Αριθμ. πρωτ.: ΔΟΑ/Φ.4.11/22084 - 03/11/2011 - Αναδιοργάνωση δημοσίων υπηρεσιών και ανακατανομή οργανικών θέσεων, σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν.4024/2011 (Α 226)

Αριθμ. πρωτ.: ΔΟΑ/Φ.4.11/22084 - 03/11/2011 - Αναδιοργάνωση δημοσίων υπηρεσιών και ανακατανομή οργανικών θέσεων, σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν.4024/2011 (Α 226)

ΘΕΜΑ: Αναδιοργάνωση δημοσίων υπηρεσιών και ανακατανομή οργανικών θέσεων, σύμφωνα με το άρθρο 35 του ν.4024/2011 (Α' 226)

1. Κεντρική επιλογή της Κυβέρνησης και του αρμόδιου Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης είναι η ριζική αλλαγή της οργάνωσης και της λειτουργίας του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να αποκτήσει η χώρα ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό διοικητικό σύστημα που να εξυπηρετεί τον πολίτη, να συμβάλει στην ανάπτυξη και να κοστίζει όσο το δυνατόν λιγότερο.

Στο πλαίσιο αυτό αναδεικνύεται ως βασική προτεραιότητα η αναδιάρθρωση της διοικητικής δομής των δημοσίων υπηρεσιών (υπουργείων, γενικών και ειδικών γραμματειών, νπδδ κ.λπ.) και η αποδοτικότερη αξιοποίηση του προσωπικού με την ορθολογική ανακατανομή των οργανικών του θέσεων, με στόχο τη δημιουργία ενός επιτελικού κράτους. Για την επίτευξη του στόχου αυτού υλοποιείται ήδη ένα μακρόπνοο πρόγραμμα αναδιοργάνωσης της κεντρικής διοίκησης με τη συνεργασία της επιστημονικής κοινότητας της χώρας και του ΟΟΣΑ.

2. Με το άρθρο 35 του πρόσφατου νόμου 4024/2011 «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο-βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» που δημοσιεύθηκε στις 27 Οκτωβρίου στο ΦΕΚ 226 Α', τίθεται το πλαίσιο για την αναδιοργάνωση των δημοσίων υπηρεσιών και την ανακατανομή των οργανικών θέσεων του προσωπικού τους. Οι δύο αυτές δράσεις, αναδιοργάνωση υπηρεσιών και ανακατανομή θέσεων,προβλέπεται να γίνουν σε τρεις φάσεις οι οποίες αλληλοσυμπληρώνονται.

Οι παράγραφοι 1 και 2 του άρθρου 35 αναφέρονται στην πρώτη φάση, η παράγραφος 3 στη δεύτερη και η παράγραφος 4 στην τρίτη.

Ειδικότερα από τις τέσσερις (4) πρώτες παραγράφους του άρθρου 35 το οποίο ισχύει ήδη από τη δημοσίευση του νόμου, δηλ. από την 27η Οκτωβρίου 2011, απορρέουν τα ακόλουθα:

Πρώτη Φάση

(παράγραφοι 1 και 2).

Με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 συνιστάται σε κάθε υπουργείο Επιτροπή Αναδιοργάνωσης Δημοσίων Υπηρεσιών που αποτελείται από τον Γενικό Γραμματέα του υπουργείου, τους λοιπούς Γενικούς Γραμματείς των αυτοτελών Γενικών Γραμματειών που υπάγονται στο υπουργείο και τον Γενικό Δ/ντή Διοικητικής Υποστήριξης του Υπουργείου.

Ο καθορισμός της συγκρότησης και της σύνθεσης της ήδη συνεστημένης από το νόμο Επιτροπής, καθορίζεται με απόφαση του οικείου υπουργού, το ταχύτερο δυνατόν, και πάντως μέσα σε ένα μήνα από τη δημοσίευση του νόμου. Δεδομένου του εξαιρετικά πιεστικού χρονοδιαγράμματος η Επιτροπή Αναδιοργάνωσης Δημοσίων Υπηρεσιών πρέπει να συγκροτηθεί μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου. Η απόφαση συγκρότησης της Επιτροπής δεν δημοσιεύεται στο ΦΕΚ.

Έργο της Επιτροπής είναι:

α) ο έλεγχος της υφιστάμενης οργανωτικής διάρθρωσης του οικείου υπουργείου (της κεντρικής του υπηρεσίας και των αποκεντρωμένων μονάδων του), των υπαγόμενων σε αυτό αυτοτελών υπηρεσιών (δηλ. Γενικών και Ειδικών Γραμματειών) και των εποπτευόμενων από αυτό νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (νπδδ)

β) ο εντοπισμός υπηρεσιακών μονάδων που έχουν προδήλως περιορισμένο αντικείμενο ή δεν έχουν πλέον αντικείμενο π.χ. τμήματα δακτυλογράφων

γ) ο εντοπισμός υπηρεσιακών μονάδων στις οποίες υπηρετεί προσωπικό που πλεονάζει ή ελλείπει σε σχέση με τις ασκούμενες από την υπηρεσιακή μονάδα αρμοδιότητες

δ) ο εντοπισμός των οργανικών θέσεων που μπορούν να ανακατανεμηθούν στις υπηρεσιακές μονάδες του οικείου υπουργείου ή του νπδδ, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες

ε) ο προσδιορισμός κατά κατηγορία και κλάδο των οργανικών θέσεων και του προσωπικού που πλεονάζουν

στ) η κατάρτιση εισήγησης.

Η Επιτροπή Αναδιοργάνωσης έως την 25η Νοεμβρίου 2011 καταρτίζει εισήγηση για τις υπηρεσιακές μονάδες με προδήλως περιορισμένο αντικείμενο και για τις θέσεις που πρέπει να ανακατανεμηθούν στο σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου ή του νπδδ καθώς και για τις θέσεις που πλεονάζουν.

Οι εισηγήσεις όλων των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης υποβάλλονται στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, το αργότερο έως την 28η Νοεμβρίου 2011.

Η ανακατανομή των οργανικών θέσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 35, διενεργείται, μετά από εισήγηση της οικείας Επιτροπής Αναδιοργάνωσης, με κοινή απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το αργότερο έως την 31η Δεκεμβρίου 2011. Για να τηρηθεί όμως το χρονικό πλαίσιο που τίθεται από το άρθρο 35 η πρώτη αυτή φάση πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως την 9η Δεκεμβρίου 2011. Στο πλαίσιο αυτό τα σχέδια των κοινών υπουργικών αποφάσεων καταρτίζονται από τα οικεία υπουργεία και προωθούνται για συνυπογραφή από τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης το αργότερο έως την 30η Νοεμβρίου 2011, ώστε να δημοσιευθούν εγκαίρως.

Με την κοινή υπουργική απόφαση της παρ. 2, δηλ. την απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλ. Διακυβέρνησης και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού:

α) ανακατανέμονται οργανικές θέσεις μεταξύ όλων των υπηρεσιακών μονάδων του υπουργείου, περιλαμβανομένων και των αυτοτελών υπηρεσιών του και των νπδδ που εποπτεύει, με βάση τις ελλείψεις που έχουν διαπιστωθεί.

β) προσδιορίζονται κατά κατηγορία και κλάδο οι τυχόν πλεονάζουσες οργανικές θέσεις προσωπικού, δηλ. θέσεις που δεν είναι αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία του υπουργείου και των νπδδ που εποπτεύει.

Όπως σημειώνεται και πιο πάνω η φάση αυτή πρέπει να ολοκληρωθεί έως την 9η Δεκεμβρίου 2011.

Δεύτερη Φάση.

(παράγραφος 3).

Σύμφωνα με την παρ. 3, οι θέσεις που πλεονάζουν κατά κατηγορία και κλάδο, όπως αυτές θα προσδιορισθούν στην αναφερόμενη πιο πάνω κυα της παραγράφου 2, δηλ. οι θέσεις που δεν είναι δυνατόν να αξιοποιηθούν στο σύνολο των υπηρεσιακών μονάδων του συγκεκριμένου υπουργείου και στα νπδδ που εποπτεύει, μεταφέρονται, με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Οικονομικών και των αρμόδιων κατά περίπτωση υπουργών, στα υπουργεία ή και νπδδ στα οποία ελλείπουν αναγκαίες για την εύρυθμη λειτουργία τους οργανικές θέσεις.

Η ύπαρξη ή μη ελλείψεων όσων αφορά τις οργανικές θέσεις στο σύνολο των υπουργείων και των νπδδ, διαπιστώνεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με βάση τις κυα της παρ. 2 και τις εισηγήσεις των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης όλων των υπουργείων. Οι υπηρεσίες του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης μετά από επεξεργασία των εισηγήσεων των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης των υπουργείων και των κυα της παρ. 2, καταρτίζουν τα σχέδια των προβλεπόμενων από την παρ. 3 κοινών υπουργικών αποφάσεων για την ανακατανομή του προσωπικού, δηλ. τη μεταφορά του από υπηρεσίες όπου πλεονάζει σε υπηρεσίες όπου ελλείπει, για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών.

Αν από τις εισηγήσεις των Επιτροπών Αναδιοργάνωσης προκύπτει ότι δεν υπάρχουν ελλείψεις στα επί μέρους υπουργεία και στα νπδδ που εποπτεύουν, όσον αφορά τις συγκεκριμένες οργανικές θέσεις, τότε οι θέσεις αυτές καταργούνται με την προαναφερόμενη κυα (της παρ. 3).

Οι κυα της παρ. 3 πρέπει να έχουν εκδοθεί έως την 31 Δεκεμβρίου 2011, ώστε να ολοκληρωθεί η δεύτερη φάση και να αρχίσει η υλοποίηση της τρίτης. Στο πλαίσιο αυτό οι κυα της παρ. 3 πρέπει να έχουν σταλεί για συνυπογραφή από τους συναρμόδιους υπουργούς έως την 16η Δεκεμβρίου 2011.

Τρίτη Φάση.

(παράγραφος 4)

Το αργότερο έως την 31 Δεκεμβρίου 2011 πρέπει να εκδοθεί κυα των υπουργών Οικονομικών και Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης με την οποία να προσδιορίζονται οι φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, οι οργανικές μονάδες και το προσωπικό των οποίων θα αξιολογηθούν (Βλ. παρ. 4 του άρθρου 35).

Η διαδικασία αξιολόγησης των υπηρεσιακών μονάδων που θα προσδιορισθούν, σύμφωνα με τα πιο πάνω και του προσωπικού τους, αρχίζει την 1 Ιανουαρίου 2012 και ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 31 Δεκεμβρίου 2012, διενεργείται δε με αξιοκρατικά- επιστημονικά κριτήρια με τη συνδρομή εξωτερικών συμβούλων.

Η αξιολόγηση του προσωπικού τελεί υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ, το οποίο ιδίως παρακολουθεί τη διαδικασία και προβαίνει σε σχετικές υποδείξεις με σκοπό να διασφαλιστεί ότι η αξιολόγηση θα γίνει σύμφωνα με τις αρχές αξιοκρατίας και της αντικειμενικότητας.

Έως την 31.12.2013, με βάση την αξιολόγηση ολοκληρώνεται η αναδιάρθρωση των δημοσίων υπηρεσιών και των φορέων του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συντάσσονται νέα οργανογράμματα, καταργούνται υπηρεσιακές μονάδες με περιορισμένο αντικείμενο, μετακινείται ή μετατίθεται το προσωπικό αυτών και καταργούνται οργανικές θέσεις που πλεονάζουν.

Για τυχόν πρόσθετες πληροφορίες ή διευκρινίσεις είμαστε στη διάθεσή σας.

Ο Υπουργός
Δημήτρης Ρέππας

 

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡ. 1 ΕΩΣ ΚΑΙ 4 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 35 ΤΟΥ Ν.4024/2011 (Α'226)

ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ (παρ. 1 & 2)

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

1

Συγκρότηση Επιτροπών Αναδιοργάνωσης Δημοσίων Υπηρεσιών σε όλα τα υπουργεία με απόφαση των οικείων υπουργών.

Έως 10-11-2011

2

Κατάρτιση εισήγησης Επιτροπής Αναδιάρθρωσηςγια τις υπηρεσιακές μονάδες με προδήλως περιορισμένο αντικείμενο και για τις θέσεις που πρέπει να ανακατανεμηθούν στο σύνολο των υπηρεσιών του Υπουργείου ή του νπδδ καθώς και για τις θέσεις που πλεονάζουν.

Έως 25-11-2011

3

Υποβολή των ανωτέρω εισηγήσεων στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Έως 28-11-2011

4

Αποστολή των σχεδίων κυα στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για συνυπογραφή.

Έως 30-11-2011

5

Δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την ανακατανομή των οργανικών θέσεων και τον προσδιορισμό κατά κατηγορία και κλάδο τυχόν πλεοναζουσών οργανικών θέσεων προσωπικού.

Έως 9-12-2011

ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ (παρ. 3)

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

1

Το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης καταρτίζει τα σχέδια των κυα της παρ. 3 για τη μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού και τα προωθεί για συνυπογραφή από τους κατά περίπτωση αρμόδιους υπουργούς και τον υπουργό Οικονομικών.

Έως 16-12-2011

 

2

Έκδοση κυα (βλέπε περ.4 πρώτης φάσης)

Έως 31-12-2011

ΤΡΙΤΗ ΦΑΣΗ (παρ.4)

 

ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

1

Έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης που προσδιορίζει τους φορείς του δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα των οποίων οι οργανικές μονάδες και το προσωπικό θα αξιολογηθούν.

Έως 31-12-2011

2

Αξιολόγηση υπηρεσιακών μονάδων και προσωπικού.

Από 1-1-2012 έως 31-12-2012

3

Αναδιάρθρωση δημοσίων υπηρεσιών και φορέων δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα με σύνταξη νέων οργανογραμμάτων, κατάργηση υπηρεσιακών μονάδωνμε περιορισμένο αντικείμενο, μετακίνηση ή μετάθεση του προσωπικού αυτών και κατάργηση οργανικών θέσεων που πλεονάζουν.

Έως 31-12-2013