Επιτροπή Ανταγωνισμού αριθμ. απόφ. 526/VI - 14/11/2011 - Λήψη απόφασης, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ.2 περ ιδ) υποπερ. Ββ) και 25 παρ. 8 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, για τους όρους και τις προϋποθέσει

Επιτροπή Ανταγωνισμού αριθμ. απόφ. 526/VI - 14/11/2011 - Λήψη απόφασης, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ.2 περ ιδ) υποπερ. Ββ) και 25 παρ. 8 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, για τους όρους και τις προϋποθέσει

ΘΕΜΑ: Λήψη απόφασης, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ.2 περ ιδ) υποπερ. Ββ) και 25 παρ. 8 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, για τους όρους και τις προϋποθέσεις απαλλαγής ή μείωσης των προστίμων που επιβάλλονται σε βάρος επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που συμβάλλουν στη διερεύνηση οριζόντιων συμπράξεων του άρθρου 1 του ίδιου νόμου ή του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εφεξής «ΣΛΕΕ») «Πρόγραμμα Επιείκειας».

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΕ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ
 Συνεδρίασε στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του 1ου ορόφου του κτηρίου των γραφείων της, επί της οδού Κότσικα 1Α, Αθήνα, την 30η Αυγούστου 2011, ημέρα Τρίτη και ώρα 09:30, με την εξής σύνθεση: Πρόεδρος: Δημήτριος Κυριτσάκης.
Μέλη: Ιωάννης Μπιτούνης, Ασημάκης Κομνηνός, Εμμανουέλα Τρούλη, Νικόλαος Τραυλός, Δημήτριος Δανηλάτος και Δημήτριος Αυγητίδης. Γραμματέας: Ευαγγελία Ρουμπή.
Θέμα της συνεδρίασης ήταν η λήψη απόφασης, σύμφωνα με τα άρθρα 14 παρ. 2 περ. ιδ) υποπερ. ββ)1 και 25 παρ. 82 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, για τους όρους και τις προϋποθέσεις απαλλαγής ή μείωσης των προστίμων που επιβάλλονται σε βάρος επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που συμβάλλουν στη διερεύνηση οριζόντιων συμπράξεων του άρθρου 1 του ίδιου νόμου ή του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (εφεξής «ΣΛΕΕ») [«Πρόγραμμα Επιείκειας»].
1 «Ιδίως, η Επιτροπή Ανταγωνισμού εκδίδει με απόφαση της Ολομέλειας τον καθορισμό των όρων, των προϋποθέσεων και των διαδικασιών ένταξης μίας επιχείρησης ή ενός φυσικού προσώπου στο Πρόγραμμα Επιείκειας της Επιτροπής της παραγράφου 8 του άρθρου 25».
2 «Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού που λαμβάνεται σε Ολομέλεια, καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις απαλλαγής ή μείωσης των προστίμων που επιβάλλονται σε βάρος επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που συμβάλλουν στη διερεύνηση οριζόντιων συμπράξεων του άρθρου 1 ή του άρθρου 101 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (πρόγραμμα επιείκειας). Σε περίπτωση υπαγωγής επιχείρησης ή φυσικού προσώπου στο πρόγραμμα επιείκειας, εφαρμόζονται αντίστοιχα οι παράγραφοι 3 και 4 του άρθρου 44».
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, κατόπιν εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού και αφού έλαβε υπόψη το γεγονός ότι οι οριζόντιες συμπράξεις τύπου καρτέλ αποτελούν ιδιαίτερα σοβαρές παραβιάσεις της νομοθεσίας ανταγωνισμού, καθώς και ότι η συνεργασία των επιχειρήσεων ή/ και φυσικών προσώπων με την Επιτροπή Ανταγωνισμού στη διαπίστωση καρτελικής συμπεριφοράς ωφελεί την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής του νόμου, όπως επιβεβαιώνεται και από τη διεθνή εμπειρία καθώς και το γεγονός ότι δεν προκαλείται δαπάνη με την παρούσα, έπειτα από συζήτηση, αποφάσισε τα εξής:
 

 
Ι. ΠΡΟΟΙΜΙΟ
 

Σημασία των καθεστώτων επιείκειας για την καταπολέμηση των καρτελικών συμπράξεων
1. Σκοπός του παρόντος Προγράμματος Επιείκειας είναι να συνδράμει την Επιτροπή Ανταγωνισμού (εφεξής «ΕΑ») στις προσπάθειές της να εντοπίσει και να θέσει τέρμα στα καρτέλ και να τιμωρήσει όσους συμμετέχουν σε αυτά. Στο πλαίσιο αυτό οι επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα που με κάθε τρόπο συμμετέχουν σε τέτοιου είδους παράνομες δραστηριότητες και επιθυμούν να θέσουν τέρμα στη συμμετοχή τους και να ενημερώσουν την ΕΑ για την ύπαρξη αυτών των δραστηριοτήτων, πρέπει να απαλλάσσονται από τα πρόστιμα ή να τους επιβάλλονται μειωμένα πρόστιμα υπό τις ειδικότερες προϋποθέσεις που αναλύονται κατωτέρω.
2. Το Πρόγραμμα Επιείκειας καθορίζει το πλαίσιο για την επιεική μεταχείριση επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων που συνεργάζονται με την ΕΑ για την αποκάλυψη συμφωνιών και πρακτικών, οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του. Η αποφασιστική συμβολή στην έναρξη διαδικασίας έρευνας ή στον εντοπισμό και στην απόδειξη παράβασης δικαιολογεί τη χορήγηση απαλλαγής από την επιβολή οποιουδήποτε προστίμου σε επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο, υπό τον όρο ότι πληρούνται ορισμένες πρόσθετες προϋποθέσεις (απαλλαγή Τύπου 1Α και 1Β). Εκτός αυτού, η συνεργασία μίας ή περισσοτέρων επιχειρήσεων ή/ και ενός ή περισσοτέρων φυσικών προσώπων μπορεί να δικαιολογεί μείωση ενός προστίμου από την ΕΑ (Τύπος 2). Κάθε μείωση του ύψους του προστίμου πρέπει να αντιστοιχεί σε πραγματική συμβολή της επιχείρησης ή/ και του φυσικού προσώπου, από την άποψη της ποιότητας των εισφερόμενων στοιχείων και της χρονικής προτεραιότητας, στη διαπίστωση της παράβασης από την ΕΑ. Οι μειώσεις των προστίμων θα περιορίζονται στις επιχειρήσεις ή/ και τα φυσικά πρόσωπα εκείνα που παρέχουν στην ΕΑ αποδεικτικά στοιχεία με σημαντική αξία σε σχέση με εκείνα, τα οποία έχει ήδη στην κατοχή της. Η μείωση του ύψους των προστίμων πρέπει να είναι ανάλογη προς το μέγεθος της συμβολής της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου στην απόδειξη της παράβασης.

 
ΙΙ. ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΠΙΕΙΚΕΙΑΣ

3. Η παρούσα απόφαση αφορά στις οριζόντιες συμπράξεις καρτελικής φύσεως που απαγορεύονται από το άρθρο 1 του ν. 3959/2011 ή και το άρθρο 101 ΣυνθΛΕΕ (εφεξής «καρτέλ»). Ειδικότερα, στο πεδίο εφαρμογής του Προγράμματος Επιείκειας εμπίπτουν ιδίως συμπράξεις οι οποίες, είτε άμεσα, είτε έμμεσα, επηρεάζουν τις τιμές, τις ποσότητες, τα μερίδια αγοράς ή άλλες σχετικές παραμέτρους του ανταγωνισμού ή βάσει των οποίων λαμβάνει χώρα προσδιορισμός ποσοστώσεων παραγωγής ή πώλησης, κατανομή των αγορών, περιορισμός των εισαγωγών ή των εξαγωγών, νόθευση των διαγωνισμών, συλλογικός εμπορικός αποκλεισμός.
4. Το Πρόγραμμα Επιείκειας αφορά στην επιεική μεταχείριση σε επίπεδο τόσο επιχειρήσεων όσο και φυσικών προσώπων. Επιχειρήσεις και φυσικά πρόσωπα μπορούν να υπαχθούν στο Πρόγραμμα Επιείκειας μόνο εφόσον έχουν εμπλακεί σε συμπράξεις καρτελικής φύσεως και μπορούν να τιμωρηθούν με βάση το στοιχείο δ της παραγράφου 1 και το στοιχείο γ της παραγράφου 2 του άρθρου 25 του ν. 3959/2011. Αιτήσεις επιείκειας από άλλα πρόσωπα δεν γίνονται δεκτές και είτε θεωρούνται ως καταγγελίες, εφόσον πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις, είτε αξιοποιούνται ως γενικές πληροφορίες. Απαλλαγή από τα πρόστιμα Τύπου 1Α και Τύπου 1Β και μείωση προστίμου Τύπου 2 που χορηγείται σε μία επιχείρηση καταλαμβάνει και λειτουργεί αυτόματα και υπέρ των φυσικών προσώπων που ενήργησαν για λογαριασμό της εν λόγω επιχείρησης με την έννοια του στοιχείου γ της παραγράφου 2 του άρθρου 28 του ν. 3959/2011, εφόσον αυτά συνεργάζονται συνεχώς και πλήρως με την ΕΑ σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο Τμήμα V του παρόντος. Αντίθετα, απαλλαγή από τα πρόστιμα Τύπου 1Α και Τύπου 1Β και μείωση προστίμου Τύπου 2 που χορηγείται σε φυσικά πρόσωπα δεν επεκτείνεται στις αντίστοιχες επιχειρήσεις και ισχύει μόνο για τα πρώτα.
5. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 44 παρ. 3 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, η υπαγωγή της οικείας επιχείρησης στο Πρόγραμμα Επιείκειας και η πλήρης απαλλαγή της από την επιβολή προστίμου, αίρει το αξιόποινο για τα πρόσωπα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 44 του ν. 3959/2011, ενώ η επιβολή μειωμένου προστίμου κατά την παράγραφο 8 του άρθρου 25 θεωρείται ελαφρυντική περίσταση κατ' άρθρο 84 ΠΚ και στους δράστες των πράξεων αυτών επιβάλλεται ποινή μειωμένη κατά το άρθρο 83 ΠΚ.
6. Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 44 παρ. 4 του ν. 3959/2011, όπως ισχύει, ο υπαίτιος ή οι συμμέτοχοι σε πράξη της παραγράφου 1 του άρθρου 44 του ν. 3959/2011 δεν τιμωρούνται, αν με δική τους θέληση και πριν εξετασθούν οπωσδήποτε για την πράξη τους, την αναγγείλουν στον εισαγγελέα πλημμελειοδικών, στην Επιτροπή Ανταγωνισμού ή σε οποιαδήποτε άλλη αρμόδια αρχή, προσκομίζοντας συγχρόνως αποδεικτικά στοιχεία. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η ουσιώδης συμβολή των πιο πάνω προσώπων στην αποκάλυψη της συμμετοχής στις πράξεις αυτές, με την προσκόμιση στοιχείων στις αρχές, θεωρείται ελαφρυντική περίσταση κατ' άρθρο 84 ΠΚ και επιβάλλεται ποινή μειωμένη κατά το άρθρο 83 ΠΚ.

 
ΙΙΙ. ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣΤΙΜΑ [ΤΥΠΟΙ 1Α ΚΑΙ 1Β]

Α. Απαλλαγή - Τύπος 1Α - Όροι και ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων
7. Η ΕΑ χορηγεί σε μια επιχείρηση ή σε ένα φυσικό πρόσωπο απαλλαγή Τύπου 1Α από πρόστιμα του άρθρου 25 του ν. 3959/2011, εάν:
α) Η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο υποβάλει πρώτη/ο αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία, κατά την άποψη της ΕΑ, κατά το χρόνο εκτίμησης της αίτησης για επιείκεια, παρέχουν τη δυνατότητα στην ΕΑ να πραγματοποιήσει στοχευμένο έλεγχο σε σχέση με πιθανολογούμενο καρτέλ
β) η ΕΑ δεν είχε στη διάθεσή της ήδη, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, επαρκή αποδεικτικά στοιχεία που να της παρέχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσει στοχευμένο επιτόπιο έλεγχο ή άλλο μέτρο έρευνας σε σχέση με το συγκεκριμένο πιθανολογούμενο καρτέλ και δεν είχε ήδη διενεργήσει επιτόπιο έλεγχο ή άλλο μέτρο έρευνας για αυτό και
γ) πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα Επιείκειας που ορίζονται στο Τμήμα V του παρόντος.
8. Προκειμένου να είναι σε θέση η ΕΑ να πραγματοποιήσει στοχευμένο επιτόπιο έλεγχο, η αιτούσα επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο πρέπει να συνοδεύει την αίτηση για ένταξη στο Πρόγραμμα Επιείκειας3 με αναλυτική περιγραφή του πιθανολογούμενου καρτέλ, με τα ακόλουθα ιδίως στοιχεία και πληροφορίες:
 Βλ. Τμήμα VI «Διαδικασία» της παρούσας Απόφασης
Α) Δήλωση της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου που περιλαμβάνει:
αα) Την επωνυμία και τη διεύθυνση του νομικού προσώπου ή το όνομα και τη διεύθυνση του φυσικού προσώπου που υποβάλλει την αίτηση απαλλαγής,
ββ) Την ταυτότητα (ιδίως επωνυμία και διεύθυνση) των υπολοίπων μελών του πιθανολογούμενου καρτέλ,
γγ) Το όνομα, τη θέση, τη διεύθυνση γραφείου όλων των γνωστών στην αιτούσα ή στον αιτούντα προσώπων τα οποία θα μπορούσαν να χορηγήσουν στοιχεία για το υπό εξέταση καρτέλ,
δδ) Λεπτομερή περιγραφή του πιθανολογούμενου καρτέλ και ιδίως:
-των στόχων, της φύσης, των δραστηριοτήτων και της λειτουργίας του,
-των προϊόντων / των υπηρεσιών που αφορά,
-της γεωγραφικής περιοχής (ή των περιοχών) που αυτό καταλαμβάνει,
-της χρονικής του διάρκειας,
-της έκτασης της αγοράς που εκτιμάται ότι επηρεάζει,
-συγκεκριμένων ημερομηνιών, τόπων, περιεχομένου και συμμετεχόντων στις επαφές σχετικά με το πιθανολογούμενο καρτέλ, καθώς και κάθε σχετικής επεξήγησης όσον αφορά στα αποδεικτικά στοιχεία που υποβάλλονται προς υποστήριξη της αίτησης.
Β) Αποδεικτικά στοιχεία για το πιθανολογούμενο καρτέλ που έχει στη διάθεσή της/-ου ή στον έλεγχό της/-ου η/ ο αιτούσα/ αιτών κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης, ιδίως δε όποιο αποδεικτικό στοιχείο είναι σύγχρονο της παράβασης.
Γ) Τυχόν πληροφορίες σχετικά με ήδη υποβληθείσες ή πιθανές μελλοντικές αιτήσεις επιείκειας σε άλλες αρχές ανταγωνισμού, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης, σε σχέση με το πιθανολογούμενο καρτέλ.

 
Β. Απαλλαγή - Τύπος 1B - Όροι και ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων

 9. Στις περιπτώσεις που δεν πληρούνται οι ανωτέρω υπό παράγραφο 7 όροι για τη χορήγηση σε επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο απαλλαγής υπό όρους Τύπου 1Α, η ΕΑ χορηγεί σε επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο απαλλαγή Τύπου 1Β από πρόστιμα του άρθρου 25 του ν. 3959/2011, εάν:
 α) Η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο παρουσιάσει πρώτη/ο αποδεικτικά στοιχεία τα οποία κατά την άποψη της ΕΑ, επιτρέπουν τη διαπίστωση παράβασης του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 ή και του άρθρου 101 ΣυνθΛΕΕ σε σχέση με το πιθανολογούμενο καρτέλ
 β) Η ΕΑ δεν είχε στη διάθεσή της ήδη, κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης από την επιχείρηση, επαρκή αποδεικτικά στοιχεία που θα της επέτρεπαν τη διαπίστωση παράβασης του άρθρου 1 του ν. 3959/2011 ή και του άρθρου 101 ΣυνθΛΕΕ σε σχέση με το πιθανολογούμενο καρτέλ και
 γ) Πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής στο Πρόγραμμα Επιείκειας που ορίζονται στο Τμήμα V του παρόντος.
 10. Η αίτηση για απαλλαγή Τύπου 1Β συνοδεύεται από τα στοιχεία και τις πληροφορίες που αναφέρονται ανωτέρω υπό παράγραφο 8 για την απαλλαγή Τύπου 1Α.
Γ. Επιχειρήσεις που εξαιρούνται από τη χορήγηση απαλλαγής από τα πρόστιμα

11. Επιχείρηση που προέβη σε ενέργειες για να εξαναγκάσει άλλη επιχείρηση να λάβει μέρος στο καρτέλ δεν μπορεί να επωφεληθεί από το ευεργέτημα της απαλλαγής από τα πρόστιμα βάσει του παρόντος Προγράμματος Επιείκειας. Η εξαίρεση αυτή δεν ισχύει για τα φυσικά πρόσωπα που ενήργησαν για λογαριασμό της πρώτης επιχείρησης.
IV. ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ:
ΤΥΠΟΣ 2 - ΌΡΟΙ ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
12. Σε περίπτωση αιτήσεων επιχειρήσεων ή/ και φυσικών προσώπων που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις που περιέχονται στο τμήμα III για απαλλαγή από τα πρόστιμα οι επιχειρήσεις ή/ και τα φυσικά πρόσωπα μπορούν να τύχουν μείωσης του προστίμου που θα τους επιβαλλόταν διαφορετικά (Τύπος 2).
13. Για να χορηγηθεί σε επιχείρηση ή/ και φυσικό πρόσωπο το ευεργέτημα της μείωσης του προστίμου, η επιχείρηση ή/ και το φυσικό πρόσωπο πρέπει να παράσχει στην ΕΑ αποδεικτικά στοιχεία για πιθανολογούμενο καρτέλ, τα οποία θα πρέπει να έχουν σημαντική επιπρόσθετη αποδεικτική αξία σε σχέση με τα αποδεικτικά στοιχεία που έχει ήδη στην κατοχή της η ΕΑ.
14. Η έννοια της «επιπρόσθετης αποδεικτικής αξίας» αναφέρεται στο βαθμό στον οποίο τα παρεχόμενα αποδεικτικά στοιχεία ενισχύουν, από την ίδια τη φύση τους ή/και την έκταση των λεπτομερειών τους, τη δυνατότητα της ΕΑ να αποδείξει τα κρίσιμα περιστατικά που στοιχειοθετούν την παράβαση. Έγγραφα αποδεικτικά στοιχεία της χρονικής περιόδου, στην οποία αφορούν τα πραγματικά περιστατικά, έχουν, κατά κανόνα, μεγαλύτερη αξία σε σύγκριση με μεταγενέστερα αποδεικτικά στοιχεία. Επίσης, αποδεικτικά στοιχεία που σχετίζονται άμεσα με τα εν λόγω πραγματικά περιστατικά, έχουν κατ' αρχήν μεγαλύτερη αξία από εκείνα που αναφέρονται μόνο έμμεσα σε αυτά. Στην αξία των προσκομιζόμενων στοιχείων συνυπολογίζεται και ο βαθμός στον οποίο μπορούν αυτά να επιβεβαιωθούν/διασταυρωθούν από άλλες πηγές.
15. Η αίτηση για μείωση προστίμου συνοδεύεται ιδίως από τα στοιχεία και τις πληροφορίες που αναφέρονται ανωτέρω υπό παράγραφο 8 για την απαλλαγή Τύπου 1Α.
16. Με την απόφαση που λαμβάνει σε σχέση με την πιθανολογούμενη παράβαση, η ΕΑ προσδιορίζει:
α) κατά πόσον τα αποδεικτικά στοιχεία που παρέσχε μια επιχείρηση σε δεδομένη χρονική στιγμή ενσωματώνουν σημαντική επιπρόσθετη αξία σε σχέση με τις αποδείξεις που είχε τότε στην κατοχή της η ΕΑ και
β) το επίπεδο της μείωσης του προστίμου, του οποίου θα τύχει μια επιχείρηση ή και φυσικό πρόσωπο. Η μείωση προστίμων σε μία επιχείρηση που έχει υποβάλει αίτηση Τύπου 2 δεν θα υπερβαίνει το 50% των προστίμων που θα της είχαν επιβληθεί σε διαφορετική περίπτωση. Η μείωση προστίμων σε φυσικό πρόσωπο που έχει υποβάλει αίτηση Τύπου 2 δεν θα υπερβαίνει το 70% των προστίμων που θα του είχαν επιβληθεί σε διαφορετική περίπτωση.
17. Προκειμένου να προσδιορίσει το επίπεδο της μείωσης του προστίμου εντός των παραπάνω ορίων, η ΕΑ λαμβάνει υπόψη της τη χρονική στιγμή κατά την οποία υποβλήθηκαν τα αποδεικτικά στοιχεία που πληρούν την προϋπόθεση της παραγράφου 13 (περιλαμβανομένης και της σειράς της αιτούσας επιχείρησης ή και φυσικού προσώπου, δηλαδή, εάν υπέβαλε την αίτηση πρώτη/-ο, δεύτερη/-ο, τρίτη/-ο κ.τ.λ.) και το βαθμό της επιπρόσθετης αξίας, την οποία τα στοιχεία αυτά ενσωματώνουν. Η ΕΑ μπορεί, επίσης, να λάβει υπόψη της την έκταση και τη συνέπεια της συνεργασίας της επιχείρησης ή/ και του φυσικού προσώπου μετά την ημερομηνία υποβολής των αποδεικτικών στοιχείων.
18. Επιπλέον, εάν επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο παράσχει αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με πραγματικά περιστατικά που αγνοούσε προηγουμένως η ΕΑ και τα οποία έχουν άμεση σχέση με τη βαρύτητα ή τη διάρκεια της πιθανολογούμενης παράβασης, η ΕΑ δεν θα λάβει υπόψη τα στοιχεία αυτά ως προς τον καθορισμό του ύψους του προστίμου το οποίο θα επιβάλει στην επιχείρηση ή στο φυσικό πρόσωπο που παρέσχε τα εν λόγω αποδεικτικά στοιχεία.

 
V. ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΕΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ.

 19. Για τη χορήγηση απαλλαγής ή μείωσης του προστίμου πρέπει σε κάθε περίπτωση να πληρούνται σωρευτικώς και οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
 Α) Η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο να συνεργάζεται πλήρως, ειλικρινά και σε διαρκή βάση με την ΕΑ μέχρι την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας εξέτασης της υπόθεσης. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο οφείλει:
 αα) Να παρέχει χωρίς καθυστέρηση όλες τις πληροφορίες και όλα τα αποδεικτικά στοιχεία που έχει ή περιέρχονται μεταγενέστερα στην κατοχή ή στη διάθεσή της/-ου σχετικά με την πιθανολογούμενη παράβαση.
 ββ) Να παραμένει στη διάθεση της ΕΑ για να απαντήσει, χωρίς καθυστέρηση, σε οποιοδήποτε ερώτημα ή αίτημα που μπορεί να συμβάλει στην απόδειξη των σχετικών πραγματικών περιστατικών.
 γγ) Να μην καταστρέφει, αλλοιώνει/παραποιεί ή αποκρύπτει οποιαδήποτε πληροφορία ή αποδεικτικό στοιχείο που μπορεί να συμβάλει στη στοιχειοθέτηση της πιθανολογούμενης παράβασης.
 δδ) Να τηρήσει εμπιστευτικό έναντι παντός τρίτου το γεγονός ότι υπέβαλε αίτηση υπαγωγής στο Πρόγραμμα Επιείκειας καθώς και το περιεχόμενο αυτής μέχρι την κοινοποίηση στα μέρη της εισήγησης επί της υπόθεσης, εκτός εάν άλλως συμφωνηθεί με την ΕΑ. Η εν λόγω υποχρέωση εμπιστευτικότητας δεν ισχύει αναφορικά με άλλες Αρχές Ανταγωνισμού εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
 εε) Ειδικά για την αιτούσα επιχείρηση, να διαθέτει, στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό, τους νυν ή/και πρώην υπαλλήλους ή διευθυντικά της στελέχη για παροχή καταθέσεων στο πλαίσιο της σχετικής υπόθεσης.
 Β) Σε περίπτωση αίτησης επιχείρησης αυτή οφείλει να τερματίσει την ανάμιξή της στην πιθανολογούμενη παράβαση το αργότερο κατά τη χρονική στιγμή, κατά την οποία υποβάλλει την επίσημη αίτηση υπαγωγής στο Πρόγραμμα Επιείκειας, εκτός εάν κρίνεται αναγκαία η συνέχιση της συμμετοχής της από την ΕΑ, προκειμένου να διευκολυνθεί η έρευνα αναφορικά με την πιθανολογούμενη παράβαση.
 Γ) Πριν την κατάθεση αίτησης επιείκειας στην ΕΑ η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο οφείλει:
 αα) Να μην έχει καταστρέψει αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία θα μπορούσαν να εμπίπτουν στο πεδίο της αίτησης επιείκειας και
 ββ) Να τηρήσει εμπιστευτικό, τόσο άμεσα όσο και έμμεσα, έναντι παντός τρίτου το γεγονός ότι σκοπεύει να υποβάλει αίτηση καθώς και το περιεχόμενο της. Η εν λόγω υποχρέωση εμπιστευτικότητας δεν ισχύει αναφορικά με άλλες αρχές ανταγωνισμού εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

 

VI. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α. Αίτηση στην ΕΑ
20. Επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να επωφεληθεί από το Πρόγραμμα Επιείκειας πρέπει να υποβάλει αίτηση στην ΕΑ χορηγώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις πληροφορίες που προσδιορίζονται ανωτέρω υπό παράγραφο 8.
21. Ειδικότερα, η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο αποτείνεται στον Πρόεδρο της ΕΑ, ο οποίος ενημερώνει αμέσως το Γενικό Διευθυντή και, εφόσον η σχετική υπόθεση έχει αποτελέσει αντικείμενο κλήρωσης, τον αρμόδιο Εισηγητή. Ο Γενικός Διευθυντής τηρεί το εμπιστευτικό βιβλίο πρωτοκόλλου επιείκειας.
22. Πριν υποβάλει επίσημη αίτηση για απαλλαγή από τα πρόστιμα, η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο μπορεί να προσεγγίσει χωρίς στοιχεία ταυτοποίησης την ΕΑ προκειμένου να ζητήσει διευκρινίσεις σχετικά με τη δυνατότητα εφαρμογής εν προκειμένω του Προγράμματος Επιείκειας. Στην περίπτωση αυτή, η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο πρέπει να παρουσιάσει τις απαιτούμενες πληροφορίες και αποδεικτικά στοιχεία σε υποθετική βάση.
23. Όταν υποβληθεί η επίσημη αίτηση, ο Γενικός Διευθυντής παρέχει, με εντολή του Προέδρου της ΕΑ, μετά από σχετικό αίτημα της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, βεβαίωση παραλαβής της αίτησης και των στοιχείων που υποβλήθηκαν, στην οποία πιστοποιείται η ημερομηνία και η ώρα υποβολής.
24. Από κοινού αιτήσεις για απαλλαγή από την επιβολή προστίμου ή μείωση του προστίμου από περισσότερες της μίας επιχειρήσεις ή από ενώσεις επιχειρήσεων, δεν γίνονται δεκτές, με την εξαίρεση περιπτώσεων διαδοχής ή συνδεδεμένων επιχειρήσεων, εφόσον τούτο κριθεί ενδεδειγμένο. Από κοινού αιτήσεις για απαλλαγή από την επιβολή προστίμου ή μείωση προστίμου από περισσότερα του ενός φυσικά πρόσωπα γίνονται δεκτές μόνο εφόσον τα εν λόγω φυσικά πρόσωπα συμμετείχαν στην πιθανολογούμενη παράβαση της ίδιας επιχείρησης. Β. Χειρισμός αιτήσεων απαλλαγής από τα πρόστιμα Β.1 Αριθμός προτεραιότητας (marker) για αιτούντες την απαλλαγή από τα πρόστιμα
25. Επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να υποβάλει αίτηση απαλλαγής από τα πρόστιμα μπορεί αρχικά να ζητήσει τη χορήγηση «αριθμού προτεραιότητας». Η χορήγηση αριθμού προτεραιότητας προστατεύει τη θέση της/ου στη σειρά προτεραιότητας για μια δεδομένη χρονική περίοδο και επιτρέπει στην/ον αιτούσα/ αιτούντα να συλλέξει τις απαραίτητες πληροφορίες και τα αποδεικτικά στοιχεία προκειμένου να ανταποκριθεί στους όρους και στις σχετικές ελάχιστες απαιτήσεις απαλλαγής από τα πρόστιμα, όπως προσδιορίζονται ανωτέρω υπό ΙΙΙ.Α.
26. Η χορήγηση ή μη αριθμού προτεραιότητας εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια της ΕΑ. Με την πράξη χορήγησης αριθμού προτεραιότητας, ο Πρόεδρος της ΕΑ προσδιορίζει τη χρονική περίοδο εντός της οποίας η/ ο αιτούσα/ αιτών πρέπει να συμπληρώσει την αίτησή της/-ου με την υποβολή των απαιτούμενων για τη χορήγηση απαλλαγής από τα πρόστιμα πληροφοριών και αποδεικτικών στοιχείων, ώστε να διατηρήσει τη σειρά προτεραιότητας που έλαβε αρχικά. Εάν η αιτούσα/ ο αιτών συμπληρώσει την αίτηση της/-ου εντός της ταχθείσας προθεσμίας, οι παρεχόμενες από αυτήν πληροφορίες και τα αποδεικτικά στοιχεία θεωρούνται ότι υποβλήθηκαν κατά την ημερομηνία χορήγησης του αριθμού προτεραιότητας.
27. Η/ Ο αιτούσα/ αιτών πρέπει να δικαιολογήσει την αίτησή της/-ου για χορήγηση αριθμού προτεραιότητας και να παράσχει στην ΕΑ, συγχρόνως με την αίτηση, την επωνυμία/ τον όνομα και τη διεύθυνσή της/-ου καθώς και πληροφορίες σχετικά με:
α) Τα μέλη του πιθανολογούμενου καρτέλ
β) Το επηρεαζόμενο προϊόν ή προϊόντα
γ) Την/- ις επηρεαζόμενη/- ες περιοχή/ ές
δ) Τη διάρκεια του πιθανολογούμενου καρτέλ
ε) Τη φύση και τη λειτουργία του πιθανολογούμενου καρτέλ και
στ) Τυχόν πληροφορίες σχετικά με ήδη υποβληθείσες ή πιθανές μελλοντικές αιτήσεις επιείκειας σε άλλες αρχές ανταγωνισμού, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, σε σχέση με το πιθανολογούμενο καρτέλ.

Β.2 Χορήγηση απαλλαγής
28. Μόλις εξακριβωθεί από την Υπηρεσία ότι τα αποδεικτικά στοιχεία και οι πληροφορίες που υποβλήθηκαν είναι επαρκή και ανταποκρίνονται στους όρους και στις σχετικές ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων για τη χορήγηση απαλλαγής από τα πρόστιμα, ο Πρόεδρος της ΕΑ χορηγεί εγγράφως στην αιτούσα επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο προσωρινή απαλλαγή από την επιβολή προστίμου.
29. Εάν δεν πληρούνται οι όροι και οι ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων ή οι προϋποθέσεις υπό V, ο Πρόεδρος της ΕΑ ενημερώνει εγγράφως την επιχείρηση ότι έχει απορριφθεί η αίτησή της/-ου για απαλλαγή από τα πρόστιμα. Σε αυτήν την περίπτωση, η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο μπορεί είτε να ζητήσει να εξεταστεί η αίτησή της/-ου σύμφωνα με τις διατάξεις για μείωση των προστίμων είτε να ανακαλέσει την αίτησή της/-ου. Τα αποδεικτικά στοιχεία που προσκόμισε η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο στο πλαίσιο της ανακληθείσας αίτησης δεν χρησιμοποιούνται από την ΕΑ ως προς τη θεμελίωση της παράβασης στο πρόσωπό της/-ου, εκτός εάν τα στοιχεία αυτά υπήρχαν ήδη στην κατοχή ή διάθεση της ΕΑ. Η ανάκληση της αίτησης είναι δυνατή μέχρι την κατάθεση της εισήγησης στην Ολομέλεια ή στο αντίστοιχο τμήμα και δεν εμποδίζει την ΕΑ να χρησιμοποιήσει τις συνήθεις εξουσίες έρευνάς της για να συγκεντρώσει τα στοιχεία αυτά.
30. Εάν μετά την προσωρινή χορήγηση απαλλαγής, διαπιστωθεί ότι η αιτούσα ή ο αιτών την απαλλαγή δεν εκπλήρωσε όλες τις προϋποθέσεις που συνδέονται με το καθεστώς επιεικούς μεταχείρισης4 ή, εφόσον πρόκειται για επιχείρηση, ενήργησε για τον εξαναγκασμό άλλης επιχείρησης σε συμμετοχή στο καρτέλ, ο Πρόεδρος της ΕΑ ενημερώνει την/ον αιτούσα/ αιτούντα αμέσως. Τυχόν μη πλήρωση των προϋποθέσεων που αναφέρονται ανωτέρω υπό V σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, μπορεί να έχει ως συνέπεια την απώλεια του ευεργετήματος της απαλλαγής από την επιβολή προστίμου, με πράξη του Προέδρου της ΕΑ.
31. Τυχόν ψευδής, ανακριβής ή παραπλανητική δήλωση από μέρους της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, μπορεί να έχει ως συνέπεια την απώλεια του ευεργετήματος της απαλλαγής από την επιβολή προστίμου, με πράξη του Προέδρου της ΕΑ.
32. Η τυχόν οριστική απαλλαγή από τα πρόστιμα χορηγείται με την απόφαση της ΕΑ επί της υπόθεσης.
 
Β.3 Συνοπτικές αιτήσεις σε υποθέσεις τύπου 1Α και 1Β
33. Στην περίπτωση που μια επιχείρηση έχει ήδη υποβάλει αίτηση ή προτίθεται να υποβάλει αίτηση απαλλαγής από την επιβολή προστίμου στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή5 , μπορεί να υποβάλει στην ΕΑ συνοπτική αίτηση για απαλλαγή από τα πρόστιμα Τύπου 1Α ή 1Β6 , εφόσον θεωρεί ότι η ΕΑ είναι «κατάλληλη» να ενεργήσει βάσει της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου των Αρχών Ανταγωνισμού7. Οι συνοπτικές αιτήσεις θα πρέπει να επιτρέπουν στην ΕΑ να προσδιορίσει κατά πόσο η αίτηση της επιχείρησης πληροί τις προϋποθέσεις χορήγησης απαλλαγής τύπου 1Α ή 1Β και να περιλαμβάνουν περιγραφή του πιθανολογούμενου καρτέλ και ιδίως:
α) του ονόματος και της διεύθυνσης της αιτούσας
β) των άλλων μερών του πιθανολογούμενου καρτέλ
γ) του/ των επηρεαζόμενου/-ων προϊόντος/-ων
δ) της/ των επηρεαζόμενης/-ων περιοχής/-ών
ε) της διάρκειας
στ) της φύσης του πιθανολογούμενου καρτέλ
ζ) του/ των κράτους/-ων μέλους/-ων όπου είναι πιθανό να βρίσκονται τα αποδεικτικά στοιχεία και
η) τυχόν πληροφοριών σχετικά με άλλες παρελθούσες ή πιθανές μελλοντικές αιτήσεις για εφαρμογή καθεστώτος επιείκειας σε σχέση με το πιθανολογούμενο καρτέλ.
34. Μετά την παραλαβή της συνοπτικής αίτησης, ο Γενικός Διευθυντής παρέχει, με εντολή του Προέδρου της ΕΑ, μετά από σχετικό αίτημα της επιχείρησης, βεβαίωση παραλαβής της αίτησης, στην οποία πιστοποιείται η ημερομηνία και η ώρα υποβολής.
35. Εάν η EA, αφότου λάβει συνοπτική αίτηση, αποφασίσει να ζητήσει συγκεκριμένες συμπληρωματικές πληροφορίες, η αιτούσα χορηγεί αμέσως τις πληροφορίες αυτές. Εάν η ΕΑ αποφασίσει να επιληφθεί της υπόθεσης, προσδιορίζει τη χρονική περίοδο εντός της οποίας η αιτούσα πρέπει να καταθέσει τα πλήρη αποδεικτικά στοιχεία και τις πληροφορίες για την κάλυψη των ελάχιστων απαιτήσεων παροχής αποδεικτικών στοιχείων για την απαλλαγή από το πρόστιμο. Εάν η αιτούσα υποβάλει τις πληροφορίες αυτές εντός της ταχθείσας περιόδου, οι χορηγηθείσες πληροφορίες θεωρείται ότι υποβλήθηκαν κατά την ημερομηνία κατάθεσης της συνοπτικής αίτησης.
4 Όπως ανωτέρω υπό V.
5 Eφόσον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «ενδεικνυται όλως ιδαιτέρως» να επιληφθεί μιας υπόθεσης − σύμφωνα με την παράγραφο 14 της Ανανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με την συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύο των Αρχών Ανταγωνισμού [Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσο του δικτύου των αρχών ανταγωνισμού, ΕΕ C 101 της 27/04/2004 σ. 43−53] «Η Επιτροπή ενδείκνυεται όλως ιδαιτέρως όταν μια ή περισσότερες συμφωνίες ή πρακτικές, περιλαμβανομένων των δικτύων παρόμοιων συμφωνιών ή πρακτικών, παράγουν συνέπειες για τον ανταγωνισμό σε περισσότερα από τρία κράτη μέλη (διασυνοριακές αγορές οι οποίες εκτείνονται σε περισσότερα από τρία κράτη μέλη ή περισσότερες εθνικές αγορές)».
6 Οι συνοπτικές αιτήσεις λογίζονται ως «αιτήσεις επιείκειας» κατά την έννοια της παραγράφου 41 σημείο (1) της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου των Αρχών Ανταγωνισμού [Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του δικτύου των αρχών ανταγωνισμού, ΕΕ C 101 της 27/04/2004 σ. 43−53]. Σύμφωνα με την ανωτέρω παράγραφο 41». Κατά παρέκκλιση των παραπάνω, η έκγριση του αιτούντος για τη διαβίβαση πληροφοριών σε άλλη αρχή κατ’ εφαρμογή του άρθρου 12 του κανονισμού του Συμβουλίου δεν απαιτείται σε καμία από τις ακόλουθες περιπτώσεις: 1 Δεν απαιτείται έγκριση όταν η παραλαμβάνουσα αρχή έχει επίσης παραλάβει αίτηση επιείκειας η οποία αφορά την ίδια παράβαση και προέρχεται από τον ίδιο αιτούντα ο οποίος έχει υποβάλει αίτηση και στη διαβιβάζουσα αρχή, υπό την προϋπόθεση ότι, κατά τον χρόνο διαβίβασης των πληροφοριών, ο αιτών δεν έχει το δικαίωμα να ανακαλέσει τις πληροφορίες που έχει υποβάλει στην παραλαμβάνουσα αρχή.
7 Σύμφωνα με την παράγραφο 8 της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου των Αρχών Ανταγωνισμού [Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του δικτύου των αρχών ανταγωνισμού, ΕΕ C 101 της 27/04/2004 σ. 43 − 53] «Μία αρχή μπορεί να θεωρηθεί κατάλληλη για να επιληφθεί δεδομένης υπόθεσης εάν συντρέχουν οι ακόλουθες τρεις σωρευτικές προϋποθέσεις: 1. η συμφωνία ή πρακτική έχει σημαντικές άμεσες, πραγματικές ή προβλέψιμες, συνέπειες για τον ανταγωνισμό εντός των ορίων της επικράτειας της αρχής, εφαρμόζεται στο εσωτερικό της επικράτειας ή προέρχεται από αυτήν−2. η αρχή είναι ικανή να θέσει τέλος αποτελεσματικά στην όλη παράβαση, δηλαδή, αφενός, μπορεί να εκδώσει διαταγή παύσης και παράλειψης το αποτέλεσμα της οποίας να αρκεί για τον τερματισμό της παράβασης και, αφετέρου, έχει την εξουσία, οσάκις ενδείκνυται, να επιβάλει την κατάλληλη κύρωση έναντι της παράβασης−3. η αρχή είναι σε θέση να συγκεντρώσει, ενδεχομένως με τη συνδρομή άλλων αρχών, τα αποδεικτικά στοιχεία που χρειάζονται προκειμένου να αποδειχθεί η παράβαση.»
 
Γ. Χειρισμός αιτήσεων μείωσης προστίμου
36. Επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο που επιθυμεί να τύχει μείωσης προστίμου, πρέπει να παράσχει στην ΕΑ αποδεικτικά στοιχεία κατά τα προβλεπόμενα ανωτέρω υπό IV.
37. Ο Γενικός Διευθυντής παρέχει, με εντολή του Προέδρου της ΕΑ, μετά από σχετικό αίτημα της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, βεβαίωση παραλαβής της αίτησης και των στοιχείων που υποβλήθηκαν, στην οποία πιστοποιείται η ημερομηνία και η ώρα υποβολής. Ο Πρόεδρος της ΕΑ δεν θα αποφαίνεται σχετικά με αίτηση για μείωση του προστίμου προτού αποφανθεί επί τυχόν αιτήσεων για υπό όρους απαλλαγή από το πρόστιμο που έχουν ήδη υποβληθεί και αφορούν στο ίδιο πιθανολογούμενο καρτέλ.
38. Εφόσον εξακριβωθεί ότι
α) τα αποδεικτικά στοιχεία και οι πληροφορίες που υποβλήθηκαν
αα) έχουν σημαντική επιπρόσθετη αποδεικτική αξία σε σχέση με τα αποδεικτικά στοιχεία που είχε ήδη στην κατοχή της η ΕΑ και
ββ) ανταποκρίνονται στις ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων για τη χορήγηση μείωσης προστίμου και
β) πληρούνται οι προϋποθέσεις που αναφέρονται ανωτέρω υπό V,
Ο Πρόεδρος της ΕΑ χορηγεί έγγραφη βεβαίωση για την προσωρινή υπαγωγή της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου στο Πρόγραμμα Επιείκειας, το αργότερο κατά την ημερομηνία κοινοποίησης της εισήγησης στην αιτούσα επιχείρηση ή φυσικό πρόσωπο.
39. Εάν δεν πληρούνται τα ανωτέρω, ο Πρόεδρος της ΕΑ ενημερώνει εγγράφως την επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο ότι έχει απορριφθεί η αίτησή της/-ου. Σε αυτήν την περίπτωση, η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο μπορεί να ανακαλέσει την αίτησή της/-ου. Τα αποδεικτικά στοιχεία που προσκόμισε η επιχείρηση ή το φυσικό πρόσωπο στο πλαίσιο της ανακληθείσας αίτησης δεν χρησιμοποιούνται από την ΕΑ ως προς τη θεμελίωση της παράβασης στο πρόσωπό της/ου, εκτός εάν τα στοιχεία αυτά υπήρχαν ήδη στην κατοχή ή διάθεση της ΕΑ. Αυτό δεν εμποδίζει την ΕΑ να χρησιμοποιήσει τις συνήθεις εξουσίες έρευνάς της για να συγκεντρώσει τα στοιχεία αυτά.
40. Εάν μετά τη χορήγηση της προαναφερόμενης βεβαίωσης, διαπιστωθεί ότι η/ο αιτούσα/ αιτών τη μείωση δεν εκπλήρωσε όλες τις προϋποθέσεις που συνδέονται με το καθεστώς επιεικούς μεταχείρισης8, ο Πρόεδρος της ΕΑ ενημερώνει την/ον αιτούσα/ αιτούντα αμέσως. Τυχόν μη πλήρωση των προϋποθέσεων που αναφέρονται ανωτέρω υπό V σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, μπορεί να έχει ως συνέπεια την απώλεια του ευεργετήματος της μείωσης προστίμου, με πράξη του Προέδρου της ΕΑ.
41. Συνοπτική αίτηση για μείωση προστίμου δεν είναι δυνατή.
42. Τυχόν ψευδής, ανακριβής ή παραπλανητική δήλωση από μέρους της επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας, μπορεί να έχει ως συνέπεια την απώλεια του ευεργετήματος της μείωσης προστίμου, με πράξη του Προέδρου της ΕΑ.
43. Η τυχόν χορήγηση μείωσης προστίμου καθώς και το ύψος αυτής προσδιορίζονται με την απόφαση της ΕΑ επί της υπόθεσης.
 
Δ. Προφορική υποβολή δηλώσεων παραγράφου 8
44. Μετά από σχετικό αίτημα της ενδιαφερόμενης επιχείρησης ή του φυσικού προσώπου, η ΕΑ δύναται να επιτρέψει την προφορική υποβολή των στην παράγραφο 8 της παρούσας προβλεπόμενων δηλώσεων. Οι δηλώσεις αυτές 9 καταγράφονται με οποιοδήποτε μέσο θεωρείται κατάλληλο από την ΕΑ. Η/ Ο αιτούσα/ αιτών εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση να προσκομίσει στην ΕΑ αντίγραφα όλων των προϋπαρχόντων αποδεικτικών στοιχείων του πιθανολογούμενου καρτέλ κατά τα προβλεπόμενα στην παράγραφο 8 της παρούσας.
45. Πρόσβαση σε οποιαδήποτε καταγραφή των προφορικών δηλώσεων της/ου αιτούσας/ αιτούντος δεν παρέχεται στα μέρη της υπόθεσης πριν την επίδοση της Έκθεσης επί της υποθέσεως σε αυτά10. Το εν λόγω δικαίωμα ασκείται με μελέτη της καταγραφής στα γραφεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Κατά τα λοιπά ισχύουν τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας και Διαχείρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
 

VII. ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 46. Σε κάθε περίπτωση, η κατά τα ανωτέρω υποβολή αίτησης επιείκειας και/ ή η έκδοση των σχετικών ανωτέρω προβλεπόμενων πράξεων και βεβαιώσεων δεν γεννά υποχρέωση της ΕΑ να επιληφθεί της υπόθεσης σε σχέση με την πιθανολογούμενη παράβαση.
 47. Η ΕΑ με την οριστική απόφασή της επί της παράβασης χορηγεί το ευεργέτημα επιείκειας εφόσον διαπιστώσει ότι πληρούνται
 α) οι όροι και οι ελάχιστες απαιτήσεις παροχής στοιχείων για κάθε τύπο επιείκειας αντίστοιχα κατά τα προβλεπόμενα στην παρούσα και
 β) οι προϋποθέσεις που αναφέρονται ανωτέρω υπό V και
 γ) εν γένει οποιοσδήποτε όρος ή προϋπόθεση τάσσεται με την παρούσα.
 Εάν δεν πληρούνται τα ανωτέρω η ΕΑ απορρίπτει οριστικά την αίτηση επιείκειας, με την απόφασή της επί της παράβασης.
Μόνο η απόφαση αυτή υπόκειται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών.
8 Όπως ανωτέρω υπό V.
9 Ο όρος «δήλωση» αναφέρεται τόσο στις εταιρικές δηλώσεις που υποβάλλονται από νομικά εξουσιοδοτημένους εκπροσώπους για λογαριασμό των πελατών τους όσο και στις καταθέσεις υπαλλήλων ή διευθυντικών στελεχών των επιχειρήσεων, που προσκομίζονται μαζί με τη δήλωση. Ο όρος «δήλωση» καταλαμβάνει τις δηλώσεις των φυσικών προσώπων που υποβάλλουν αίτημα επιείκειας κατά την παράγραφο 8 της παρούσας
10 Οι ως άνω προφορικές δηλώσεις μπορούν να ανταλλάσσονται μεταξύ των αρχών ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1/2003 και τις παραγράφους 40 και 41 της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου των Αρχών Ανταγωνισμού (Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του δικτύου των αρχών ανταγωνισμού, ΕΕ C 101 της 27/04/2004 σ. 43−53) και με την προϋπόθεση ότι η προστασία έναντι της αποκάλυψης που παρέχεται από την παραλαμβάνουσα Αρχή Ανταγωνισμού είναι ισοδύναμη με εκείνη που παρέχεται από τη διαβιβάζουσα Αρχή Ανταγωνισμού.
48. Οι δηλώσεις επιχειρήσεων ή φυσικών προσώπων που υποβάλλονται στο πλαίσιο του Προγράμματος Επιείκειας μπορούν να ανταλλάσσονται μεταξύ των αρχών ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1/2003 και τις παραγράφους 40 και 41 της Ανακοίνωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του Δικτύου των Αρχών Ανταγωνισμού.
49. Η παρούσα ισχύει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αντικαθιστά την προηγούμενη υπ' αριθμ. 299/V/2006 απόφαση (ΦΕΚ 370/Β'/28.3.2006) σχετικά με τους όρους και τις προϋποθέσεις απαλλαγής ή μείωσης των προστίμων που επιβάλλονται σε βάρος επιχειρήσεων οι οποίες συμβάλλουν στη διερεύνηση παραβάσεων των διατάξεων του ιδίου νόμου [«Πρόγραμμα Επιείκειας»] αναφορικά με όλες τις υποθέσεις στις οποίες καμία επιχείρηση δεν υπέβαλλε αίτηση στην ΕΑ, προκειμένου να τύχει της ευνοϊκής μεταχείρισης που αναφέρεται στην απόφαση εκείνη. Αιτήσεις επιείκειας που είχαν υποβληθεί μέχρι τη δημοσίευση της παρούσας κρίνονται με τους όρους της υπ' αριθμ. 299/V/2006 απόφασης της ΕΑ.
 
Η απόφαση εκδόθηκε την 30η Αυγούστου 2011.
Η απόφαση να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, σύμφωνα με το άρθρο 26 παρ. 6 του Κανονισμού Λειτουργίας και Διαχείρισης της Επιτροπής Ανταγωνισμού (ΦΕΚ Β'1890/29.12.2006).
 
Αθήνα, 14 Οκτωβρίου 2011

 
Ο Πρόεδρος
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΥΡΙΤΣΑΚΗΣ