Αριθ. πρωτ.: Β1/58993/6280 - 23/03/2012 - Eγκατάσταση στην Ελλάδα μεταφορικών επιχειρήσεων με έδρα σε άλλο Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Εφαρμογή Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1071/2009

Αριθ. πρωτ.: Β1/58993/6280 - 23/03/2012 - Eγκατάσταση στην Ελλάδα μεταφορικών επιχειρήσεων με έδρα σε άλλο Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Εφαρμογή Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1071/2009

ΘΕΜΑ: Eγκατάσταση στην Ελλάδα μεταφορικών επιχειρήσεων με έδρα σε άλλο Κράτος-Μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης - Εφαρμογή Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1071/2009

Κατόπιν προφορικών και εγγράφων ερωτημάτων που απευθύνονται στην υπηρεσία μας για το ανωτέρω θέμα, διευκρινίζονται τα ακόλουθα για την ορθή εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1071/2009 (ΕΕ L300/51 της 14.11.2009):
 
1. Κάθε μεταφορική επιχείρηση νόμιμα εγκατεστημένη σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) μπορεί να ιδρύσει στην Ελλάδα δευτερεύουσα εγκατάσταση, όπως υποκατάστημα ή θυγατρική εταιρεία, σε εφαρμογή του άρθρου 49 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της ΕΕ.
 
2. Υποκατάστημα μεταφορικής επιχείρησης. Το υποκατάστημα μεταφορικής επιχείρησης που έχει την κύρια εγκατάστασή της σε άλλο Κράτος - Μέλος της ΕΕ δεν έχει δική του νομική προσωπικότητα, εξαρτάται νομικά από την αλλοδαπή επιχείρηση και ασκεί επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα μόνον για λογαριασμό της. Η συνδρομή των προϋποθέσεων του Κανονισμού (ΕΚ) αρ.1071/2009 για την αλλοδαπή μεταφορική επιχείρηση και τα υποκαταστήματά της ελέγχεται από την αρμόδια αρχή του Κράτους Μέλους της κύριας εγκατάστασής της.
 
3. Διευκρινίζεται ότι τα υποκαταστήματα μεταφορικών επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε άλλο Κράτος-Μέλος δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούν στην Ελλάδα για τη διενέργεια εθνικών μεταφορών τα οχήματα της επιχείρησης που είναι ταξινομημένα στο κράτος μέλος εγκατάστασης, παρά μόνον με τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 8 και 9 του Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1072/2007 για τη διενέργεια ενδομεταφορών (cabotage). Ακόμα, δεν είναι δυνατή η ταξινόμηση ελληνικών φορτηγών δημοσίας χρήσης στο όνομα μεταφορικής επιχείρησης άλλου Κράτους Μέλους της ΕΕ που διατηρεί υποκατάστημα στην Ελλάδα, διότι στην περίπτωση αυτή δεν πληρούται η απαίτηση της εγκατάστασης του άρθρου 5 Κανονισμού (ΕΚ) αρ. 1071/2009. Για την υπόλοιπη επιχειρηματική του δραστηριότητα το υποκατάστημα υπόκειται στις διατάξεις του ελληνικού φορολογικού δικαίου.
 
4. Διαφορετική είναι η περίπτωση θυγατρικής εταιρείας μεταφορικής επιχείρησης που εδρεύει σε άλλο Κράτος - Μέλος της ΕΕ (μητρική εταιρεία). Η θυγατρική εταιρεία αποτελεί νέα εταιρεία που ιδρύεται σύμφωνα με τις διατάξεις του ελληνικού δικαίου, διέπεται από αυτό το δίκαιο για θέματα φορολογικά, κοινωνικής ασφάλισης, τις υποχρεώσεις του εταιρικού δικαίου κλπ. και στο κεφάλαιό της συμμετέχει η μητρική εταιρεία. Εφ' όσον η θυγατρική εταιρεία πρόκειται να δραστηριοποιηθεί στις οδικές μεταφορές εμπορευμάτων στην Ελλάδα, πρέπει να πληροί στην Ελλάδα, ανεξάρτητα από την μητρική εταιρεία, τις προϋποθέσεις πρόσβασης στο επάγγελμα του Κανονισμού 1071/2009 (εγκατάσταση, οικονομική επιφάνεια, αξιοπιστία, επαγγελματική επάρκεια). Η ύπαρξη των προϋποθέσεων βεβαιώνεται από τη ιοίκηση με την έκδοση άδειας οδικού μεταφορέα κατ' εφαρμογή των ισχυουσών διατάξεων. Μετά την απόκτηση άδειας οδικού μεταφορέα, η θυγατρική εταιρεία μπορεί να ταξινομήσει φορτηγό δημοσίας χρήσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ελληνικού δικαίου.
 
 
Ο Γενικός Γραμματέας
Αριστείδης Μπουρδάρας