Αρ. πρωτ.: Δ19Α 5035980 ΕΞ - 17/8/2011 - Κοινοποίηση Α.Υ.Ο. Δ19Α 5032670 ΕΞ 2011/21-7-2011, για την τροποποίηση της Α.Υ.Ο.Ο. Τ.3593/263/Α0019/25-7-2003 «Απλουστευμένη διαδικασία εκτελωνισμού στον προσ

Αρ. πρωτ.: Δ19Α 5035980 ΕΞ - 17/8/2011 - Κοινοποίηση Α.Υ.Ο. Δ19Α 5032670 ΕΞ 2011/21-7-2011, για την τροποποίηση της Α.Υ.Ο.Ο. Τ.3593/263/Α0019/25-7-2003 «Απλουστευμένη διαδικασία εκτελωνισμού στον προσ

ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση Α.Υ.Ο. Δ19Α 5032670 ΕΞ 2011/21-7-2011, για την τροποποίηση της Α.Υ.Ο.Ο. Τ.3593/263/Α0019/25-7-2003 «Απλουστευμένη διαδικασία εκτελωνισμού στον προσδιοριζόμενο από τον εξαγωγέα τόπο»

Σας κοινοποιούμε την αριθμ. Δ19Α 5032670 ΕΞ 21.7.2011 Α.Υ.Ο., με θέμα «Τροποποίηση της Α.Υ.Ο.Ο. Τ3593/263/Α0019/25-7-2003 «Απλουστευμένη διαδικασία εκτελωνισμού στον προσδιοριζόμενο από τον εξαγωγέα τόπο», που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ1868/Β/24-8-2011, για ενημέρωση σας και εφαρμογή και σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Με την παραπάνω απόφαση, τροποποιείται η διαδικασία έγκρισης και εφαρμογής των απλουστευμένων διαδικασιών κατά την εξαγωγή, όπως προβλέπονται από τις σχετικές κοινοτικές διατάξεις (άρθρο 76 παραγρ. 1γ του Καν(ΕΟΚ) 2913/92), με σκοπό την παροχή κινήτρων στους οικονομικούς φορείς για την απόκτηση της άδειας απλουστευμένων διαδικασιών κατά την εξαγωγή και την διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής της για την καλύτερη εξυπηρέτηση του εξαγωγικού εμπορίου και την εν γένει διευκόλυνση των συναλλαγών.

Ειδικότερα, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις στην Α.Υ.Ο.Ο. Τ3593/263/Α0019/25- 7-2003 (ΦΕΚ 1180/Β/25-8-2003) και συνακόλουθα στις οδηγίες εφαρμογής της που σας δόθηκαν με την Δ.Υ.Ο.Ο. Τ1568/118/Α0019/27-4-2004, ως εξής:

1. Στο άρθρο 2 παρ. 3 της Α.Υ.Ο.Ο. και στο σημείο 1.4 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Για την χορήγηση της άδειας, αφαιρούνται οι προϋποθέσεις του ελάχιστου ορίου εξαγωγών που απαιτείται για να λάβει κάποιος την άδεια, και της επί ένα τουλάχιστον έτος προηγούμενης εξαγωγικής δραστηριότητας, και παραμένει μόνο η γενική αρχή της με κανονική συχνότητα πραγματοποίησης των εξαγωγών. Εναπόκειται κατά συνέπεια στην αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια να κρίνει, βάσει των πληροφοριών που της χορηγεί ο αιτών, εάν πληρούται η προϋπόθεση της πραγματοποίησης εξαγωγών στην διάρκεια ενός έτους, με κανονική συχνότητα και όχι περιστασιακά. 

2. Στα άρθρα 2 παρ. 1 και 3 παρ.1 & 2 της Α.Υ.Ο.Ο. και στα σημεία 2.2 και 2.3 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Θεσπίζονται νέες μέγιστες προθεσμίες σε κάθε στάδιο της εξέτασης της αίτησης χορήγησης άδειας, για κάθε εμπλεκόμενη στη διαδικασία υπηρεσία (αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια, τελωνείο εξαγωγής-ελέγχου), καθώς και για τον ενδιαφερόμενο εξαγωγέα. Κατά συνέπεια, συντέμνεται η προθεσμία για την χορήγηση της άδειας από 3 μήνες σε ένα μήνα (30 ημέρες), εφόσον έχουν υποβληθεί όλα τα απαιτούμενα στοιχεία και τυχόν καθυστέρηση μπορεί να υπάρξει μόνο εάν ο εξαγωγέας δεν υποβάλλει ολοκληρωμένο φάκελο με όλες τις απαιτούμενες πληροφορίες ή δεν εκπληρώσει έγκαιρα τις τεθείσες από τις τελωνειακές αρχές προϋποθέσεις.

3. Στο άρθρο 3 παρ. 3 της Α.Υ.Ο.Ο. και στο σημείο 2.8 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Τροποποιείται η προθεσμία υποβολής της ανακεφαλαιωτικής διασάφησης και των συναφών αντιτύπων 3 του ΕΔΕ, αντί του δεκαπενθημέρου σε είκοσι ημερολογιακές ημέρες από την λήξη του μήνα εντός του οποίου καταχωρήθηκαν οι σχετικές λογιστικές εγγραφές στο ειδικό λογιστικό βιβλίο. Διευκρινίζεται επίσης ότι στη θέση 40 της ανακεφαλαιωτικής διασάφησης αναγράφονται όλοι οι αριθμοί καταχώρησης των εν λόγω εγγραφών.

Επί τη ευκαιρία, διευκρινίζεται ότι στο ειδικό λογιστικό βιβλίο οι λογιστικές εγγραφές φέρουν ενιαία συνεχή αρίθμηση ανά ημερολογιακό έτος (1/2012, 2/2012 κ.ο.κ.), τα δε αντίστοιχα αντίτυπα 3 του ΕΔΕ, φέρουν τον αριθμό καταχώρησης της εγγραφής στο ειδικό λογιστικό βιβλίο.

4. Στο άρθρο 6 της Α.Υ.Ο.Ο. και στο σημείο 1.5 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Διευρύνεται το πεδίο εφαρμογής των απλουστευμένων διαδικασιών, ως προς τα εμπορεύματα που μπορούν να περιληφθούν στην άδεια, ιδιαίτερα μεταξύ των άλλων, με την συμπερίληψη ορισμένων ειδών διττής χρήσης.
Εξαιρούνται από την εν λόγω ρύθμιση τα εμπορεύματα, για τα οποία λόγω της φύσης τους και των μέτρων ελέγχου και παρακολούθησης, καθώς και των υφιστάμενων απαγορεύσεων και περιορισμών, δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν απλουστευμένες διαδικασίες, όπως τα είδη πολιτιστικής κληρονομιάς, τα υποκείμενα σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης εμπορεύματα, τα είδη διττής χρήσης που απαριθμούνται στο παράρτημα IV του Καν.428/2009 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, τα είδη που ρυθμίζονται από τον ν.2168/1993 περί όπλων, πυρομαχικών, εκρηκτικών υλών, καθώς και όποια άλλα εμπορεύματα ενδέχεται κατά την κρίση της αρμόδιας τελωνειακής περιφέρειας να ενέχουν κινδύνους για την δημόσια υγεία, την δημόσια τάξη και την δημόσια ασφάλεια. Στις περιπτώσεις αυτές, για λόγους ομοιόμορφης εφαρμογής ανά την επικράτεια, η αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια αναφέρεται εγγράφως στην 19η Δ/νση Τελωνειακών Διαδικασιών, για την λήψη σχετικών οδηγιών.

Συνεπακόλουθο της διεύρυνσης του πεδίου εφαρμογής των απλουστευμένων διαδικασιών είναι ότι θεσπίζεται η ευθύνη/υποχρέωση του εγκεκριμένου εξαγωγέα (σημείο 5 κατωτέρω) να είναι ενήμερος ως προς τις απαιτούμενες άδειες εξαγωγής, εγκρίσεις ή πιστοποιητικά που απαιτούνται κατά περίπτωση, και τα οποία οφείλει να έχει εκδώσει και να διαθέτει κατά την στιγμή της διενέργειας της εξαγωγής (αποδοχής της διασάφησης) και να διατηρεί στο αρχείο του για το προβλεπόμενο διάστημα (σημείο 6 κατωτέρω).

5. Στο άρθρο 4 παρ. 6 της Α.Υ.Ο.Ο. και στο σημείο 2.7 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Ο εγκεκριμένος εξαγωγέας υποχρεούται να τηρεί όλες τις απορρέουσες εκ της αδείας υποχρεώσεις του και ιδιαίτερα, να τηρεί τα ισχύοντα από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία μέτρα εμπορικής πολιτικής και κοινής γεωργικής πολιτικής, και να διαθέτει κατά την στιγμή της καταχώρισης των εμπορευμάτων στο ειδικό λογιστικό βιβλίο, όλες τις άδειες, εγκρίσεις ή πιστοποιητικά που απαιτούνται για την υπαγωγή των εμπορευμάτων στα τελωνειακά καθεστώτα ή προορισμούς για τους οποίους έχει λάβει άδεια απλουστευμένων διαδικασιών.

6. Στο άρθρο 4 παρ. 3 και στο παράρτ. 2 σημ. 3 της Α.Υ.Ο.Ο. και στο σημείο 2.7 της Δ.Υ.Ο.Ο.:

Προβλέπεται ρητά ότι ο εγκεκριμένος εξαγωγέας υποχρεούται να τηρεί αρχείο όλων των αδειών, εγκρίσεων και πιστοποιητικών που απαιτούνται από την εν ισχύ εθνική και κοινοτική νομοθεσία για την υπαγωγή των εμπορευμάτων στα τελωνειακά καθεστώτα ή προορισμούς για τους οποίους έχει λάβει άδεια απλουστευμένων διαδικασιών. Τα εν λόγω έγγραφα οφείλει να θέτει στην διάθεση των αρμόδιου τελωνείου και των άλλων αρμόδιων ελεγκτικών αρχών κατά την διενέργεια εκ των υστέρων ελέγχων.

7. Στο άρθρο 7 της Α.Υ.Ο.Ο.:

Προβλέπεται ότι η αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια, εφόσον το κρίνει απαραίτητο και με τους όρους που αυτή καθορίζει, ανάλογα με τον υπό εξέταση φάκελο και τις ανάγκες που προκύπτουν, δύναται να ζητήσει τη συνδρομή των ΕΛ.Υ.Τ για έκτακτο εκ των υστέρων έλεγχο της ορθής εφαρμογής των τελωνειακών διαδικασιών και της σχετικής νομοθεσίας περί απλουστευμένων διαδικασιών. Στην περίπτωση αυτή η αρμόδια ΕΛ.Υ.Τ υποβάλλει σχετική έκθεση στην αρμόδια τελωνειακή περιφέρεια που έχει αιτηθεί την συνδρομή.

8. Προστίθεται το άρθρο 8α στην Α.Υ.Ο.Ο.:

Με το άρθρο αυτό δίδονται απαραίτητες διευκρινήσεις, ως ακολούθως:

1. Οι απλουστευμένες διαδικασίες, εφαρμόζονται μόνο στις περιπτώσεις που η έξοδος των εμπορευμάτων από το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε., πραγματοποιείται από ελληνικό τελωνείο.

2. Επειδή εντάσσονται στο πεδίο εφαρμογής της Α.Υ.Ο. τα γεωργικά προϊόντα που τυγχάνουν επιστροφής κατά την εξαγωγή, διευκρινίζεται ότι υπερισχύουν και εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι τελωνειακές διαδικασίες και έλεγχοι που προβλέπονται από τους Καν. 612/09 και 1276/08, καθώς και οι οριζόμενες δυνάμει των εν λόγω κανονισμών, προθεσμίες υποβολής του ΕΔΕ εξαγωγής/εγγραφής στο ειδικό λογιστικό βιβλίο και υποβολής του εγγράφου προενημέρωσης (ΔΥΟ Τ1600/60/Α0019 ΔΙΣ/8-10-09), με εξαίρεση την σφράγιση του φορτίου και την έκδοση του αντιτύπου ελέγχου Τ5, που θα διενεργούνται πλέον από τον εγκεκριμένο εξαγωγέα/αποστολέα. Επίσης, αντί της αποστολής ειδοποιητηρίου φόρτωσης που προβλέπεται από το άρθρο 3 παρ. 3 στοιχείο γ και το άρθρο 4 παρ. 1, της Α.Υ.Ο.Ο., αποστέλλεται το έγγραφο προενημέρωσης που προβλέπεται στο άρθρο 5 παρ.7 α) και β) του Καν. 612/09.».

Επισημαίνεται επίσης ότι εφόσον απαιτείται η έκδοση πιστοποιητικού ελέγχου Τ5, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη άδειας εγκεκριμένου αποστολέα, σύμφωνα με την Α.Υ.Ο.Ο. Τ3146/216/Α0019/18-7-03 (ΦΕΚ992/Β/18-7-2003) που κοινοποιήθηκε με την Τ3770/69/Β0019/31-7-2006 Δ.Υ.Ο.Ο.).

Στο αντίτυπο ελέγχου Τ5, συμπληρώνονται από τον εγκεκριμένο εξαγωγέα/αποστολέα υποχρεωτικά, πέραν των προβλεπομένων από τις γενικές διατάξεις περί Τ5 (άρθρο 912Α και επόμενα ΔΕΚΤΚ) και τις διατάξεις της ανωτέρω αναφερόμενης Α.Υ.Ο.Ο. Τ3146/216/Α0019/18-7-03, και οι κατά περίπτωση προβλεπόμενες για τα γεωργικά επιδοτούμενα προϊόντα ενδείξεις, κατά τα οριζόμενα στο σημείο 3.7.2. α) και β) της Δ.Υ.Ο. Τ1600/60/Α0019 ΔΙΣ/8-10-09.

Διευκρινίζεται ότι στη θέση Δ "Έλεγχος από το τελωνείο αναχώρησης" του αντιτύπου ελέγχου Τ5, όταν δεν διενεργείται φυσικός έλεγχος από το αρμόδιο τελωνείο εξαγωγής, και άρα το φορτίο δεν σφραγίζεται από τον τελωνειακό ελεγκτή, αλλά από τον εγκεκριμένο εξαγωγέα, θα πρέπει να αναγράφεται από τον εξαγωγέα/εγκεκριμένο αποστολέα η μνεία: «Απλουστευμένη διαδικασία, άρθρο 912ζ) του Καν.2454/93»).

Τέλος, σε ειδικές περιπτώσεις που έχει χορηγηθεί απαλλαγή σφράγισης λόγω της φύσης του προϊόντος σύμφωνα με το άρθρο 357 παρ.4 (παράρτημα 37.δ κεφάλαιο III. 13) ΔΕΚΤΚ, στη θέση Δ θα πρέπει να αναγράφεται από τον εξαγωγέα/εγκεκριμένο αποστολέα η μνεία «Απαλλαγή - 99201».

Ακριβές αντίγραφο
Ο Τμηματάρχης

Ο Γενικός Διευθυντής Τελωνείων και Ε.Φ.Κ.
Κωνσταντίνος Νηχωρίτης