Αριθ. πρωτ.: οίκ. 20585 - 25/1/2012 - Επιβολή της διοικητικής κύρωσης του προστίμου μετά την ψήφιση του Ν. 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλιση

Αριθ. πρωτ.: οίκ. 20585 - 25/1/2012 - Επιβολή της διοικητικής κύρωσης του προστίμου μετά την ψήφιση του Ν. 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλιση

ΘΕΜΑ: Επιβολή της διοικητικής κύρωσης του προστίμου μετά την ψήφιση του Ν. 3996/2011 «Αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας, ρυθμίσεις θεμάτων Κοινωνικής Ασφάλισης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 170Α΄/5-8-2011)

Το άρθ. 24 του Ν. 3996/2011 με τίτλο «Διοικητικές κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας» προβλέπει σχετικά με την επιβολή Πράξεων Επιβολής Προστίμου τα εξής:

Όργανα επιβολής της διοικητικής κύρωσης του προστίμου- Μείωση προστίμου-Έκπτωση:

«1. Στον εργοδότη που παραβαίνει τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας επιβάλλεται, ύστερα από προηγούμενη πρόσκληση για παροχή εξηγήσεων:
Α. Πρόστιμο για καθεμία παράβαση από πεντακόσια (500) ευρώ μέχρι πενήντα χιλιάδες (50.000) ευρώ με αιτιολογημένη πράξη είτε του αρμόδιου Προϊσταμένου Τμήματος Επιθεώρησης κατόπιν σχετικής εισήγησης του Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησε τον έλεγχο είτε του αρμόδιου Προϊσταμένου Περιφερειακής Διεύθυνσης Επιθεώρησης κατόπιν σχετικής εισήγησης του αντίστοιχου Προϊσταμένου Τμήματος Επιθεώρησης είτε του Ειδικού Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησαν τον έλεγχο.
α) Ειδικά, αν παραβιάζεται η εργατική νομοθεσία για καταβολή:
αα) δεδουλευμένων αποδοχών,
ββ) επιδομάτων εορτών και αδείας,
γγ) αναδρομικών αποδοχών (ως παραβίαση όρων Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, Διαιτητικής Απόφασης ή Υπουργικής Απόφασης),
δδ) αποδοχών διαθεσιμότητας,
εε) προσαυξήσεων για εργασία κατά Κυριακές και αργίες,
στστ) προσαυξήσεων για εργασία κατά τη νύκτα,
ζζ) αποζημίωσης για απασχόληση εκτός έδρας,
ηη) μισθών - ημερομισθίων βάσει Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, Διαιτητικής Απόφασης ή
Υπουργικής Απόφασης ή βάσει ατομικής συμφωνίας,
θθ) αμοιβής εργασίας που παρέχεται κατά την έκτη ημέρα της εβδομάδας με προσαύξηση σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις κατά παράβαση πενθημέρου,
ιι) επιδόματος γάμου σε χήρους, διαζευγμένους και άγαμους γονείς, εάν ο εργοδότης, μέσα σε προθεσμία εξήντα ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης επιβολής του προστίμου, συμμορφωθεί με τις υποδείξεις του Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησε τον έλεγχο, αποδείξει ότι συμμορφώθηκε και εφαρμόζει εφεξής τις διατάξεις της κείμενης εργατικής νομοθεσίας που αναφέρονται στην παρούσα παράγραφο, εξαιτίας της παράβασης των οποίων του επεβλήθη το πρόστιμο, καθώς και ότι έχει εξοφλήσει πλήρως και ολοσχερώς τον εργαζόμενο, τότε το διοικητικό πρόστιμο που επιβλήθηκε αρχικώς μειώνεται κατά ογδόντα τοις εκατό (80%) με αιτιολογημένη πράξη του οργάνου που το επέβαλε. Η επανάληψη κάποιας εκ των υπό αα' έως ιι' παραβάσεων μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται υποτροπή και συνεπάγεται μη χορήγηση της έκπτωσης του ογδόντα τοις εκατό (80%).

Πλήρης και ολοσχερής εξόφληση προς τον εργαζόμενο αποδεικνύεται μόνο με προσκόμιση αποδεικτικού τράπεζας, το οποίο περιλαμβάνει:
α. το όνομα του καταθέτη εργοδότη,
β. το όνομα του δικαιούχου του λογαριασμού, εργαζομένου,
γ. την αιτιολογία κατάθεσης και
δ. την ημερομηνία κατάθεσης.

Αποσπάσματα πάγιων εντολών μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής δεν γίνονται δεκτά. Αν υπάρχει αδυναμία κατάθεσης σε τραπεζικό λογαριασμό για οποιονδήποτε λόγο, η πλήρης και ολοσχερής εξόφληση αποδεικνύεται μόνο με προσκόμιση γραμματίου δημόσιας κατάθεσης στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, το οποίο πρέπει να περιέχει τα στοιχεία α' έως δ' του προηγούμενου εδαφίου. ….

β) Για όλες τις υπόλοιπες περιπτώσεις παραβίασης διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας - πλην αυτών της υποπερίπτωσης α' και της παρ. 3 του άρθρου 26 - εάν ο εργοδότης αποδεχτεί το πρόστιμο, παραιτηθεί από την άσκηση των προβλεπόμενων ένδικων βοηθημάτων και το καταβάλει μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης επιβολής του, τότε έχει έκπτωση τριάντα τοις εκατό (30%) επί του προστίμου. …».

Με την ανωτέρω παράγραφο:

i) ως όργανα επιβολής της διοικητικής κύρωσης του προστίμου προβλέπονται πλέον είτε ο αρμόδιος Προϊστάμενος Τμήματος Επιθεώρησης, όταν τον έλεγχο έχει διενεργήσει Επιθεωρητής Εργασίας, είτε ο αρμόδιος Προϊστάμενος Περιφερειακής Διεύθυνσης Επιθεώρησης, όταν τον έλεγχο έχει διενεργήσει ο ίδιος1 ή Προϊστάμενος Τμήματος Επιθεώρησης είτε ο Ειδικός Επιθεωρητής Εργασίας,

1 Στις εξαιρετικές περιπτώσεις διενέργειας ελέγχου από Προϊστάμενο Διεύθυνσης, εφαρμόζονται αναλογικά όσα
προβλέπονται για του Ειδικούς Επιθεωρητές Εργασίας.

ii) θεσπίζεται για πρώτη φορά μείωση του αρχικώς επιβληθέντος προστίμου κατά 80% σε δέκα (10) περιπτώσεις παραβίασης διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και

iii) προβλέπεται δυνατότητα έκπτωσης 30% επί του επιβληθέντος προστίμου {με εξαίρεση εκείνα τα οποία επιδέχονται μείωση 80% (άρθ. 24 παρ. 1Α περ. α΄) καθώς και εκείνα που αφορούν τη μη νόμιμη χρήση του συστήματος της κάρτας εργασίας (άρθ. 26 παρ. 3)}.

Ειδικότερα, το αρμόδιο για την επιβολή του προστίμου όργανο διαφοροποιείται ανάλογα με το όργανο το οποίο διενήργησε τον έλεγχο:

- Όταν τον έλεγχο διενεργεί Επιθεωρητής Εργασίας, το πρόστιμο επιβάλλεται από τον αρμόδιο Προϊστάμενο Τμήματος μετά από σχετική εισήγηση που συντάσσεται και υπογράφεται από τον Επιθεωρητή (βλ. υποδείγματα 3β και 4β),

- Όταν τον έλεγχο διενεργεί Προϊστάμενος Τμήματος (ή Επιθεωρητής ο οποίος ασκεί καθήκοντα Προϊσταμένου Τμήματος), το πρόστιμο επιβάλλεται από τον αρμόδιο Προϊστάμενο Διεύθυνσης μετά από σχετική εισήγηση που συντάσσεται και υπογράφεται από τον Προϊστάμενο Τμήματος (βλ. υποδείγματα 3α και 4α).

Ο Επιθεωρητής στον οποίο είναι χρεωμένο το δελτίο ελέγχου (φύλλο του οποίου συμπληρώνεται κατά τον έλεγχο) θεωρείται ως ο διενεργών τον έλεγχο. Για τις λοιπές ενέργειες (επίδοση, έκπτωση, σύνταξη και αποστολή χρηματικού καταλόγου, αντίκρουση προσφυγής, αποστολή φακέλου στο δικαστήριο, κοκ) υπεύθυνο είναι το κατά τόπον αρμόδιο Τμήμα το οποίο θα κοινοποιεί τις σχετικές ενέργειες στον Προϊστάμενο Διεύθυνσης.

Για τους Ειδικούς Επιθεωρητές προβλέπεται ευθέως η αρμοδιότητά τους να επιβάλλουν πρόστιμα (βλ. υποδείγματα 3γ και 4γ). Κατά τα λοιπά, είναι υπεύθυνοι για όλες τις ενέργειες που έπονται της επιβολής του προστίμου.

Στις περιπτώσεις ελέγχου από Επιθεωρητές που υπηρετούν σε Υπηρεσία διαφορετική από εκείνη του τόπου διενέργειας του ελέγχου (πχ μεικτά κλιμάκια) ή στις περιπτώσεις ελέγχου σε φορτηγά αυτοκίνητα και τουριστικά λεωφορεία, ο Επιθεωρητής που διενήργησε τον έλεγχο διαβιβάζει το σχετικό δελτίο ελέγχου προς το κατά τόπον αρμόδιο Τμήμα (είτε του τόπου διενέργειας του ελέγχου στην πρώτη περίπτωση είτε της έδρας της επιχείρησης στη δεύτερη).2 Το όργανο επιβολής του προστίμου καθορίζεται με βάση όσα αναφέρθηκαν στην προηγούμενη παράγραφο.

2 Σχετική η υπ’ αριθ. πρωτ. 31475/29-09-11 εγκύκλιος της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Συντονισμού Κοινωνικής
Επιθεώρησης με θέμα «Διενέργεια κοινών ελέγχων από μικτά κλιμάκια αποτελούμενα από Επιθεωρητές Εργασιακών Σχέσεων και Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην εργασία»

Τα Τμήματα κοινοποιούν, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τις επιβληθείσες ΠΕΠ προς τον αρμόδιο Προϊστάμενο Διεύθυνσης.

Οι Προϊστάμενοι Διεύθυνσης διενεργούν δειγματοληπτικούς ελέγχους ανά τακτά διαστήματα σχετικά με την ορθή τήρηση της διαδικασίας επιβολής των προστίμων.

Οι εισηγήσεις περί μη επιβολής προστίμου που συντάσσονται από τους Προϊσταμένους Τμημάτων αποστέλλονται προς τον αρμόδιο Προϊστάμενο Διεύθυνσης. Οι εισηγήσεις περί μη επιβολής προστίμου που συντάσσονται από τους Επιθεωρητές κοινοποιούνται στον αρμόδιο Προϊστάμενο Διεύθυνσης (βλ. υποδείγματα 5α-β, 6α-β).

Σε περίπτωση άσκησης αίτησης θεραπείας αρμόδιο να την εξετάσει και να απαντήσει (εντός 30 ημερών) είναι το όργανο το οποίο επέβαλε το πρόστιμο (άρθ. 24 παρ. 1 και 2 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας).

Σε περίπτωση άσκησης ιεραρχικής προσφυγής, το αρμόδιο όργανο εξέτασης εξαρτάται από το όργανο που επέβαλε το πρόστιμο:

i) εάν το πρόστιμο έχει επιβληθεί από Προϊστάμενο Τμήματος, αρμόδιος για την εξέταση της ιεραρχικής προσφυγής και της απάντησης επ’ αυτής είναι ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης,

ii) εάν το πρόστιμο έχει επιβληθεί από Προϊστάμενο Διεύθυνσης ή από Ειδικό Επιθεωρητή, αρμόδιος είναι ο Ειδικός Γραμματέας.

Όταν η αίτηση θεραπείας ή η ιεραρχική προσφυγή κατατίθεται σε αναρμόδια Υπηρεσία (πχ κατάθεση στο Τμήμα αίτησης θεραπείας σχετικά με πρόστιμο που επιβλήθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης), διαβιβάζονται άμεσα, με κάθε πρόσφορο μέσο, στην αρμόδια Υπηρεσία το αργότερο μέσα σε πέντε (5) ημέρες. Σε αυτή την περίπτωση, η προθεσμία των τριάντα (30) ημερών ξεκινά από την ημερομηνία της αρχικής κατάθεσης και όχι της διαβίβασης (άρθ. 24 παρ. 3 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας).

Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, η νομιμότητα της διοικητικής πράξης κρίνεται βάσει των κανόνων δικαίου, οι οποίοι ισχύουν κατά το χρόνο έκδοσής της και δεν ασκούν επιρροή κανόνες δικαίου θεσπισθέντες μετά την έκδοση της πράξης, εκτός εάν υπάρχει ρητή αντίθετη διάταξη (βλ. ΣτΕ 825/2010, 2133/2003, 778/2001, 5755/1996, 2348/1987, 8/1984). Ωστόσο, στην ειδικότερη περίπτωση κατά την οποία ο νεότερος νόμος εισάγει ευνοϊκότερες διατάξεις για τους πολίτες, έχει αναδρομική εφαρμογή, σύμφωνα με νομολογιακώς διαπλασμένη αρχή του διοικητικού δικαίου, η οποία αρχικώς καθιερώθηκε σε φορολογικές υποθέσεις και στη συνέχεια γενικεύθηκε (ΣτΕ 4256/2001, 4055/1998, 3278/1992, 2672/1984, 2660/1981, 1525/1955).

Από τα δεδομένα αυτά συνάγεται ότι:

i) τα πρόστιμα τα οποία αφορούν ελέγχους και εργατικές διαφορές που διενεργήθηκαν έως τις 4/8/2011 (τελευταία ημέρα πριν από τη δημοσίευση του νόμου) θα επιβληθούν από τα διοικητικά όργανα που προβλέπει ο Ν. 3996/2011,

ii) οι διατάξεις σχετικά με τη μείωση κατά 80% (άρθ. 24 παρ. 1Α περ. α΄) και με την έκπτωση κατά 30% (άρθ. 24 παρ. 1Α περ. β΄) έχουν εφαρμογή και στις προαναφερθείσες, εκκρεμείς, κατά τη δημοσίευση του νόμου, υποθέσεις.

Η μείωση κατά 80% του αρχικώς επιβληθέντος προστίμου (βλ. υποδείγματα 1α,β,γ) προϋποθέτει:

- πρόστιμο που αφορά κάποια ή κάποιες από τις παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας που απαριθμούνται στο άρθ. 24 παρ. 1Α περ. α΄,

- προσκόμιση της δήλωσης συμμόρφωσης (η οποία θα του έχει ήδη αποσταλεί με την ΠΕΠ) (βλ. υπόδειγμα 10 με σχετικές οδηγίες),

- προσκόμιση αποδεικτικού τράπεζας, με τα στοιχεία που ρητώς μνημονεύονται στο εδ. γ΄ της περ. α΄, με το οποίο αποδεικνύει ο εργοδότης τη συμμόρφωσή του με τις υποδείξεις του Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησε τον έλεγχο μέσα σε προθεσμία εξήντα (60) ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης επιβολής προστίμου,

- ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της υπό εξέταση παράβασης και προκειμένου να διαπιστωθεί ότι ο εργοδότης εφαρμόζει εφεξής τις σχετικές διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, μπορούν να ζητηθούν πρόσθετα αποδεικτικά στοιχεία [πχ Επεβλήθη πρόστιμο για μη καταβολή δεδουλευμένων σε πέντε (5) εργαζομένους για τους μήνες Δεκέμβριο 2011 και Ιανουάριο 2012. Ο εργοδότης μέσα στην εξηκονθήμερη προθεσμία αποδεικνύει, με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, αφενός ότι κατέβαλε τα δεδουλευμένα των μηνών Δεκεμβρίου 2011 και Ιανουαρίου2012 και αφετέρου ότι τηρεί τη σχετική νομοθεσία έχοντας καταβάλει και τα δεδουλευμένα των μηνών Φεβρουαρίου και Μαρτίου 2012].

Μετά την άπρακτη παρέλευση της προαναφερθείσας εξηκονθήμερης προθεσμίας θα αποστέλλεται στη ΔOY χρηματικός κατάλογος προκειμένου τα ανωτέρω πρόστιμα να βεβαιωθούν (βλ. υπόδειγμα 12).

Όταν ο εργοδότης αποδεικνύει, εντός της προθεσμίας, την πλήρη και ολοσχερή εξόφληση, εκδίδεται νέα ΠΕΠ, τροποποιητική της αρχικής μετά από υποβολή σχετικής εισήγησης από τον Επιθεωρητή που είχε διενεργήσει τον έλεγχο (βλ. υποδείγματα 2α,β,γ). Μετά την κοινοποίηση της τροποποιητικής ΠΕΠ, αποστέλλεται στη ΔΟY χρηματικός κατάλογος προς βεβαίωση του μειωμένου προστίμου.

Στις λοιπές περιπτώσεις, η έκπτωση κατά 30% προϋποθέτει ότι ο εργοδότης:

- αποδέχεται το πρόστιμο,

- παραιτείται από την άσκηση των προβλεπόμενων ενδίκων βοηθημάτων

- καταβάλλει το πρόστιμο μέσα σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίησή του.

Ο εργοδότης, για να επωφεληθεί της έκπτωσης, θα πρέπει, εντός της προαναφερθείσας προθεσμίας, να προσέλθει στην αρμόδια Υπηρεσία του ΣΕΠΕ, να υπογράψει σχετική υπεύθυνη δήλωση [η οποία θα του έχει ήδη αποσταλεί με την ΠΕΠ (βλ. υπόδειγμα 9 με σχετικές οδηγίες) και θα μπορεί να τη βρει και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης].

Όταν ο νόμιμος εκπρόσωπος προσκομίζει αυτοπροσώπως την υπεύθυνη δήλωση, τότε πρέπει να την υπογράφει ενώπιον του υπαλλήλου και να επιδεικνύει αστυνομική ταυτότητα ή άλλο σχετικό αποδεικτικό έγγραφο. Όταν την υπεύθυνη δήλωση την προσκομίζει τρίτος, πρέπει να έχει βεβαιωθεί το γνήσιο της υπογραφής του νομίμου εκπροσώπου από διοικητική αρχή ή ΚΕΠ. Η Υπηρεσία, αφού εξετάσει εάν πληρούνται οι ανωτέρω προϋποθέσεις, συντάσσει έγγραφο στο οποίο αναφέρεται το αρχικό και το μειωμένο κατά 30% ποσό του προστίμου καθώς και η ανάλυση του μειωμένου ποσού στους τρεις (3) ΚΑΕ (βλ. υπόδειγμα 11). Ο εργοδότης με το έγγραφο αυτό καθώς και το έγγραφο της ΠΕΠ θα καταβάλει το μειωμένο πρόστιμο στην αρμόδια ΔOY. Ο εργοδότης θα πρέπει να προσκομίσει το πρωτότυπο διπλότυπο είσπραξης στην αρμόδια Υπηρεσία του ΣΕΠΕ εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την καταβολή του ποσού στη ΔOY (όπως αναφέρεται στην υπεύθυνη δήλωση καθώς και στο προαναφερθέν έγγραφο), προκειμένου να ολοκληρωθεί ο σχετικός φάκελος.

Αφού η Υπηρεσία ενημερωθεί για την ημερομηνία κοινοποίησης των ΠΕΠ (αποδείξεις ταχυδρομείου, εκθέσεις επίδοσης, κτλ), προβαίνει στις αναγκαίες ενέργειες:

i) βεβαίωση ολόκληρου του ποσού όταν δεν προσέρχεται ο εργοδότης εντός της δεκαπενθήμερης προθεσμίας προκειμένου να κινήσει τη διαδικασία της έκπτωσης,

ii) βεβαίωση ολόκληρου του ποσού όταν ο εργοδότης δεν προσκομίζει αμελλητί το πρωτότυπο διπλότυπο είσπραξης,

iii) βεβαίωση του υπολοίπου 30% του προστίμου όταν αποδεικνύεται ότι ο εργοδότης έχει καταβάλει το μειωμένο πρόστιμο μετά την παρέλευση της δεκαπενθήμερης προθεσμίας.

Σημειώνεται ότι οι διαδικασίες που αφορούν τη μείωση και την έκπτωση ακολουθούνται για κάθε ΠΕΠ ξεχωριστά.

Στην περίπτωση άσκησης προσφυγής μετά από τη μείωση κατά 80% ή μετά από την έκπτωση κατά 30%, η αρμόδια Υπηρεσία του ΣΕΠΕ θα πρέπει να αναφέρει το σχετικό ιστορικό στο έγγραφο των απόψεών της προς το Δικαστήριο3 και να επικαλεστεί αποδοχή της πράξης. Ειδικότερα, στη δεύτερη περίπτωση (άσκησης προσφυγής μετά από την έκπτωση κατά 30%), η αρμόδια Υπηρεσία του ΣΕΠΕ θα βεβαιώνει και το υπόλοιπο ποσό του επιβληθέντος προστίμου.

3 Αναλυτικότερα για το θέμα της αντίκρουσης προσφυγής βλ. την υπ’ αριθ. πρωτ. οίκ. 22258/1-6-2010 εγκύκλιο του
Τμήματος.

Υποτροπή:

«2. Η επανάληψη από τον ίδιο εργοδότη της ίδιας ή συναφούς παράβασης της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και παράβασης που αφορά στην παράνομη απασχόληση αλλοδαπών ή στην αδήλωτη εργασία μέσα σε διάστημα τεσσάρων ετών από τη διενέργεια του αρχικού ελέγχου θεωρείται υποτροπή και έχει ως συνέπεια, πέραν των λοιπών διοικητικών κυρώσεων, και τον αποκλεισμό του εν λόγω εργοδότη από δημόσιους διαγωνισμούς για χρονικό διάστημα από τρεις μήνες μέχρι τρία έτη. Ειδικά για τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών καθαρισμού ή φύλαξης (εργολάβοι), όπως αυτές αναφέρονται στην παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 3863/2010 (Α' 115), όταν συμβάλλονται με το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και τους φορείς και οργανισμούς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός προσδιορίζεται από τις οικείες διατάξεις, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 68 του ν. 3863/2010».

Η ανωτέρω παράγραφος προσδιορίζει την έννοια της υποτροπής και προβλέπει ως συνέπεια, μεταξύ άλλων, τον αποκλεισμό του παραβάτη εργοδότη από δημόσιους διαγωνισμούς για χρονικό διάστημα από τρεις μήνες έως τρία έτη. Σημειώνεται ότι η έννοια της υποτροπής προσδιορίζεται στην υπ’ αριθ. 2063/Δ1 632/3.2.2011 ΥΑ που αφορά την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και τον καθορισμό του ύψους των προστίμων (βλ. και παρακάτω).

Κριτήρια:

«3. Για την επιβολή των παραπάνω διοικητικών κυρώσεων συνεκτιμώνται η οικονομική ωφέλεια που αποκομίζει ο εργοδότης συνεπεία της παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας, όταν αυτό είναι εφικτό, η σοβαρότητα της παράβασης, η τυχόν επαναλαμβανόμενη μη συμμόρφωση στις υποδείξεις των αρμόδιων οργάνων, οι παρόμοιες παραβάσεις για τις οποίες έχουν επιβληθεί κυρώσεις στο παρελθόν, ο βαθμός υπαιτιότητας, ο αριθμός των εργαζομένων, το μέγεθος της επιχείρησης, ο αριθμός των εργαζομένων που θίγονται και η υπαγωγή της επιχείρησης σε μία από τις κατηγορίες Α' , Β' , Γ' του άρθρου 10 του ν. 3850/2010 (Α' 84)».

Τα κριτήρια που θεσπίζονται είναι εμπλουτισμένα σε σχέση με εκείνα που προβλέπονταν στο άρθ. 16 παρ. 3 του Ν. 2639/1998 και περιλαμβάνουν επιπλέον την οικονομική ωφέλεια που αποκομίζει ο εργοδότης, όταν αυτή είναι εφικτό να εκτιμηθεί, τον αριθμό των εργαζομένων που θίγονται (και όχι μόνο τον αριθμό των εργαζομένων της επιχείρησης) καθώς και την κατάταξη των επιχειρήσεων ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας.

Πρόστιμα που επιβάλλονται χωρίς την τήρηση του δικαιώματος της προηγούμενης ακρόασης:

«4. Προκειμένου περί των κάτωθι ευθέως αποδεικνυόμενων παραβιάσεων της νομοθεσίας, επιβάλλεται κατά περίπτωση διοικητική κύρωση της παρ. 1 περίπτωση Α' ή/και της παρ. 3 του άρθρου 26, μόλις αυτές διαπιστωθούν κατά δέσμια αρμοδιότητα του Επιθεωρητή Εργασίας που διενήργησε τον έλεγχο:
……
β. στις εξής περιπτώσεις:
αα. μη ανάρτηση πίνακα προσωπικού και προγράμματος ωρών εργασίας (σε ισχύ),
ββ. μη επίδειξη βιβλίου αδειών,
γγ. μη επίδειξη ειδικού βιβλίου υπερωριών,
δδ. μη επίδειξη βιβλίου ημερήσιων δελτίων απασχολούμενου προσωπικού οικοδομικών και τεχνικών έργων,
εε. μη ανάρτηση κανονισμού εργασίας σε υπόχρεες επιχειρήσεις,
στστ. μη επίδειξη εντύπων όρων ατομικών συμβάσεων εργασίας του προσωπικού,
ζζ. μη επίδειξη εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών προσωπικού για το τελευταίο τουλάχιστον τρίμηνο,
ηη. μη χρήση ή/και μη χορήγηση Μέσων Ατομικής Προστασίας (ΜΑΠ) σε οικοδομικές εργασίες,
θθ. μη επίδειξη της απαιτούμενης άδειας σε χειριστές Μηχανημάτων Έργου,
ιι. μη επίδειξη πιστοποιητικού απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια σε ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες,
ιαια. μη επίδειξη πιστοποιητικού ελέγχου ανυψωτικών μηχανημάτων,
ιβιβ. μη επίδειξη του βιβλίου δρομολογίων των οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων και οδηγών τουριστικών
λεωφορείων και
ιγιγ. μη επίδειξη του βιβλιαρίου εργασίας των οδηγών τουριστικών λεωφορείων.
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζεται κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου, η συμπλήρωση των παραβάσεων όσο και η εισαγωγή εξαιρέσεων από αυτή».

Για πρώτη φορά προβλέπεται η επιβολή της διοικητικής κύρωσης του προστίμου για δεκατρείς (13) περιπτώσεις παράβασης διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας οι οποίες απαριθμούνται ρητά. Όταν διαπιστώνονται κατά τον έλεγχο οι συγκεκριμένες παραβάσεις, το πρόστιμο επιβάλλεται άμεσα χωρίς να καλείται ο εργοδότης να ασκήσει το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης. Και τούτο διότι πρόκειται για παραβάσεις για τις οποίες η σχετική κρίση του διοικητικού οργάνου για τη συνδρομή των νομίμων προϋποθέσεων έκδοσης της δυσμενούς διοικητικής πράξης (βάσει δέσμιας αρμοδιότητας) στηρίζεται σε αντικειμενικά δεδομένα (βλ. σχετικά Ε. Σπηλιωτόπουλο, Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου Ι, Ενδέκατη Έκδοση, Εκδ. Αντ. Ν. Σάκκουλα, Αθήνα-Κομοτηνή 2001, σελ. 170-171).

Έως ότου εκδοθεί η Υπουργική Απόφαση, τα πρόστιμα για τις προαναφερθείσες περιπτώσεις θα επιβάλλονται σύμφωνα με τη συνήθη διαδικασία και μετά την πρόσκληση του εργοδότη να ασκήσει το δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης (να παράσχει δηλ. γραπτές εξηγήσεις).

Όλα όσα προαναφέρθηκαν για την έκπτωση του 30% ισχύουν και για τα πρόστιμα που επιβάλλονται σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 4.

Κατηγοριοποίηση παραβάσεων:

«5. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατηγοριοποιούνται οι παραβάσεις, καθορίζεται και ανακαθορίζεται το ύψος του προστίμου σε περίπτωση παραβίασης της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και το ύψος του προστίμου του εδαφίου γ' της παρ. 9 του άρθρου 3 και προσδιορίζονται συγκεκριμένα ποσά ανά παράβαση της περίπτωσης Β' της παραγράφου 4».

Κοινοποίηση-Προθεσμία προσφυγής-Αποτέλεσμα άσκησης προσφυγής:

«6. Η πράξη επιβολής προστίμου κατά τα ανωτέρω κοινοποιείται με απόδειξη στον παραβάτη. Κατά της πράξης επιβολής προστίμου ασκείται προσφυγή ουσίας μέσα σε εξήντα ημέρες από την κοινοποίησή της ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου. Μέσα στην ίδια προθεσμία η προσφυγή κοινοποιείται με μέριμνα του προσφεύγοντος και με ποινή απαραδέκτου στην αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ. Ε.. Η προθεσμία για την άσκηση της προσφυγής και η άσκηση αυτής δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της πράξης επιβολής προστίμου.

Η αρμόδια υπηρεσία του Σ.ΕΠ.Ε. βεβαιώνει το ποσό του επιβληθέντος προστίμου, το οποίο εισπράττεται από την αρμόδια Δημόσια Οικονομική Υπηρεσία ως δημόσιο έσοδο. …».

Ουσιαστικά η παρ. 6 επαναλαμβάνει την παρ. 2 του άρθ. 16 του Ν. 2639/1998 σχετικά με την κοινοποίηση της ΠΕΠ, την προθεσμία της προσφυγής και τα αποτελέσματα άσκησης αυτής.

Υποχρέωση τήρησης και επίδειξης συγκεκριμένων βιβλίων/εγγράφων:

«7. Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να τηρούν στο χώρο εργασίας και να επιδεικνύουν ανά πάσα στιγμή στους Επιθεωρητές Εργασίας τα έντυπα ατομικών όρων εργασίας του προσωπικού (άρθρα 2, 3, 4 του π.δ. 156/1994, Α' 102), το βιβλίο αδειών (άρθρο 4 παρ. 3 του α. ν. 539/1945, Α' 229), το ειδικό βιβλίο υπερωριών (άρθρο 9 του Π.Δ. 27.6/4.7/1932, Α' 212 και άρθρο 13 του ν. 3846/2010, Α' 66) και τα εκκαθαριστικά σημειώματα αποδοχών του προσωπικού (άρθρο 18 παρ. 1 του ν. 1082/1980, Α' 250 και 5 του ν. 3227/2004, Α' 31) για το τελευταίο τουλάχιστον τρίμηνο. Το πιστοποιητικό ελέγχου ανυψωτικών μηχανημάτων πρέπει να βρίσκεται πάνω στο Μηχάνημα Έργου στο οποίο διενεργείται ο έλεγχος, όπως προβλέπεται από τις κείμενες διατάξεις, και ο χειριστής Μηχανήματος Έργου είναι υποχρεωμένος να φέρει την άδεια του χειριστή. Το πιστοποιητικό απαλλαγής από επικίνδυνα αέρια που προβλέπεται από την ισχύουσα νομοθεσία πρέπει να βρίσκεται πάνω στο πλοίο στο οποίο εκτελούνται οι ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες. Η μη τήρηση των παραπάνω υποχρεώσεων από την επιχείρηση επισύρει τις διοικητικές κυρώσεις του παρόντος άρθρου».

Η παρ. 7 θεσπίζει υποχρέωση τήρησης και επίδειξης συγκεκριμένων βιβλίων/εγγράφων και ρητώς προβλέπει ότι η μη τήρηση ή/και η μη επίδειξη επισύρει και τη διοικητική κύρωση του προστίμου. Οι περιπτώσεις που αναφέρονται στην παρ. 7 προβλέπονται και στην παρ. 4 ως παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας οι οποίες επισύρουν τη διοικητική κύρωση του προστίμου μόλις διαπιστωθούν.

Ισχύς Υπουργικών Αποφάσεων:

«9. Η υπ' αριθμ. 2063/Δ1 632/3.2.2011 απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (Β' 266), που εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση του άρθρου 16 του ν. 2639/1998, η υπ' αριθμ. 25624/975/21-12-2010 Κοινή Απόφαση των Υφυπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (Β' 2252), η οποία εκδόθηκε κατ' εξουσιοδότηση της παραγράφου 3 του άρθρου 86 του ν. 3386/2005 (Α' 212), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 14 του ν. 3846/2010 (Α' 66) και του άρθρου 16 του ν. 2639/1998, η υπ' αριθμ. 15527/639/2.8.2010 απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (Β' 1359), η οποία εκδόθηκε κατ ' εξουσιοδότηση του άρθρου 25 του ν. 2956/2001 (Α' 258), όπως αντικαταστάθηκε από την περίπτωση δ' του άρθρου 3 του ν. 3846/2010 και του άρθρου 16 του ν. 2639/1998, καθώς και οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, όπως του ν. 3850/2010, περί επιβολής κυρώσεων από τους Επιθεωρητές Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία εξακολουθούν να ισχύουν μέχρι εκδόσεως των υπουργικών αποφάσεων που ρυθμίζουν κατά τρόπο διάφορο την κατηγοριοποίηση, τη διαδικασία, τα κριτήρια και το ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων σύμφωνα με το παρόν άρθρο. Μετά την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων του παρόντος άρθρου καταργείται κάθε αντίθετη διάταξη που ρυθμίζει κατά τρόπο διαφορετικό την κατηγοριοποίηση των προστίμων, τα κριτήρια, το ύψος και τη διαδικασία επιβολής αυτών».

Με την ανωτέρω πρόβλεψη επιδιώκεται ουσιαστικά η εξακολούθηση της ισχύος τριών (3) Υπουργικών Αποφάσεων και ειδικότερα:

i) της υπ’ αριθ. 2063/Δ1 632/3.2.2011 (ΦΕΚ 266Β΄/18-2-2011)4 η οποία αφορά την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων και τον καθορισμό του ύψους των προστίμων,

4 Αναλυτικά για την υπ’ αριθ. 2063/Δ1 632/3.2.2011 ΥΑ βλ. την υπ’ αριθ. οίκ. 21228/22.3.2011 εγκύκλιο του Τμήματος.

ii) της υπ’ αριθ. 25624/975/21-12-2010 (ΦΕΚ 2252Β΄/31-12-2010) η οποία αφορά τον προσδιορισμό κριτηρίων για τον καθορισμό του ύψους των προστίμων στους εργοδότες που παρανόμως απασχολούν υπηκόους τρίτων χωρών (βλ. υποδείγματα 7α,β,γ και 8α,β,γ) και

iii) της υπ’ αριθ. 15527/639/2.8.2010 (ΦΕΚ 1359Β΄/2-9-2010) η οποία αφορά την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σχετικά με τη λειτουργία των Εταιρειών Προσωρινής Απασχόλησης και τον καθορισμό του ύψους των προστίμων. Οι ανωτέρω Υπουργικές Αποφάσεις θα εφαρμόζονται κατά την επιβολή των αντίστοιχων προστίμων έως την έκδοση νεοτέρων οι οποίες θα ρυθμίζουν διαφορετικά την κατηγοριοποίηση, τη διαδικασία, τα κριτήρια και το ύψος των επιβαλλόμενων προστίμων.

Οι ΠΕΠ που αφορούν την παράνομη απασχόληση υπηκόων τρίτων χωρών κοινοποιούνται προς τον κατά τόπον αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης για περαιτέρω δικές του ενέργειες.

Διαβίβαση στο ΣΔΟΕ:

«10. Οι πράξεις επιβολής διοικητικών κυρώσεων των Επιθεωρητών Εργασιακών Σχέσεων διαβιβάζονται στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.) για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες αυτού».

Επομένως, κατά την έκδοση της ΠΕΠ θα πρέπει να συνυπολογίζεται και το αντίγραφο προς την αρμόδια Υπηρεσία του ΣΔΟΕ5 το οποίο θα διαβιβάζεται με κάθε πρόσφορο μέσο. Η αρμόδια Υπηρεσία του ΣΔΟΕ καθορίζεται από την έδρα της επιχείρησης.

5 Στοιχεία επικοινωνίας με τις υπηρεσίες του ΣΔΟΕ μπορείτε να βρείτε στη διεύθυνση:
http://www.minfin.gr/portal/el/resource/section/financial-and-economic-crime-unit

Τροποποίηση της παρ. 6 του άρθ. 68 του Ν. 3863/2010

Μετά την τροποποίηση της παρ. 11 του άρθ. 24, η παρ. 6 του άρθ. 68 του Ν. 3863/20106, σχετικά με τις συμβάσεις εργολαβίας εταιρειών παροχής υπηρεσιών, προβλέπει «Όταν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας (ΣΕΠΕ) και του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ διαπιστώνουν παραβάσεις που αφορούν την αδήλωτη εργασία, την παράνομη απασχόληση αλλοδαπών ή παραβάσεις της εργατικής και ασφαλιστικής νομοθεσίας, ενημερώνουν εγγράφως τον αποδέκτη των υπηρεσιών. Επίσης, τον ενημερώνουν εγγράφως για τις πράξεις επιβολής προστίμου που αφορούν τις ανωτέρω διαπιστωθείσες παραβάσεις. Για τους φορείς της παραγράφου 1, η επιβολή δεύτερης κύρωσης στον εργολάβο από τα ίδια όργανα θεωρείται υποτροπή και οδηγεί υποχρεωτικά: α) στην καταγγελία της σύμβασης και β) επιφέρει, από τον χρόνο επιβολής της δεύτερης κύρωσης, τον αποκλεισμό του εν λόγω εργολάβου από δημόσιους διαγωνισμούς για χρονικό διάστημα από τρεις μήνες μέχρι τρία έτη, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, τη συνεκτίμηση της οικονομικής ωφέλειας που αποκομίζει ο εργολάβος, συνεπεία της παραβίασης της κείμενης νομοθεσίας, όταν αυτό είναι εφικτό, του βαθμού της υπαιτιότητας, του αριθμού των εργαζομένων που θίγονται και του μεγέθους της επιχείρησης».

6 «Νέο Ασφαλιστικό Σύστημα και συναφείς διατάξεις, ρυθμίσεις στις εργασιακές σχέσεις» (ΦΕΚ 115Α΄/15-7-2010)

Συνεπώς, όταν διαπιστώνονται παραβάσεις σε εταιρείες παροχής υπηρεσιών καθαρισμού ή φύλαξης (εργολάβους) που αφορούν αδήλωτη εργασία, παράνομη απασχόληση αλλοδαπών ή παραβάσεις (του συνόλου) της εργατικής νομοθεσίας, το δελτίο ελέγχου και η ΠΕΠ αποστέλλονται στον αποδέκτη των υπηρεσιών όταν ο τελευταίος είναι Δημόσιο, ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ (άρθ. 68 παρ. 1 Ν. 3863/2010). Με τον τρόπο αυτό, οι αποδέκτες των υπηρεσιών ενημερώνονται για τις παραβάσεις και τις επιβληθείσες κυρώσεις που αφορούν τις συγκεκριμένες εταιρείες προκειμένου να επιφέρουν τις συνέπειες που ορίζει ο νόμος, δηλ. την καταγγελία της σχετικής σύμβασης και τον αποκλεισμό του εργολάβου από δημόσιους διαγωνισμούς για χρονικό διάστημα από τρεις μήνες μέχρι τρία έτη. ΚΑΕ 3714 (άρθ. 14 παρ. 4)

Επίσης, πρέπει να αναφερθεί ότι κατ’ εφαρμογή του άρθ. 14 παρ. 4 εξεδόθη η υπ’ αριθ. πρωτ. 2/75109/0020/21-11-2011 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών με την οποία ενεγράφη ο ΚΑΕ 3714 με την ονομασία «Ποσοστό 20% επί των προστίμων των άρθρων 24 και 26, παρ. 3, περίπτ. β΄ του ν. 3996/2011 που επιβάλλει το Σ.Ε.Π.Ε. (άρθ. 14, ν. 3996/2011)». Πλέον, στα έντυπα των ΠΕΠ θα αναφέρονται τρεις (3) και όχι δύο (2) ΚΑΕ (βλ. σχετικά υποδείγματα)

Η κατανομή των ποσών στους τρεις (3) ΚΑΕ αφορά κάθε πρόστιμο που αποστέλλεται στη ΔOY προς βεβαίωση, ακόμη και αν πρόκειται για πρόστιμα για τα οποία εκδίδονται τώρα οι σχετικές δικαστικές αποφάσεις.

Επισημαίνεται, τέλος, ότι τόσο οι εισηγήσεις όσο και οι ΠΕΠ θα πρέπει να συντάσσονται με βάση τα συνημμένα υποδείγματα, χωρίς παραλλαγές,7 και να περιέχουν σαφή, ειδική και επαρκή αιτιολογία με αναφορά στα κρίσιμα πραγματικά περιστατικά και στοιχεία και όχι μία απλή αναφορά στη σχετική διάταξη νόμου.

7 Έχει παρατηρηθεί να εκδίδονται ΠΕΠ οι οποίες όχι μόνο έχουν άλλη μορφή και διάταξη από αυτή των σχετικών υποδειγμάτων αλλά περιλαμβάνουν στο προοίμιο και διατάξεις οι οποίες έχουν τροποποιηθεί ή καταργηθεί ή δεν περιλαμβάνουν νεότερες διατάξεις.

Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δρ ΜΙΧΑΗΛ ΧΑΛΑΡΗΣ