Αριθμ.: 2136/22.12.2014 Κανονισμός Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

Αριθμ.: 2136/22.12.2014 Κανονισμός Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

Αθήνα 22 Δεκεμβρίου 2014
Αριθ. Πρωτ. 2136

(ΦΕΚ Β 3493/29.12.2014)

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Τηλέφωνο : 210 3701837-835
FAX : 210 3701850

ΚΟΙΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ

Θέμα: Κανονισμός Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 26, παράγρ. 4 του Ν. 2515/1997/ ΦΕΚ 154/Α'/25.7.1997 «Περί Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς», όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 31 του Ν. 2733/1999/ΦΕΚ 155/Α'/30.7.1999 «Σύσταση Νέας Χρηματιστηριακής Αγοράς (ΝΕ.Χ.Α.), ρυθμίσεις γενικότερων θεμάτων της Κεφαλαιαγοράς, των Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών, της Ανώνυμης Εταιρείας Διώρυγας Κορίνθου και άλλες διατάξεις».

2. Τις διατάξεις του Ν. 2628/1998 «Σύσταση Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (Ο.Δ.ΔΗ.Χ.) και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 151 Α /1998), ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

3. Τις διατάξεις του άρθρου 27 του Ν. 4223/2013 «Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Ακινήτων και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 287 Α72013).

4. Την αριθμ. 2/22899/0023Α/15-03-2012 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών «Εσοδα - Δαπάνες σύναψης, έκδοσης, εξυπηρέτησης, τακτοποίησης, των δημοσίων δανείων, τίτλων, παραγώγων κ.τ.λ.» (ΦΕΚ 785 Β'/2012).

5. Την αριθμ. 465/21.5.2009 πράξη Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος «Εγκριση του Κανονισμού Λειτουργίας της Ηλεκτρονικής Δευτερογενούς Αγοράς Τίτλων (ΗΔΑΤ)».

6. Την αριθμ. 2/4111/0023Α/21.1.2013 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος «Συγκρότηση Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου του θεσμού των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς».

7. Το Π.δ. 185/2009 «Ανασύσταση Υπουργείου Οικονομικών» (ΦΕΚ 213ΑΤ7-10-2009).

8. Το Π.δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (ΦΕΚ 221 Α'/2009) ως έχει τροποποιηθεί και ισχύει.

9. Το Π.δ. 86/2012 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (ΦΕΚ 141 Α'/2012).

10. Την απόφαση του Πρωθυπουργού Υ48/9-07-2012 «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα» (ΦΕΚ 2105 Β'/2012).

11. Την αριθμ 2/91001/0023/29.12.2010 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος «Κανονισμός Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς» (ΦΕΚ 2241/Β'/2010).

12. Την από 15.12.2014 σχετική εισήγηση της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς, προς τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών και τον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

13. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκύπτει δαπάνη εις βάρος του Κρατικού προϋπολογισμού,

αποφασίζουμε:

Εγκρίνουμε τον Κανονισμό Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς, όπως έχει διαμορφωθεί από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς (στο εξής η «Επιτροπή») που έχει ως ακολούθως:

Α. Κανονισμός Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

 

Άρθρο 1

Γενικά

1. Βασικοί Διαπραγματευτές Αγοράς (ΒΔΑ) ορίζονται χρηματοδοτικά και πιστωτικά ιδρύματα ή επενδυτικοί οίκοι των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξουσιοδοτημένα ως τέτοια σε άλλη δικαιοδοσία από εποπτική αρχή η οποία, κατά την κρίση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος (στο εξής "Αρμόδιες Αρχές"), επιβάλλει επαρκή εποπτεία/ καθεστώς προστασίας των επενδυτών, και επιλέγονται για να παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, όπως συμμετοχή στις κοινοπραξίες και δημοπρασίες στην πρωτογενή αγορά και τη διενέργεια πράξεων (αγοράς και πώλησης) στην οργανωμένη Ηλεκτρονική Δευτερογενή Αγορά Τίτλων (στο εξής «ΗΔΑΤ») σε τιμές που είναι υποχρεωμένοι να ανακοινώνουν.

2. Η ιδιότητα του ΒΔΑ δίδεται για ένα έτος με δυνατότητα ανανέωσης.

 

Άρθρο 2

Κριτήρια επιλογής

Η επιλογή των ΒΔΑ γίνεται ανά έτος με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

1. Να έχουν ελάχιστα ίδια κεφάλαια ύψους 375 εκατ. ευρώ. Για τα υποκαταστήματα των ξένων τραπεζών, νοούνται τα ίδια κεφάλαια των μητρικών τραπεζών στις χώρες που εδρεύουν. Με την επιφύλαξη της ισχύουσας νομοθεσίας περί επαγγελματικού απορρήτου, θα αξιολογείται και η εν γένει κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.

2. Να έχουν οργανωμένη υπηρεσιακή μονάδα (Dealing Room και Back Office) για τη διενέργεια πράξεων στην αγορά τίτλων και να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις των ΒΔΑ, σύμφωνα με το Άρθρο 4 της παρούσης.

3. Για την επιλογή των ΒΔΑ θα λαμβάνονται υπ' όψιν ως ποσοτικά κριτήρια κατά προτεραιότητα και σωρευτικά η συμμετοχή τους στην ΗΔΑΤ, στο EuroMTS και σε άλλες οργανωμένες, σύμφωνα με την οδηγία MiFID, αγορές. Επικουρικά, θα λαμβάνονται υπ' όψιν ως ποιοτικά κριτήρια η συμμετοχή τους στην εξωχρηματιστηριακή αγορά (over-the-counter), η δραστηριότητά τους στις αντίστοιχες ευρωπαϊκές αγορές και οι προτάσεις τους για τα επιχειρησιακά τους σχέδια για το έτος στο οποίο αφορά η επιλογή.

 

Άρθρο 3

Μεταβολή κριτηρίων επιλογής

1. Εντός 20 ημερολογιακών ημερών πριν τη λήξη κάθε ημερολογιακού έτους, η Επιτροπή θα εισηγείται εγγράφως στις Αρμόδιες Αρχές την έκδοση κοινής απόφασης, με περιεχόμενο την τυχόν τροποποίηση των κριτηρίων επιλογής και θα προτείνει τον αριθμό και τα ονόματα των ιδρυμάτων του άρθρου 1.1 τα οποία θα έχουν την ιδιότητα του ΒΔΑ για το επόμενο έτος. Για το σκοπό αυτό θα γίνεται από την Επιτροπή αξιολόγηση και κατάταξη των υποψηφίων ανάλογα με τη δραστηριότητά τους στην αγορά τίτλων κατά το ημερολογιακό έτος που διέρρευσε, με βάση τα κριτήρια επιλογής που ίσχυαν κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, η οποία θα επισυνάπτεται στην ανωτέρω εισήγηση. Επισημαίνεται ότι, η αξιολόγηση και κατάταξη των υποψηφίων για τον σκοπό αυτό θα πραγματοποιείται με βάση στοιχεία που θα προκύπτουν από τη δραστηριότητα των ΒΔΑ από την αρχή του εκάστοτε έτους, μέχρι την ημερομηνία που θα έχει οριστεί από την Επιτροπή.

2. Σε περίπτωση που κατά τη διάρκεια της ετήσιας θητείας ο συνολικός αριθμός των ΒΔΑ είναι μικρότερος του δεκαπέντε (15) είτε λόγω μη εκδήλωσης σχετικού ενδιαφέροντος κατά την έναρξη της θητείας, είτε λόγω αφαίρεσης της ιδιότητας του ΒΔΑ, είτε λόγω παραίτησης από την ιδιότητα του ΒΔΑ, κατά τα άρθρα 6 και 7 της παρούσης, παρέχεται η ευχέρεια στην Επιτροπή να εξετάζει αιτήσεις άλλων υποψηφίων ιδρυμάτων του άρθρου 1.1 με βάση τα κριτήρια που καθορίσθηκαν κατά το τρέχον έτος.

 

Άρθρο 4

Υποχρεώσεις και Κριτήρια Αξιολόγησης των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

1. Υποχρεώσεις των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς (ΒΔΑ)

Οι ΒΔΑ αναλαμβάνουν υποχρεώσεις στους ακόλουθους τομείς:

Α. Πρωτογενής Αγορά

Β. Δευτερογενής Αγορά

Γ. Καμπύλη Αποδόσεων

Δ. Πρόσθετη συνεισφορά στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου.

Ειδικότερα,

Α. Πρωτογενής Αγορά

i. Οι ΒΔΑ υποχρεούνται καθ' όλη τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους για το οποίο έχουν επιλεγεί ως ΒΔΑ να συμμετέχουν ενεργά στις δημοπρασίες με ανταγωνιστικές και μη προσφορές κατέχοντας τουλάχιστον 2% ετησίως (σταθμισμένη με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια) επί της συνολικής αξίας των επιτυχουσών προσφορών στις δημοπρασίες Ομολόγων και Εντόκων Γραμματίων του Ελληνικού Δημοσίου.

ii. Επιπρόσθετα, οι ΒΔΑ συμμετέχουν σε κοινοπραξίες σύμφωνα με το άρθρο 12 της παρούσης.

Β. Δευτερογενής Αγορά

i. Οι ΒΔΑ έχουν το δικαίωμα να διενεργούν συναλλαγές επί των τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου σε κάθε οργανωμένη αγορά, σύμφωνα με την οδηγία MiFID. Ωστόσο, υποχρεούνται καθ' όλη τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους για το οποίο έχουν επιλεγεί ως ΒΔΑ, η αξία συναλλαγών που πραγματοποιούν στις οργανωμένες και αποδεκτές από την Επιτροπή αγορές, να μην είναι μικρότερη από το 2% επί της συνολικής αξίας συναλλαγών (σταθμισμένη με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια) στις οργανωμένες αυτές αγορές. Προς το παρόν αποδεκτές αγορές είναι οι ΗΔΑΤ, EuroMTS, BrokerTec, BGC και ICAP.

ii. Οι συναλλαγές αυτές μπορούν να διακανονίζονται στο Σύστημα Άυλων Τίτλων της Τράπεζας της Ελλάδος ή σε άλλο Φορέα Εκκαθάρισης και Διακανονισμού αποδεκτό από την Τράπεζα της Ελλάδος.

Γ. Καμπύλη Αποδόσεων

i. Το Ελληνικό Δημόσιο απαιτεί την ύπαρξη καμπύλης αποδόσεων σε καθημερινή βάση με σκοπό να αποτελεί σημείο αναφοράς α) για την καθημερινή αποτίμηση όλων των τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου που χρησιμοποιούνται ως ενέχυρο στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και β) για την αποτίμηση των χαρτοφυλακίων ασφαλιστικών οργανισμών, αμοιβαίων κεφαλαίων, τραπεζών και λοιπών φορέων που έχουν στην κατοχή τους ελληνικούς τίτλους. Η δημιουργία της καμπύλης αυτής γίνεται στην ΗΔΑΤ με τη χρήση του quote - driven συστήματος και δεν απαιτείται η ύπαρξη συναλλαγών από τους ΒΔΑ, αλλά μόνο δεσμευτικών προσφορών.

ii. Για τη δημιουργία της καμπύλης αποδόσεων οι ΒΔΑ, υποχρεούνται να παρέχουν συνεχώς δεσμευτικές προσφορές για αγορά και πώληση (bid/ask) τίτλων ποσότητας τουλάχιστον 5 lots (όπου 1 lot =1.000.000 ευρώ). Κατά τις χρονικές περιόδους οι οποίες χαρακτηρίζονται «Δύσκολες Συνθήκες Αγοράς» η Επιτροπή δύναται να μεταβάλει την ελάχιστη επιτρεπόμενη ποσότητα προσφοράς από 5 lots σε 1 lot. Οι αποφάσεις της Επιτροπής ανακοινώνονται αμέσως στους συμμετέχοντες της ΗΔΑΤ, στον Υπουργό Οικονομικών και στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος

iii. Ο ελάχιστος ημερήσιος υποχρεωτικός αριθμός προσφορών για κάθε ΒΔΑ καθορίζεται περιοδικά από την Επιτροπή. Για τις προσφορές αυτές ισχύουν τα ακόλουθα:

α) προσφορές που αφορούν στα πλέον πρόσφατα ομόλογα αναφοράς πρέπει να εισάγονται με την έναρξη λειτουργίας της ΗΔΑΤ (10:15:00) και

β) προσφορές που αφορούν στους υπόλοιπους υποχρεωτικούς τίτλους πλην των πλέον πρόσφατων ομολόγων αναφοράς πρέπει να εισάγονται κατά το διάστημα από 10:15:00 - 11:00:00.

Δ. Πρόσθετη συνεισφορά στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου

Εκτός από τις ανωτέρω συμβατικές τους υποχρεώσεις οι ΒΔΑ οφείλουν:

i. να προωθούν τους τίτλους του Ελληνικού Δημοσίου τόσο στην εγχώρια όσο και στις διεθνείς αγορές

ii. να παρέχουν στο Υπουργείο Οικονομικών, στον ΟΔΔΗΧ και στην Τράπεζα της Ελλάδος συμβουλευτικές υπηρεσίες, πληροφορίες και εκτιμήσεις για τις συνθήκες της αγοράς καθώς και στοιχεία που άπτονται της ιδιότητάς τους ως Βασικοί Διαπραγματευτές

iii. να υποβάλλουν σε μηνιαία βάση την εναρμονισμένη μηνιαία έκθεση για τη συναλλακτική δραστηριότητα των ΒΔΑ στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά, όπως έχει γίνει αποδεκτή από όλα τα μέλη της EFC SubCommittee on EU Government Bonds and Bills Market καθώς και από την European Primary Dealers Association (EPDA). Η έκθεση αυτή θα υποβάλλεται υπογεγραμμένη από το Compliance Office ή Back Office των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς στη Γραμματεία της Επιτροπής (ΗΔΑΤ, Τράπεζα της Ελλάδος) εντός 10 εργασίμων ημερών από τη λήξη του μήνα αναφοράς, η οποία θα τη διαβιβάζει περαιτέρω στον ΟΔΔΗΧ στη Διεύθυνση Δημοσίου Χρέους.

2. Αξιολόγηση των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς (ΒΔΑ)

Οι ΒΔΑ θα αξιολογούνται στους παραπάνω τομείς λαμβάνοντας την αντίστοιχη βαθμολογία:

Α. Πρωτογενής Αγορά

20 βαθμοί

Β. Δευτερογενής Αγορά

25 βαθμοί

Γ. Καμπύλη Αποδόσεων

40 βαθμοί

Δ. Πρόσθετη συνεισφορά στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου

15 βαθμοί

Η τελική βαθμολογία υπολογίζεται σαν άθροισμα των επιμέρους βαθμών σε κάθε τομέα και βάσει αυτής γίνεται η τελική τους κατάταξη με φθίνουσα σειρά.

Ειδικότερα ο τρόπος υπολογισμού των βαθμών σε κάθε τομέα γίνεται ως εξής :

Α. Πρωτογενής Αγορά

20 βαθμοί

Για την αξιολόγηση της δραστηριότητας των ΒΔΑ στην Πρωτογενή Αγορά θα χρησιμοποιείται το ακόλουθο κριτήριο:

i. Αξία συναλλαγών (σταθμισμένη με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια ) στην Πρωτογενή Αγορά

ί.α. Υπολογισμός: με βάση τις επιτυχούσες προσφορές των ΒΔΑ, ανταγωνιστικές και μη, στις τακτικές και στις συμπληρωματικές δημοπρασίες που πραγματοποιούνται μέσω της ΗΔΑΤ, και αφορούν στα ομόλογα, στις επανεκδόσεις τους και στα Έντοκα Γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου. Όλα τα ονομαστικά ποσά είναι σταθμισμένα με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια. Για τα Έντοκα Γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου η στάθμιση θα είναι ίση με 1.

i.β. Περιορισμοί:

Την ημέρα της δημοπρασίας για τον τίτλο που πρόκειται να δημοπρατηθεί, θα υπολογίζεται η μέση τιμή της δευτερογενούς αγοράς στην ΗΔΑΤ, λαμβάνοντας υπόψη το δεκάλεπτο 11:45-11:55 πριν τη δημοπρασία. Στη συνέχεια οι τιμές που θα εισάγουν οι ΒΔΑ στη δημοπρασία δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τη μέση τιμή του δεκαλέπτου συν ένα περιθώριο 95 cents.

i.γ. Βαθμολογία: η κατάταξη γίνεται με φθίνουσα σειρά.

Σε περίπτωση που κανένας ΒΔΑ δεν έχει ποσοστό συμμετοχής στη δημοπρασία μεγαλύτερο ή ίσο του 10%, τότε ο πρώτος παίρνει 20 βαθμούς και οι επόμενοι αναλογικά με την αξία συναλλαγών που έχουν επιτύχει σε σχέση με την αξία συναλλαγών του πρώτου.

Σε περίπτωση που ένας ή περισσότεροι ΒΔΑ έχουν ποσοστό συμμετοχής στη δημοπρασία μεγαλύτερο ή ίσο του 10%, τότε όλοι αυτοί παίρνουν 20 βαθμούς και οι επόμενοι αναλογικά με την αξία συναλλαγών που έχουν επιτύχει σε σχέση με την αξία συναλλαγών που αντιστοιχεί στο 10% της συνολικής αξίας της δημοπρασίας.

Β. Δευτερογενής Αγορά

25 βαθμοί

Για την αξιολόγηση της δραστηριότητας των ΒΔΑ στη Δευτερογενή Αγορά θα χρησιμοποιείται το ακόλουθο κριτήριο:

ii. Μηνιαία αξία συναλλαγών στις οργανωμένες αγορές (σταθμισμένη με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια)

ii.α. Υπολογισμός: Λαμβάνεται υπόψη, με ίδια στάθμιση η αξία των συναλλαγών του ΒΔΑ σε κάθε οργανωμένη αγορά, σύμφωνα με την οδηγία MiFID, και αποδεκτή από την Επιτροπή μετά από απόφασή της. Στη συνέχεια αθροίζονται οι αξίες (σταθμισμένη με βάση τη χρηματοοικονομική διάρκεια) και τέλος υπολογίζεται το ποσοστό συμμετοχής κάθε ΒΔΑ βάσει της συνολικής αξίας των συναλλαγών που πραγματοποίησε στις οργανωμένες αγορές.

ii.β. Βαθμολογία: Με βάση το ποσοστό συμμετοχής του κάθε ΒΔΑ γίνεται η κατάταξή τους κατά φθίνουσα σειρά. Ο πρώτος παίρνει 25 βαθμούς και οι επόμενοι αναλογικά με το ποσοστό συμμετοχής τους σε σχέση με το ποσοστό συμμετοχής του πρώτου.

ii.γ. Η Επιτροπή εξουσιοδοτεί το Διαχειριστή της ΗΔΑΤ σε περίπτωση που διαπιστωθούν αντίστροφες συναλλαγές μεταξύ δύο ΒΔΑ στην ίδια τιμή μέσα σε χρονικό διάστημα μέχρι 1 λεπτό, να μην λαμβάνει υπόψη τις συναλλαγές αυτές στην αξιολόγηση των ΒΔΑ. Εάν η πρακτική αυτή επαναλαμβάνεται κατ' εξακολούθηση, η Τράπεζα της Ελλάδος θα εισηγείται σχετικώς στην Επιτροπή. Η Επιτροπή, αφού δώσει στους δύο ΒΔΑ τη δυνατότητα να παραθέσουν εγγράφως περαιτέρω εξηγήσεις για τις συναλλαγές αυτές, θα μπορεί να αφαιρεί από την αξιολόγησή τους, αξία συναλλαγών πολλαπλάσια αυτής που πραγματοποιήθηκε, το ύψος της οποίας εναπόκειται στην κρίση της Επιτροπής. Σε περίπτωση επιβολής ποινής θα ειδοποιούνται οι Διευθύνσεις Κανονιστικής Συμμόρφωσης (Compliance) και Εκκαθάρισης (Back offices) των ΒΔΑ.

ii.δ. Ειδικά όταν η αγορά χαρακτηρίζεται από «Δύσκολες Συνθήκες Αγοράς» (όπως περιγράφεται παρακάτω στο σημείο ν.ε) η αξία συναλλαγών που κάθε ΒΔΑ πραγματοποιεί στην ΗΔΑΤ, πολλαπλασιάζεται με ένα συντελεστή ο οποίος ισούται με το ένα (1) συν το κλάσμα του χρόνου παραμονής του ΒΔΑ στην αγορά κατά την περίοδο που έχει χαρακτηριστεί ως «Δύσκολες Συνθήκες Αγοράς».

Αναλυτικός υπολογισμός του συντελεστή:

1+ συνολικός χρόνος διάρκειας των Δύσκολων Συνθηκών Αγοράς - χρόνος αποχής από την αγορά την ίδια περίοδο
συνολικός χρόνος διάρκειας των Δύσκολων Συνθηκών Αγοράς

Γ. Καμπύλη Αποδόσεων

40 βαθμοί

Για την αξιολόγηση της δραστηριότητας των ΒΔΑ σε ότι αφορά την καμπύλη αποδόσεων θα χρησιμοποιούνται τα ακόλουθα κριτήρια:

iii. Εισαγωγή τιμών 10 βαθμοί

iii.α Υπολογισμός: λαμβάνεται υπόψη ο αριθμός όλων των προσφορών επί τίτλων εκτός των προσφορών αυτών που αφορούν τους υποχρεωτικούς, τα Discount Margins και τα αποσυνδεδεμένα τοκομερίδια (STPs), που εισάγει ο κάθε ΒΔΑ ημερησίως και υπολογίζεται ο μέσος ημερήσιος αριθμός προσφορών που είναι ενεργές στην ΗΔΑΤ για τη χρονική περίοδο που εξετάζεται.

iii. β Περιορισμοί:

- Κάθε προσφορά επί τίτλου που εισάγεται στο σύστημα της ΗΔΑΤ έχει μέγιστο περιθώριο αποχής 2 ωρών, το οποίο υπολογίζεται από την ώρα εισαγωγής της στο σύστημα, (δίνεται και ένα περιθώριο 15 λεπτών).

- Επιπλέον, κάθε προσφορά πρέπει να παραμένει ενεργή στην αγορά για τουλάχιστον τέσσερις (4) ώρες. π.χ. όταν γίνεται εισαγωγή προσφοράς σ' έναν τίτλο στις 13:01:00 αυτή δεν λαμβάνεται υπόψη.

iii. γ Βαθμολογία: γίνεται κατάταξη (φθίνουσα σειρά) των ΒΔΑ με βάση το μέσο ημερήσιο αριθμό προσφορών του καθενός. Ο πρώτος παίρνει 10 βαθμούς και οι επόμενοι αναλογικά με το μέσο ημερήσιο αριθμό προσφορών που τους αντιστοιχεί σε σχέση με το μέσο ημερήσιο αριθμό προσφορών του πρώτου.

iv. Χρόνος αποχής 10 βαθμοί

iv.α και iν.β Υπολογισμός- Περιορισμοί:

Λαμβάνονται υπόψη μόνο οι προσφορές εκείνες των ΒΔΑ που αφορούν στα πλέον πρόσφατα ομόλογα αναφοράς. Σύμφωνα με το κριτήριο αυτό κάθε ΒΔΑ πρέπει να διατηρεί όλες τις προσφορές που αφορούν στα πλέον πρόσφατα ομόλογα αναφοράς, ενεργές καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας, με μέγιστο συνολικό χρόνο αποχής τα 30 λεπτά. Αυτό σημαίνει ότι αν π.χ. μια ή περισσότερες προσφορές στα πλέον πρόσφατα ομόλογα αναφοράς είναι ανενεργές για συνολικό χρόνο περισσότερο των 30 λεπτών, τότε ο χρόνος πέραν των 30 λεπτών θεωρείται χρόνος αποχής για το συγκεκριμένο ΒΔΑ.

Από τον ημερήσιο χρόνο αποχής υπολογίζεται το ημερήσιο ποσοστό αποχής του κάθε ΒΔΑ και κατόπιν το μέσο ποσοστό για τη χρονική περίοδο που εξετάζεται.

iν.γ Βαθμολογία: Με βάση το μέσο ποσοστό αποχής γίνεται η κατάταξη των ΒΔΑ με αύξουσα σειρά. Ο πρώτος παίρνει 10 βαθμούς και οι επόμενοι αντιστρόφως ανάλογα με το μέσο ποσοστό αποχής τους σε σχέση με τον πρώτο.

v. Περιθώρια τιμών μεταξύ αγοράς και πώλησης 10 βαθμοί

ν.α Η διαφορά των τιμών αγοράς και πώλησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το 0,07 επί τοις εκατό (7 cents) προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια μέχρι 5 έτη, καθώς και για έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, το 0,10 επί τοις εκατό (10 cents) προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια μεταξύ 5 και 11 ετών, καθώς και για τίτλους κυμαινομένου επιτοκίου ανεξαρτήτως διάρκειας, και το 0,20 επί τοις εκατό (20 cents) προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια πέραν των 11 ετών. Η Επιτροπή δύναται να αναπροσαρμόζει τα περιθώρια αυτά περιοδικά.

ν.β Υπολογισμός: Για κάθε κατηγορία τίτλων (i) μικρότερη των 5 ετών, ii) μεταξύ 5 και 11 ετών και iii) μεγαλύτερη των 11 ετών)_ υπολογίζονται τα μέσα μηνιαία περιθώρια τιμών μεταξύ αγοράς και πώλησης (spread). Στη συνέχεια, υπολογίζεται η διαφορά του μέσου spread από το μέγιστο περιθώριο που ορίζεται ανά κατηγορία τίτλου. Με βάση τη διαφορά αυτή, κατατάσσονται με φθίνουσα σειρά οι επιδόσεις των ΒΔΑ. Ο πρώτος σε κάθε κατηγορία παίρνει 10 βαθμούς και οι επόμενοι ανάλογα με τη διαφορά που τους αντιστοιχεί, σε σχέση με τη διαφορά του πρώτου.

ν.γ Περιορισμοί: Θα λαμβάνονται υπόψη μόνο τα ομόλογα σταθερού επιτοκίου

ν.δ Βαθμολογία: προκύπτει ως αριθμητικός μέσος των βαθμών του κάθε ΒΔΑ σε κάθε κατηγορία τίτλων.

ν.ε Κατ' εξαίρεση, τα ανωτέρω περιθώρια δεν είναι υποχρεωτικά κατά τις χρονικές περιόδους που κατά γενική παραδοχή υπάρχει κρίση στην αγορά. Κατά τις χρονικές αυτές περιόδους όπου χαρακτηρίζονται «Δύσκολες Συνθήκες Αγοράς» η Επιτροπή συνέρχεται αμέσως προκειμένου να καθορίσει νέα περιθώρια. Η διαδικασία χαρακτηρισμού των συνθηκών της αγοράς ως δύσκολες μπορεί να ξεκινήσει ανά πάσα στιγμή κατά τη διάρκεια της ημερήσιας λειτουργίας της αγοράς εφόσον ο διαχειριστής της ΗΔΑΤ παρατηρήσει, μέσω της πλατφόρμας, ότι τα τρία τέταρτα (3/4) των ΒΔΑ δεν εισάγουν τιμές στο σύστημα. Σε μια τέτοια περίπτωση ακολουθείται η παρακάτω διαδικασία:

1. Ο διαχειριστής της ΗΔΑΤ ενημερώνει και συνεργά-ζεται με τον Ο.Δ.ΔΗ.Χ. στα επόμενα βήματα.

2. Ζητείται από όλους τους ΒΔΑ να ψηφίσουν μέσω e-mail αν θεωρούν ότι η αγορά βρίσκεται κάτω από δύσκολες συνθήκες. Οι ΒΔΑ έχουν περιθώριο 15 λεπτών να ψηφίσουν.

3. Αν το 50% συν 1 του συνόλου των ΒΔΑ ψηφίσουν ότι η αγορά βρίσκεται κάτω από δύσκολες συνθήκες τότε ενημερώνεται η Επιτροπή, ο Υπουργός Οικονομικών και ο Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Επιτροπή, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή της ΗΔΑΤ και του Ο.Δ.ΔΗ.Χ, αποφασίζει για το αν τελικά θα χαρακτηριστούν οι συνθήκες της αγοράς δύσκολες. Στην περίπτωση που η Επιτροπή αποφασίσει ότι οι συνθήκες της αγοράς είναι δύσκολες τότε, μετά από νέα εισήγηση του Διαχειριστή της ΗΔΑΤ και του Ο.Δ.ΔΗ.Χ που θα περιλαμβάνει ενδεικτικά spreads, η Επιτροπή καθορίζει πόσο αυτά θα διευρυνθούν. Οι αποφάσεις της Επιτροπής ανακοινώνονται αμέσως στους συμμετέχοντες της ΗΔΑΤ, στον Υπουργό Οικονομικών και στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

4. Τέλος, αν ο διαχειριστής της ΗΔΑΤ διαπιστώσει είτε ότι είναι αναγκαία οποιαδήποτε άλλη αλλαγή στα spreads είτε ότι έχουν επανέλθει οι κανονικές συνθήκες αγοράς τότε ακολουθείται πάλι η ίδια διαδικασία από την αρχή δηλαδή τα βήματα 1, 2 και 3.

vi. Ημερήσιο δελτίο συμμόρφωσης 10 βαθμοί

νi.α Υπολογισμός : Λαμβάνεται υπόψη αν η δραστηριότητα κάθε ΒΔΑ στην ΗΔΑΤ ικανοποιεί καθημερινά και τα τρία ακόλουθα κριτήρια:

- Καθημερινός όγκος συναλλαγών τουλάχιστον 5 εκατ. €

- Μέγιστος χρόνος καθημερινής αποχής για τους υποχρεωτικούς τίτλους 30 λεπτά

- Η διαφορά των τιμών αγοράς και πώλησης των υποχρεωτικών τίτλων δεν θα υπερβαίνει τα 70 cents προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια μέχρι 5 έτη, καθώς και για έντοκα γραμμάτια του Ελληνικού Δημοσίου, τα 100 cents προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια μεταξύ 5 και 11 ετών, καθώς και για τίτλους κυμαινομένου επιτοκίου ανεξαρτήτως διάρκειας, και τα 150 cents προκειμένου για τίτλους σταθερού επιτοκίου με εναπομένουσα διάρκεια πέραν των 11 ετών. (Δίνεται το δικαίωμα στην Επιτροπή εφόσον τροποποιηθούν τα τρέχοντα περιθώρια μεταξύ αγοράς και πώλησης του κριτηρίου v, να τροποποιηθούν ανάλογα και τα περιθώρια της παραγράφου αυτής.)

νi.β Περιορισμοί: Για τον υπολογισμό του όγκου συναλλαγών θα λαμβάνονται υπόψη μόνο τα ομόλογα σταθερού επιτοκίου. Για τον υπολογισμό του χρόνου αποχής και για τη διαφορά των τιμών αγοράς και πώλησης θα λαμβάνονται υπόψη μόνο οι προσφορές εκείνες των ΒΔΑ που αφορούν στους υποχρεωτικούς τους τίτλους.

νi.γ Βαθμολογία: Κάθε ΒΔΑ που καθημερινά συμμορφώνεται κατ' ελάχιστον για τις 12 εργάσιμες ημέρες του μήνα υποχρεωτικά και με τα τρία παραπάνω κριτήρια θα λαμβάνει τους 10 βαθμούς στη μηνιαία αξιολόγησή του. Στην αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνει 0.

Δ. Πρόσθετη συνεισφορά στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου

15 βαθμοί

Η βαθμολογία στον τομέα αυτό θα δίνεται στους ΒΔΑ δύο φορές το χρόνο από τον ΟΔΔΗΧ και θα εξαρτάται από τη συμμετοχή τους στα παρακάτω:

- Έρευνα και ανάλυση αγορών

- Συμβουλευτικές υπηρεσίες σχετικά με τις εκδόσεις και τις στρατηγικές διαχείρισης του δημοσίου χρέους.

- Επιδόσεις στις κοινοπρακτικές εκδόσεις, ιδιωτικές τοποθετήσεις, διαχειριστικές συναλλαγές.

- Προώθηση ελληνικών τίτλων.

- Τελικοί επενδυτές πλην τραπεζών. Η πληροφορία αυτή θα προκύπτει από την εναρμονισμένη μηνιαία έκθεση για τη συναλλακτική δραστηριότητα των ΒΔΑ στην πρωτογενή και δευτερογενή αγορά, όπως έχει γίνει αποδεκτή από όλα τα μέλη της EFC Sub-Committee on EU Government Bonds and Bills Market καθώς και από την European Primary Dealers Association (EPDA) και αποστέλλεται στη Γραμματεία της Επιτροπής (ΗΔΑΤ, Τράπεζα της Ελλάδος).

3. Ο Διαχειριστής της ΗΔΑΤ δύναται να δημοσιεύει στον τύπο ανά ημερολογιακό εξάμηνο την κατάταξη των ΒΔΑ, όπως αυτή προκύπτει από την εφαρμογή της παραγράφου 2 του παρόντος Άρθρου, για το εκάστοτε διαρρεύσαν χρονικό διάστημα από την αρχή του έτους.

 

Άρθρο 5

Πλεονεκτήματα που απολαμβάνουν οι Βασικοί Διαπραγματευτές Αγοράς

1. Οι ΒΔΑ δικαιούνται:

α. Να υποβάλλουν πριν τη δημοπρασία μία μη ανταγωνιστική προσφορά, όπως ορίζεται στο άρθρο 15, παράγραφος 1 της παρούσης.

β. Να υποβάλλουν μετά τη δημοπρασία μία επί πλέον προσφορά, όπως ορίζεται στο άρθρο 15, παράγραφος 2 της παρούσης.

γ. Να συμμετέχουν με εκπροσώπους τους στους εποπτεύοντες φορείς που είναι αρμόδιοι για την εύρυθμη λειτουργία των αγορών τίτλων, την αξιολόγηση του βαθμού οργάνωσης των αγορών αυτών καθώς και της δραστηριότητας των ΒΔΑ.

δ. Να έχουν άμεση, συνεχή και κατά προτεραιότητα πρόσβαση σε πληροφόρηση σχετικά με τις δανειακές ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου και τον προγραμματισμό των εκδόσεων, τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και τους κανόνες που τα διέπουν, τους τίτλους σε κυκλοφορία, τον όγκο συναλλαγών και τα αποτελέσματα των δημοπρασιών.

ε. Να έχουν πρόσβαση, κατ' αποκλειστικότητα, σε μηχανισμούς βραχυπρόθεσμου δανεισμού τίτλων που είναι δυνατό να δημιουργηθούν στο μέλλον και θα αποσκοπούν στην κάλυψη ανοικτών θέσεων (short selling).

στ. Να έχουν κατά προτεραιότητα δικαίωμα συμμετοχής στις κοινοπραξίες του Δημοσίου, όπως ορίζεται στο άρθρο 13 της παρούσης.

ζ. Να έχουν κατά προτεραιότητα δικαίωμα συμμετοχής σε πράξεις διαχείρισης του χρέους. Το Ελληνικό Δημόσιο λαμβάνει υπ' όψιν το βαθμό πιστοληπτικής ικανότητας του αντισυμβαλλόμενου με τον οποίο συνάπτει πράξεις διαχείρισης χρέους.

2. Οι σχέσεις των ΒΔΑ με την Τράπεζα της Ελλάδος καθώς και οι δραστηριότητές τους στο πλαίσιο των ανωτέρω σχέσεων εξειδικεύονται με πράξεις του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

 

Άρθρο 6

Αφαίρεση της ιδιότητας του Βασικού Διαπραγματευτή Αγοράς

1. Εάν η Επιτροπή διαπιστώσει κατά τη διάρκεια της τρέχουσας θητείας ότι κάποιος ΒΔΑ δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του ή δεν πληροί πλέον για οποιονδήποτε λόγο τα κριτήρια επιλογής μερικώς ή συνολικώς, με έγγραφη προειδοποίηση προς αυτόν μπορεί να του παρέχει άπαξ 3μηνη προθεσμία για τη συμμόρφωσή του. Το υπόμνημα αυτό, το οποίο θα κοινοποιείται στις Αρμόδιες Αρχές, θα αναφέρει ρητά τις συγκεκριμένες υποχρεώσεις που δεν εκπληρώνει ο ΒΔΑ. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσής του, η Επιτροπή υποβάλλει σχετική έγγραφη έκθεση προς τις Αρμόδιες Αρχές, εντός 15 ημερών από τη λήξη της 3μηνης προθεσμίας, με αιτιολογημένη πρόταση για την επιβολή ποινών, σύμφωνα με το άρθρο 11 παράγραφο 6 κατωτέρω, ή και την αφαίρεση της ιδιότητας του ΒΔΑ. Η λήψη της σχετικής απόφασης γίνεται από τις Αρμόδιες Αρχές.

2. Η αφαίρεση της ιδιότητας του ΒΔΑ συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος επανεκλογής για τα δύο επόμενα έτη.

3. Η αφαίρεση της ιδιότητας του ΒΔΑ δεν θα επηρεάζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από τις συναλλαγές που έχει συνάψει πριν την ημερομηνία της αφαίρεσης.

4. Όσον αφορά την ανανέωση της θητείας των ΒΔΑ κατά το επόμενο έτος, θα λαμβάνεται υπ' όψιν η κατάταξη του άρθρου 4, παράγραφος 2 και θα υπόκεινται σε επαναξιολόγηση με τη δυνατότητα άμεσης αφαίρεσης της ιδιότητας του ΒΔΑ τα ιδρύματα που κατατάσσονται στις τέσσερις (4) τουλάχιστον τελευταίες θέσεις. Επιπλέον, σε επαναξιολόγηση υπόκεινται οι ΒΔΑ που δεν ικανοποιούν τις ελάχιστες υποχρεώσεις του άρθρου 4, παράγραφος 1.

 

Άρθρο 7

Παραίτηση από την ιδιότητα του Βασικού Διαπραγματευτή Αγοράς

1. Οι ΒΔΑ μπορούν να παραιτηθούν από την ιδιότητά τους, εφόσον υποβάλουν έγγραφη ειδοποίηση στην Επιτροπή δύο μήνες πριν την ημερομηνία παραίτησής τους.

2. Η παραίτηση από την ιδιότητα του ΒΔΑ συνεπάγεται απώλεια του δικαιώματος επανεκλογής για τα δύο επόμενα έτη.

3. Η παραίτηση από την ιδιότητα του ΒΔΑ δεν θα επηρεάζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από τις συναλλαγές που έχει συνάψει πριν την ημερομηνία της παραίτησης.

B. Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς

 

Άρθρο 8

Γενικά

Η εποπτεία και ο έλεγχος των ΒΔΑ ανατίθεται στην Επιτροπή, η θητεία της οποίας είναι διετής.

 

Άρθρο 9

Μέλη

H Επιτροπή συγκροτείται με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος και αποτελείται από 10 μέλη τα οποία προέρχονται από τους παρακάτω φορείς:

1. Δύο εκπρόσωποι της Τράπεζας της Ελλάδος.

2. Τρεις εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, εκ των οποίων δύο του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους.

3. Τρεις εκπρόσωποι των ΒΔΑ.

4. Ενας εκπρόσωπος των Διαπραγματευτών Αγοράς, και

5. Ένας εκπρόσωπος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών.

Η Επιτροπή προεδρεύεται από έναν εκ των δύο εκπροσώπων της Τράπεζας της Ελλάδος, συνεδριάζει και βρίσκεται σε απαρτία εφόσον παρίστανται τα 2/3 των μελών της και αποφασίζει με πλειοψηφία τουλάχιστον των 2/3 των παρευρισκομένων μελών της.

 

Άρθρο 10

Οργανωτική διάρθρωση της Επιτροπής

Η Επιτροπή επικουρείται από Γραμματεία, η οποία απαρτίζεται από εκπροσώπους του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους και της Τράπεζας της Ελλάδος, που έχει τις ακόλουθες δραστηριότητες:

1. Διοικητική Υποστήριξη

2. Υποστήριξη του έργου της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου

3. Επεξεργασία στατιστικών στοιχείων και σύνταξη μελετών.

 

Άρθρο 11

Αρμοδιότητες της Επιτροπής

1. Αξιολογεί τις υποψηφιότητες για το χαρακτηρισμό ενός Διαπραγματευτή Αγοράς ως ΒΔΑ, με βάση τα προβλεπόμενα κριτήρια επιλογής, και υποβάλλει σχετική εισήγηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3, παράγραφος 1 ανωτέρω, προς τις Αρμόδιες Αρχές οι οποίες αποφασίζουν από κοινού για την οριστική επιλογή των ΒΔΑ.

2. Αξιολογεί κατά πόσον ο βαθμός οργάνωσης των ΒΔΑ ανταποκρίνεται στις εκάστοτε διαμορφούμενες συνθήκες στην αγορά και εισηγείται εγγράφως προς αυτούς μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών λειτουργίας τους.

3. Παρεμβαίνει και προτείνει συμβιβαστικές λύσεις στις διαφορές που ανακύπτουν μεταξύ των ΒΔΑ.

4. Προσδιορίζει και εισηγείται περιοδικά στις Αρμόδιες Αρχές και με αντικειμενικό τρόπο για τους ΒΔΑ, τα επιτρεπόμενα περιθώρια τιμών (bid/ask spread), τα ελάχιστα διαπραγματεύσιμα ποσά για τα οποία ισχύει η τιμή προσφοράς και ζήτησης και τις συγκεκριμένες εκδόσεις των τίτλων για τις οποίες οι ΒΔΑ θα είναι υποχρεωμένοι να δίνουν δεσμευτικές προσφορές (bid/ ask) στην ΗΔΑΤ.

5. Μεριμνά για την έκδοση ημερήσιου δελτίου τιμών τίτλων, το οποίο θα βοηθά τους ενδιαφερόμενους φορείς για την αποτίμηση του χαρτοφυλακίου τους.

6. Ασκεί πειθαρχικό έλεγχο και αποφασίζει για την επιβολή ποινών στους ΒΔΑ στις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης ως προς τις υποχρεώσεις τους. Κατ' εξαίρεση για τις περιπτώσεις αντιδεοντολογικής συμπεριφοράς (συμπαιγνίες, προσκόμματα στην ελεύθερη διαμόρφωση των τιμών κ.λπ. που προβλέπονται στους Κανόνες Δεοντολογίας των Αγορών Χρήματος, Συναλλάγματος και Χρεογράφων), ο πειθαρχικός έλεγχος θα ασκείται από το Υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την Τράπεζα της Ελλάδος, και θα λαμβάνονται όποια μέτρα κρίνονται κατάλληλα για την αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας της αγοράς. Οι δράσεις αυτές θα κοινοποιούνται σε όλους τους ΒΔΑ για ενημέρωση.

7. Θεσπίζει γενικούς κανόνες οι οποίοι θα εξασφαλίζουν τη διαφάνεια των συναλλαγών και την εμπορευσιμότητα των τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου.

8. Συλλέγει και επεξεργάζεται στατιστικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για την αξιολόγηση της δραστηριότητας των ΒΔΑ στην αγορά τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία θέτει υπ' όψιν των Αρμοδίων Αρχών ανά τρίμηνο.

9. Τηρεί και δημοσιεύει σε τακτά διαστήματα στατιστικά στοιχεία για τη λειτουργία της αγοράς, τα επίπεδα των τιμών, τον όγκο των συναλλαγών καθώς και άλλα στοιχεία που κρίνονται απαραίτητα για τη διαμόρφωση μίας αντικειμενικής εικόνας για τη λειτουργία της αγοράς.

10. Επεξεργάζεται προτάσεις για την εισαγωγή και διαπραγμάτευση στην αγορά νέων προϊόντων δευτερογενούς αγοράς (swaps, options κ.λπ.) και διατυπώνει εισηγήσεις προς τα αρμόδια για τη λήψη αποφάσεων όργανα.

Γ. Κοινοπραξίες και Δημοπρασίες

 

Άρθρο 12

Γενικά

1. Για την ομαλή λειτουργία της πρωτογενούς και της δευτερογενούς αγοράς τίτλων και για τη διαμόρφωση ανταγωνιστικών συνθηκών στις αγορές αυτές, πέραν της χρησιμοποίησης της δημοπρασίας ως κύριας μεθόδου έκδοσης και επανέκδοσης όλων των τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου που εκδίδονται στην αγορά, μπορεί να επιλέγεται, ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες στην αγορά και κατά την απόλυτη κρίση του εκδότη (Ελληνικού Δημοσίου), η κοινοπραξία ως μέθοδος διάθεσης των τίτλων αναφοράς (benchmark bonds) για την αρχική τους διάθεση και, κατ' εξαίρεση, για τις σχετικές επανεκδόσεις. Στους ανωτέρω τρόπους διάθεσης δεν συμπεριλαμβάνονται οι ειδικές περιπτώσεις που αφορούν ιδιωτικές τοποθετήσεις, εκδόσεις αποταμιευτικών ομολόγων, εκδόσεις για αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου ή άλλες βάσει νόμων κ.λπ.

2. Οι δημοπρασίες θα διενεργούνται σε τακτά και προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα, σύμφωνα με το ενδεικτικό δανειακό πρόγραμμα του Ελληνικού Δημοσίου και με όρους που θα είναι γνωστοί εκ των προτέρων. Εφόσον επιλεγεί η διάθεση τίτλων μέσω κοινοπραξίας, αυτή θα ανακοινώνεται έγκαιρα στα πλαίσια του ανωτέρω ενδεικτικού προγράμματος.

3. Την ημέρα διεξαγωγής της δημοπρασίας, οι ΒΔΑ υποβάλλουν ανταγωνιστικές και μη ανταγωνιστικές προσφορές (άρθρο 14 και άρθρο 15.1 της παρούσης) μέχρι τη 12:00 μεσημβρινή ώρα Ελλάδος, τα δε αποτελέσματα της δημοπρασίας πρέπει να ανακοινώνονται στους συμμετέχοντες μέχρι τη 12:45 ώρα της ίδιας ημέρας.

4. Οι μετά τη λήξη της δημοπρασίας επιπλέον μη ανταγωνιστικές προσφορές για τα Έντοκα Γραμμάτια και τα ομόλογα του Ελληνικού Δημοσίου (άρθρο 15.2 της παρούσης) υποβάλλονται μέχρι τη 12:00 μεσημβρινή ώρα Ελλάδος της πρώτης εργάσιμης ημέρας μετά τη λήξη της δημοπρασίας, τα δε αποτελέσματα πρέπει να ανακοινώνονται μέχρι τη 12:45 ώρα της ίδιας ημέρας.

5. Σε συσκέψεις με τη συμμετοχή στελεχών του Υπουργείου Οικονομικών, του Οργανισμού Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς θα εξετάζονται οι επικρατούσες στην αγορά συνθήκες και θα παρέχονται στον εκδότη πληροφορίες που κρίνονται απαραίτητες για την ομαλή και επιτυχή διεξαγωγή δημοπρασιών, καθώς και των εκδόσεων ομολογιακών δανείων του Δημοσίου στο εξωτερικό.

 

Άρθρο 13

 
Συμμετοχή στις κοινοπραξίες

1. Στις κοινοπραξίες συμμετέχουν οι ΒΔΑ. Σε περίπτωση άρνησής τους να συμμετάσχουν, η οποία θα υποβάλλεται εγγράφως, ο εκδότης διατηρεί το δικαίωμα να απευθύνεται σε πιστωτικά ιδρύματα ή επενδυτικούς οίκους εκτός των ΒΔΑ.

2. Επίσης, ο εκδότης διατηρεί το δικαίωμα να χρησιμοποιεί και άλλα, πέραν των ΒΔΑ, πιστωτικά ιδρύματα ή επενδυτικούς οίκους του εξωτερικού, όταν εκδίδει δάνεια σε ξένο νόμισμα ή δάνεια που συνάπτονται σε ξένο νόμισμα ή ευρώ για συγκεκριμένους σκοπούς και βάσει ειδικών νόμων.

 

Άρθρο 14

Συμμετοχή στις δημοπρασίες με ανταγωνιστικές προσφορές

Στις δημοπρασίες συμμετέχουν με ανταγωνιστικές προσφορές μόνο οι ΒΔΑ, οι οποίοι υποβάλλουν μέχρι 5 ανταγωνιστικές προσφορές έκαστος. Το ελάχιστο ποσό κάθε προσφοράς δεν θα υπολείπεται του ενός (1) εκατ. ευρώ, ενώ το μέγιστο δεν θα υπερβαίνει το ύψος του δημοπρατούμενου ποσού. Οι ανταγωνιστικές προσφορές ικανοποιούνται, μέχρι του ύψους του δημοπρατούμενου ποσού, στη τιμή της τελευταίας προσφοράς που γίνεται δεκτή στη δημοπρασία (cut off τιμή).

 

Άρθρο 15

Συμμετοχή στις δημοπρασίες με μη ανταγωνιστικές προσφορές

Την ημέρα διεξαγωγής της δημοπρασίας, οι ΒΔΑ δικαιούνται να υποβάλλουν μη ανταγωνιστικές προσφορές. Το ελάχιστο ποσό κάθε προσφοράς δεν θα υπολείπεται του ενός (1) εκατ. ευρώ. Η ποσότητα που θα διατίθεται με τη διαδικασία αυτή εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου δεν θα υπερβαίνει το 30% του δημοπρατούμενου ποσού κατά κατηγορία. Η κατανομή στους ενδιαφερόμενους γίνεται ανάλογα με τη συμμετοχή τους στις μη ανταγωνιστικές προσφορές. Οι μη ανταγωνιστικές προσφορές ικανοποιούνται στη τιμή της τελευταίας προσφοράς που γίνεται δεκτή στη δημοπρασία (cut off τιμή).

Οι ΒΔΑ θα έχουν το δικαίωμα, μετά το πέρας της δημοπρασίας και εντός μίας εργάσιμης ημέρας για τα Έντοκα Γραμμάτια και τα ομόλογα (μέχρι τη 12:00 μεσημβρινή ώρα Ελλάδος), να υποβάλλουν προσφορές για την απόκτηση στη τιμή της τελευταίας προσφοράς που γίνεται δεκτή στη δημοπρασία (cut off τιμή) επί πλέον τίτλων μέχρι συνολικής ονομαστικής αξίας ίσης προς το 30% του δημοπρατούμενου ποσού. Στην περίπτωση που η συνολική ονομαστική αξία των νέων προσφορών υπερβαίνει το ανωτέρω ποσοστό, η κατανομή των τίτλων σε κάθε έναν ΒΔΑ θα γίνεται με την αναλογία που προκύπτει από το μέσο σταθμικό ποσοστό συμμετοχής τους στις επιτυχείς ανταγωνιστικές προσφορές των προηγουμένων της παρούσας έξι δημοπρασιών. Το τυχόν αδιάθετο υπόλοιπο αυτού του ποσού θα κατανέμεται εξίσου στους ενδιαφερόμενους ΒΔΑ.

 

Άρθρο 16

Κάλυψη του δημοπρατούμενου ποσού

1. Οι υποβαλλόμενες στις δημοπρασίες προσφορές, κατατασσόμενες κατά φθίνουσα τάξη τιμών, είτε ικανοποιούνται όλες κατά σειρά μέχρι του ύψους του δημοπρατούμενου ποσού, είτε ακυρώνεται η δημοπρασία εξ ολοκλήρου. Ο εκδότης διατηρεί το δικαίωμα επανάληψης της ακυρωθείσας δημοπρασίας.

2. Κατ' εξαίρεση, σε περίπτωση που υπάρχει σημαντική απόκλιση των τιμών που δόθηκαν για το 80% του δημοπρατηθέντος ποσού σε σχέση με τις τιμές που δόθηκαν για το εναπομένον 20%, ο εκδότης διατηρεί το δικαίωμα να απορροφήσει μόνο το 80% του δημοπρατηθέντος ποσού.

 

Άρθρο 17

Προμήθειες

Σε περίπτωση καταβολής προμηθειών, αυτές καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.

 

Άρθρο 18

Ο παρών Κανονισμός ισχύει από 1.1.2015, εκτός αν στα επί μέρους άρθρα προβλέπεται διαφορετικά. Από την ίδια ημερομηνία (1.1.2015) παύει να ισχύει η αριθμ. 2/91001/0023/Α/29.12.2010 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ