9:Συνοδευτικά του προϋπολογισμού περιφέρειας

Ο προϋπολογισμός κάθε περιφέρειας συνοδεύεται από:

α) σύνοψη του προϋπολογισμού σύμφωνα με το ν. 3852/2010 και την απόφασή μας αρ. 51204/0094/12.7.1999 (πίνακας 1),

β) ειδικά έντυπα (ανάλογα με το είδος κάθε πρότασης) στα οποία θα αναλύεται λεπτομερώς και θα αιτιολογείται επαρκώς κάθε πρόβλεψη εσόδου και εξόδου κατά τα αναφερόμενα στην παρούσα (στοιχεία και παραδοχές για τη στοιχειοθέτηση των εκτιμούμενων μεγεθών) και με παράλληλη αναφορά, κατά κωδικό αριθμό, των διατάξεων που συνιστούν το νομικό έρεισμα αυτών,

γ) εισηγητική έκθεση στην οποία παρουσιάζονται οι παραδοχές, επί των οποίων έχουν θεμελιωθεί οι εκτιμήσεις των μεγεθών, όπως αναφέρονται αναλυτικά στα ειδικά έντυπα, δ) πίνακα που προσαρτάται στον προϋπολογισμό και εγκρίνεται από το περιφερειακό συμβούλιο, στον οποίον αναγράφονται οι πιστώσεις σε βάρος των οποίων επιτρέπεται η έκδοση χρηματικών ενταλμάτων προπληρωμής.
Ο εν λόγω πίνακας μπορεί να τροποποιείται κατά τη διάρκεια του έτους από το περιφερειακό συμβούλιο, ε) έκθεση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δημοσιονομικού Ελέγχου (άρθρο 15 παρ. 9 του ν. 2469/1997) προς το περιφερειακό συμβούλιο.

Άρθρο 10:Έκταση εφαρμογής - Έναρξη ισχύος.

Η παρούσα απόφαση ισχύει για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2013.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Αθήνα, 27 Δεκεμβρίου 2012

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ