Back to top

Αρ. πρωτ.: 43518 - 06/09/2012 - Καθορισμός χρήσεως γης- Εκδοση οικοδομικών αδειών

ΘΕΜΑ: Καθορισμός χρήσεως γης- Εκδοση οικοδομικών αδειών

ΣΧΕΤ:
1. Ο Νόμος 1650/86 (ΦΕΚ 160/Α/16.10.1986) «Για την προστασία του περιβάλλοντος», όπως τροποποιήθηκε από τον: α) Ν.3010/2002 (ΦΕΚ 91/Α/25.04.2002) «Εναρμόνιση του Ν. 1650/1986 με τις Οδηγίες 97/11/ΕΕ και 96/61/ΕΕ, διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα και άλλες διατάξεις» και β) Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/21.09.2011) «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, κ.ά.».
 
2. Ο Ν. 4014/2011 (ΦΕΚ 209/Α/21.09.2011) «Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος».
 
3. Ο ν. 4061/2012 (ΦΕΚ 66/Α/22.3.2012) «για τη διαχείριση και προστασία ακινήτων Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων - Ρύθμιση εμπράγματων δικαιωμάτων και λοιπές διατάξεις»
 
4. Το με αρ. πρωτ. 1648/68190/20.6.2012 έγγραφο Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (αρ. πρωτ. Δ/νσης Χωροταξίας 31975/26.6.2012).
 
5. Το με αρ. πρωτ. 4169/6.6.2012 έγγραφο Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης (αρ. πρωτ. Δ/νσης Χωροταξίας 30013/15.6.2012).
 
6. Το με αρ. πρωτ. 2494/18.7.2011 έγγραφο Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης (που μας διαβιβάστηκε με το με αρ. πρωτ. 1171/17.2.2012 έγγραφο Αποκ. Διοίκ. Μακ-Θρ., αρ. πρωτ. Δ/νσης Χωροταξίας 9708/24.2.2012). 
 
Λαμβάνοντας υπόψη τα ζητήματα που έχουν τεθεί με τα (4) έως και (6) σχετικά έγγραφα σχετικά με τις διατάξεις του ν. 4061/2012 και με στόχο την ορθή διεξαγωγή των δημοπρασιών με όρους διαφάνειας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 4061/2012 για τον προσδιορισμό της χρήσης γης που προβλέπεται στο άρθρο 4 του ίδιου νόμου σας γνωρίζουμε τα εξής:
 
1. Με τις διατάξεις του άρθρου 4 του ν. 4061/2012 ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ο Περιφερειάρχης παραχωρούν, κατά χρήση, ακίνητα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του νόμου σύμφωνα με τα οριζόμενα στα επόμενα άρθρα του ίδιου νόμου.
 
2. Για την έκδοση της σχετικής πράξης απαιτείται ο καθορισμός χρήσης γης σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του ν. 1512/1985 από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Για την έκδοση της πράξης αυτής οι διατάξεις του παραπάνω νόμου δεν επιφυλάσσουν διαφορετική μεταχείριση στην κατά χρήση σε σχέση με την κατά κυριότητα παραχώρηση δημόσιου ακινήτου.
 
3. Κατά την κατάθεση του αιτήματος ενδιαφερομένου, δεν ζητείται η κατάθεση ΜΠΕ, εφόσον αυτή αφορά σε συγκεκριμένη δραστηριότητα πραγματοποιούμενη από συγκεκριμένο φορέα, που, προφανώς δεν είναι προσδιορισμένος σε αυτό το στάδιο της διαδικασίας παραχώρησης χρήσης ακινήτου μετά από δημοπρασία, σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 10 του ν.4061/2012.
 
4. Η έννοια του προσδιορισμού της χρήσης γης πριν την παραχώρηση με οιονδήποτε τρόπο είναι αυτή της διασφάλισης ότι οι δραστηριότητες που θα εγκατασταθούν στην παραχωρούμενη έκταση είναι συμβατές με τις επιτρεπόμενες στην περιοχή χρήσεις με βάση είτε το σχεδιασμό του χώρου, είτε τα χαρακτηριστικά της παραχωρούμενης περιοχής.
 
5. Επισημαίνεται ότι για την διεξαγωγή της δημοπρασίας με όρους διαφάνειας, απαιτείται ο προσδιορισμός της χρήσης να εμπίπτει σε ευρύτερη κατηγορία χρήσεων γης και να μην αφορά την συγκεκριμένη επένδυση και μόνο, αφού κατ' αυτόν τον τρόπο θα καταστεί αδύνατη η συμμετοχή τρίτων προσώπων στη δημοπρασία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 10 του ν. 4061/2012. Ο προσδιορισμός της χρήσης μπορεί επίσης να πραγματοποιείται και με αποκλεισμό δραστηριοτήτων που κρίνονται ως μη συμβατές με βάση τα χαρακτηριστικά της περιοχής ή τις γειτονικές χρήσεις (π.χ. όλες οι προβλεπόμενες από την εκτός σχεδίου χρήσεις, πλην βιομηχανιών υψηλής όχλησης).
 
6. Ο προσδιορισμός της χρήσης γης δεν αποτελεί ατομική διοικητική πράξη. Ουσιαστικά εκφράζει πρόθεση εξέτασης αιτήματος, εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις.
 
7. Δεν δεσμεύει την έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Εφόσον δεν καταστεί δυνατή η πραγματοποίηση της επένδυσης, το ακίνητο επιστρέφει στο δημόσιο.
 
8. Επειδή αποτελεί διάγνωση της υφιστάμενης κατάστασης σε μια περιοχή και προσδιορισμό των πιθανών χρήσεων που μπορούν να εγκατασταθούν σ' αυτή, δεν συνιστά χωρικό σχεδιασμό, άρα δεν δημιουργεί υποχρέωση εκπόνησης ΣΜΠΕ.
 
9. Προκειμένου για τον καθορισμό χρήσης γης σε μια περιοχή, οι Διευθύνσεις Χωροταξίας και Περιβάλλοντος των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ζητούν τις απόψεις της αρχαιολογικής υπηρεσίας, της οικείας δασικής υπηρεσίας και των Οργανισμών Ρυθμιστικών Σχεδίων Αθήνας και θεσσαλονίκης για περιοχές στα όρια αρμοδιότητάς τους και των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας. Όλα τα προαναφερόμενα έγγραφα θα αξιοποιούνται και κατά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. 
 
10. Επιπλέον, σε πολλές περιπτώσεις, για την πραγματοποίηση της επένδυσης, απαιτείται η έκδοση οικοδομικής άδειας για την ανέγερση κτίσματος στο κατά χρήση παραχωρούμενο ακίνητο. Είναι απαραίτητο να καθίσταται δυνατή η έκδοση οικοδομικής άδειας, εφόσον πληρούνται οι πολεοδομικοί όροι που ισχύουν στην περιοχή, ακόμα και αν το κτίσμα πρόκειται να ανεγερθεί σε κατά χρήση παραχωρούμενο δημόσιο ακίνητο, που αποτελεί τμήμα ευρύτερης δημόσιας έκτασης. Οπωσδήποτε, στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να μην υπάρχουν περιορισμοί στην κατάτμηση από τυχόν διατάξεις σχεδιασμού του χώρου.
 
 
Ο Γενικός Γραμματέας Χωροταξίας & Αστικού Περιβάλλοντος ΥΠΕΚΑ
Σωκράτης Αλεξιάδης
 
Ο Γενικός Γραμματέας Υπουργείου
Μόσχος Κορασίδης
Year
Τύπος ΕΦΟ
Φορολογικά Θέματα